Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Rapportering >
Rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner (KRT-1094 og KRT-1095)

Rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner (KRT-1094 og KRT-1095)

Publisert: 20. desember 2018
Sist endret: 3. mars 2022

Rapportering av opplysninger i forbindelse med utarbeidelse av krisetiltaksplaner (og MREL) for 2022 iht. EU-kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/1624. Foretakene skal rapportere til Finanstilsynet.

Rapportering

Rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner

"Resolution" inngår som en modul i CRD IV-rapporteringspakken og skal rapporteres på XBRL-format og rapporteres via Altinn. Foretakene skal følge rapporteringsmaterialet som følger av det gjeldende rammeverket EBA har publisert: 

  • EBA reporting frameworks

Gjeldende rammeverk inneholder ITS, valideringsregler, DPM og taksonomipakke med bl.a. eksempelfiler. For rapportering av "Resolution" pr. 31.12.2021 skal versjon 2.10 benyttes. 

Foretakene skal rapportere all informasjon i vedlegg I i EUs gjennomføringsforordning om rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner (skjema Z01.00 til Z10.02). T-skjemaene skal ikke rapporteres av norske foretak ettersom disse kun er relevante for foretak underlagt den europeiske bankunionens krisehåndteringsmyndighet, Single Resolution Board (SRB). Vedlegg II i forordningen inneholder veiledning til utfylling av Z-skjemaene: 

  • Veiledning - EUs gjennomføringsforordning om rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner

Gå til ikke-konsolidert rapportering i Altinn (KRT-1094)

 

Gå til konsolidert rapportering i Altinn (KRT-1095)

Om rapporteringen

Finanstilsynet skal for hvert foretak utarbeide krisetiltaksplaner som kan settes i verk når vilkårene for krisehåndtering er oppfylt, jf. finansforetaksloven § 20-6. Finansforetaksloven § 20-6 fjerde ledd gir Finanstilsynet adgang til å kreve at foretakene skaffer tilveie opplysninger som trengs ved utarbeidelsen av krisetiltaksplaner.

EU-kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/1624 (forordningen) om rapportering av opplysninger i forbindelse med utarbeidelse av krisetiltaksplaner (og MREL) trådte i kraft 27. november 2018. Forordningen fastsetter prosedyrer, standardformularer og skjemaer for rapportering av opplysninger til krisetiltaksplaner for kredittinstitusjoner og verdipapirforetak i henhold til krisehåndteringsdirektivet 2014/59/EU (BRRD). Innholdet i forordningen er tatt inn i forskrift om utfyllende regler til finansforetaksforskriften kapittel 20. Den er foreløpig ikke tatt inn i EØS-avtalen.

Hvem skal rapportere?

For 2022 tar Finanstilsynet sikte på å oppdatere og videreutvikle krisetiltaksplaner og fastsette MREL-krav for de 14 bankene som inngår i SREP-gruppe 1 og 2, samt Santander Consumer Bank AS. Rapportering etter forordningen vil danne et utgangspunkt for Finanstilsynets utarbeidelse av krisetiltaksplaner og MREL-krav. Følgende foretak omfattes av rapporteringen for 2022:

  • DNB Bank ASA
  • Sparebank 1 Nord-Norge
  • Sparebank 1 SMN
  • Sparebanken Sør
  • Sparebank 1 Østlandet
  • Sparebank 1 SR-Bank ASA
  • Sparebanken Vest
  • Sbanken ASA
  • Sparebanken Møre
  • Sparebanken Sogn og Fjordane
  • Sparebanken Øst
  • Bank Norwegian ASA
  • OBOS-banken AS
  • Sparebank 1 Sørøst-Norge
  • Santander Consumer Bank AS

Hva skal rapporteres?

Det følger av artikkel 3 nr. 1 i forordningen at "Institusjoner, og når det gjelder konserner, morforetak i Unionen, skal framlegge for krisehåndteringsmyndighetene, enten direkte eller gjennom vedkommende myndighet, opplysningene spesifisert i skjemaene i vedlegg I i samsvar med det konsolideringsnivå for opplysningene, hyppigheten og formatet som er fastsatt i henholdsvis artikkel 4, 5 og 6, og ifølge veiledningen i vedlegg II."

Ovennevnte foretak skal rapportere all informasjon som er inntatt i vedlegg I (skjema Z01.00 til Z10.02). Veiledning til skjemaene følger av forordningens vedlegg II. Det er kun foretak som er underlagt den europeiske bankunionens krisehåndteringsmyndighet, SRB, som skal rapportere T-skjemaene.

Det vises for øvrig til EBAs oversikt over hvilke tabeller (templates) som er obligatoriske, se "Templates categorisation for 2.10 DPM" (fane: "RES").

Når skal det rapporteres?

Rapporteringen skal foregå årlig til Finanstilsynet. Referansedato for rapporteringen er 31. desember 2021. Rapporteringsfristen for 2022 er 2. mai 2022.

Rapporteringsfrist

2. mai 2022

Relatert innhold

  • Krisehåndtering

Altinn brukarservice

Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med 

  • Altinn brukerservice

Kontakt

Fagkontakt

Katja Knudsen

Tlf: 22 93 99 93

E-post

Tore Fugelsnes

Tlf: 22 93 96 94

E-post

Tekniske spørsmål

Harald Furnes

Tlf: 22 93 99 14

E-post

Magnus Opsand

Tlf: 22 93 99 17

E-post

Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972