logo
    • Konsesjon
    • Gjennomføring av tilsyn
    • Rapportering
    • Regelverk
    • Rundskriv
    • Brev
    • Høringer
    • Nyheter
    • Pressemeldinger
    • Tilsynsrapporter
    • Foredrag
    • Publikasjonar og analysar
    • Statistikk
    • Kalender
  • Alle tema
    Alle tema
    • Oversikt over temasider for ulike fagområder
    Bank og finans
    Bank og finans
    • Beredskapsutvalget for finansiell infrastruktur (BFI)
    • Brexit
    • EMIR
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Kapitaldekning
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Krisehåndtering
    • Likviditet
    • MiFID II / MiFIR
    • PRIIPs
    • PSD 2 - EUs reviderte betalingstjenestedirektiv
    • Supervisory disclosure
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Forsikring og pensjon
    Forsikring og pensjon
    • Brexit
    • EMIR
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD)
    • Garantiordningen for skadeforsikring
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Kapitalforvaltning
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • PRIIPs
    • Soliditetsregelverk pensjonskasser
    • Solvens II
    • Solvensregelverk forsikring
    • Supervisory disclosure
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Verdipapirområdet
    Verdipapirområdet
    • Beredskapsutvalget for finansiell infrastruktur (BFI)
    • Brexit
    • EMIR
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Kapitaldekning
    • Kapitalforvaltning
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Krisehåndtering
    • Likviditet
    • Markedsmisbruksforordningen (MAR)
    • MiFID II / MiFIR
    • PRIIPs
    • Risikostyring og internkontroll
    • Supervisory disclosure
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Finansiell rapportering og prospekter
    Finansiell rapportering og prospekter
    • Brexit
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Prospektkontroll
    Revisjon
    Revisjon
    • Brexit
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Risikostyring og internkontroll
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Ekstern regnskapsføring
    Ekstern regnskapsføring
    • Brexit
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Risikostyring og internkontroll
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Eiendomsmeglig
    Eiendomsmeglig
    • Brexit
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Risikostyring og internkontroll
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Inkasso
    Inkasso
    • Brexit
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Risikostyring og internkontroll
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    • Finanstilsynets virksomhetsregister
    • Markedsadvarsler
    • Prospektregisteret
    • Shortsalgregisteret (SSR)
    • Vedtak om pilar 2-krav for enkeltbanker
    • Tredjelandsrevisorregister
  • Forbrukerinformasjon
Søk Søk
  • This page does not exist in English
  • English home page
    • Konsesjon
    • Gjennomføring av tilsyn
    • Rapportering
    • Regelverk
    • Rundskriv
    • Brev
    • Høringer
    • Nyheter
    • Pressemeldinger
    • Tilsynsrapporter
    • Foredrag
    • Publikasjonar og analysar
    • Statistikk
    • Kalender
  • Alle tema
    Alle tema
    • Oversikt over temasider for ulike fagområder
    Bank og finans
    Bank og finans
    • Beredskapsutvalget for finansiell infrastruktur (BFI)
    • Brexit
    • EMIR
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Kapitaldekning
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Krisehåndtering
    • Likviditet
    • MiFID II / MiFIR
    • PRIIPs
    • PSD 2 - EUs reviderte betalingstjenestedirektiv
    • Supervisory disclosure
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Forsikring og pensjon
    Forsikring og pensjon
    • Brexit
    • EMIR
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Forsikringsdistribusjonsdirektivet (IDD)
    • Garantiordningen for skadeforsikring
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Kapitalforvaltning
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • PRIIPs
    • Soliditetsregelverk pensjonskasser
    • Solvens II
    • Solvensregelverk forsikring
    • Supervisory disclosure
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Verdipapirområdet
    Verdipapirområdet
    • Beredskapsutvalget for finansiell infrastruktur (BFI)
    • Brexit
    • EMIR
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Kapitaldekning
    • Kapitalforvaltning
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Krisehåndtering
    • Likviditet
    • Markedsmisbruksforordningen (MAR)
    • MiFID II / MiFIR
    • PRIIPs
    • Risikostyring og internkontroll
    • Supervisory disclosure
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Finansiell rapportering og prospekter
    Finansiell rapportering og prospekter
    • Brexit
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Prospektkontroll
    Revisjon
    Revisjon
    • Brexit
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Finanstilsyn og regelverk i EØS
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Risikostyring og internkontroll
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Ekstern regnskapsføring
    Ekstern regnskapsføring
    • Brexit
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Klimarisiko
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Risikostyring og internkontroll
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Eiendomsmeglig
    Eiendomsmeglig
    • Brexit
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Risikostyring og internkontroll
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    Inkasso
    Inkasso
    • Brexit
    • Fintech og regulatorisk sandkasse
    • Hvitvasking og terrorfinansiering
    • Koronaviruset: Informasjon om Finanstilsynets oppfølging
    • Risikostyring og internkontroll
    • Tilsyn med IT og betalingstjenester
    • Finanstilsynets virksomhetsregister
    • Markedsadvarsler
    • Prospektregisteret
    • Shortsalgregisteret (SSR)
    • Vedtak om pilar 2-krav for enkeltbanker
    • Tredjelandsrevisorregister
  • Forbrukerinformasjon
Søk Søk
  • This page does not exist in English
  • English home page
Forside
Tema
Krisehåndtering

Krisehåndtering

Publisert: 1. april 2017 Sist endret: 15. mars 2020

EUs krisehåndteringsdirektiv, Bank Recovery and Resolution Directive (BRRD), trådte i kraft i EU i januar 2016. Direktivet er EØS-relevant, og Stortinget vedtok i mars 2018 lovendringer som gjennomfører direktivet i norsk rett med ikrafttredelse 1. januar 2019.

Krisehåndteringsdirektivet (BRRD) legger til rette for at banker, kredittforetak og visse verdipapirforetak kan krisehåndteres eller avvikles uten å true den finansielle stabiliteten. Viktige hensyn er at kritiske funksjoner kan videreføres, og at tap bæres av eiere og kreditorer, mens innskudd, klientmidler og offentlige midler beskyttes. Direktivet legger også til rette for beredskap og forebyggende tiltak.

  • Krisehåndteringsdirektivet (BRRD)

Banklovkommisjonen presenterte i NOU 2016:23 forslag til lovregler som gjennomfører krisehåndteringsdirektivet i norsk rett. Utredningen inneholder også forslag til gjennomføring av EUs innskuddsgarantidirektiv (DGSD) fra 2014.

  • NOU 2016:23: Innskuddsgaranti og krisehåndtering i banksektoren 
  • EUs innskuddgarantidirektiv (DGSD)

Finansdepartementet foreslo i Stortingsproposisjon 159 L (2016-2017) lovendringer for å gjennomføre disse to direktivene, basert på utredningen fra Banklovkommisjonen. Stortinget vedtok loven 23. mars 2018 med ikrafttredelse 1. januar 2019. Finansdepartementet ba i brev av 23. mars 2018 Finanstilsynet om å utarbeide et høringsnotat med forslag til utfyllende forskriftsbestemmelser til de nye lovreglene.

  • Stortingsproposisjon 159 L (2016–2017): Lov om Bankenes sikringsfond og lov om endringer i finansforetaksloven mv. (innskuddsgaranti og krisehåndtering av banker)

Finanstilsynet publiserte 29. juni 2018 høringsnotat med forslag til forskrifter i tråd med Finansdepartementets oppdrag. Høringsfristen var 14. september 2018. Endelig forslag til forskrifter ble oversendt til Finansdepartementet 1. november.

  • Høring - forskrift til endringer i finansforetaksloven og til lov om Bankenes sikringsfond (EUs krisehåndterings- og innskuddsgarantidirektiv)
  • Krisehåndtering og MREL - foredrag av Ann Viljugrein, direktør for bank- og forsikringstilsyn (pdf)

Minstekrav til summen av ansvarlig kapital og konvertibel gjeld (MREL)

Et sentralt element i krisehåndteringsdirektivet (BRRD) er intern oppkapitalisering som krisetiltak hvor kapitalinstrumenter og gjeld nedskrives og/eller konverteres til egenkapital (bail-in). Finanstilsynet skal utarbeide krisetiltaksplaner for å tilrettelegge for en eventuell krisehåndtering av et foretak. MREL skal fastsettes samtidig med krisetiltaksplanen for det angjeldende foretaket.

  • Mer informasjon om MREL
  • Mer informasjon om etterstilt gjeld

Krisetiltaksfond

Krisehåndteringsmyndigheten vil kunne ha behov for midler for å oppnå en vellykket håndtering av kriserammede foretak, bl.a. ved å yte garantier og lån, kjøpe opp eiendeler og på annen måte bidra til effektive løsninger. Krisehåndteringsdirektivet (BRRD) krever derfor at det bygges opp et krisetiltaksfond. Dersom myndighetene skal yte bidrag i form av midler fra krisetiltaksfondet, stilles det spesifikke minstekrav til tap og bidrag til oppkapitalisering som allerede skal være tatt av det aktuelle foretaks eiere av aksjer, egenkapitalbevis, andre kapitalinstrumenter og konvertibel gjeld.

Fra 1. januar 2019 deles Bankenes sikringsfond i et krisetiltaksfond og et innskuddsgarantifond. Krav til bl.a. kapitalisering av innskuddsgarantifondet følger av innskuddsgarantidirektivet (DGSD). Foretakene vil i fremtiden være pliktige til å innbetale årlige bidrag til begge fondene, og reglene for bidrag bygger på prinsippet om at bidragene skal være proporsjonale med foretakenes risikoprofil. En stor andel av foretakene som omfattes av disse reglene, betaler allerede i dag bidrag til Bankenes sikringsfond. De totale innbetalingene for disse foretakene vil ikke bli betydelig endret, men forslaget til risikojustering av bidragene vil imidlertid medføre en større grad av differensiering mellom foretakene.

For nærmere detaljer om krisetiltaksfondet, se punkt 4.12 i Finanstilsynets høringsnotat med forslag til utfyllende forskriftsbestemmelser til de nye lovreglene rundt krisehåndteringsdirektivet.

Det stilles krav til at eiere av aksjer eller egenkapitalbevis og gjeld må ha tatt tap før bidrag kan ytes fra krisetiltaksfondet.

Innskuddsgarantiordningen

Direktiv (EU) 2014/49 erstattet EUs tidligere innskuddsgarantidirektiver. Endringer som gjennomfører direktivet ble også vedtatt av Stortinget ved behandlingen av Prop. 159 L den 23. mars 2018.

Den norske innskuddsgaranti ordningen administreres av Bankenes sikringsfond. Mer informasjon om innskuddsgarantiordningen:

  • Bankenes sikringsfond

Relatert innhold

  • Rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner
  • Gjenopprettingsplaner
  • Direktiv 2014/59/EU

Kontakt

  • Knut Lykke
  • Tlf: 22 93 98 40
  • E-post
  • Tore Fugelsnes
  • Tlf: 22 93 96 94
  • E-post
  • Petter Jacobsen
  • Tlf: 22 93 98 15
  • E-post

Del denne siden:

logo

  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet

  • eFormidling
  • Personvern og cookies
  • RSS

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972