Finansiell rapportering
Tilsyn og kontroll
Publisert: 16. februar 2017
Sist endret: 2. mai 2023
Finanstilsynet fører kontroll med at årsregnskap (både på konsern- og selskapsnivå), årsberetning, halvårsregnskap og annen finansiell rapportering fra utstedere av omsettelige verdipapirer som er eller søkes notert på regulert marked i EØS, er i samsvar med lov eller forskrifter.
Finanstilsynets kontroll
Etter verdipapirhandelloven (vphl.) § 19-1 andre ledd fører Finanstilsynet kontroll med den periodiske finansielle rapporteringen til utstedere med noterte omsettelige verdipapirer. Kontrollen omfatter også at den periodiske finansielle rapporteringen offentliggjøres innenfor fristene.
Kontrollen føres med utstedere som har Norge som hjemstat. Kontrollen skjer uavhengig av det regnskapsspråk utsteder benytter.
Hjemstat i EØS
Finanstilsynet fører kontroll med den periodiske rapporteringen fra utstedere av omsettelige verdipapirer som er eller søkes notert på regulert marked i EØS med Norge som hjemstat. Hvilke utstedere som har Norge som hjemstat følger av vphl. § 5-4. Se Oslo Børs' nettsider om noterte foretaks hjemstat.
Ekvivalens
For utstedere fra land utenfor EØS med Norge som hjemstat, kan Finanstilsynet vurdere om kravene til innholdet i årsberetning, ansvarserklæring og selskapsregnskapet til morselskapet etter tredjelandets lovgivning oppfyller kravene i verdipapirforskriften § 5-7 .
Utvelgelse
Det er etablert en tredelt modell som innebærer at noen foretakene blir valgt ut til kontroll som følge av risikovurderinger, rotasjon og/eller signaler.
Kontroll av finansiell rapportering
Finanstilsynet kontrollerer at innholdet i den finansielle rapporteringen er i samsvar med lov og forskrift. Finanstilsynets kontroll er innrettet for å avdekke vesentlige rapporteringsavvik. Kontrollen er først en gjennomgang av regnskapsrapporteringen fra foretaket sammen med annen offentlig tilgjengelig informasjon som for eksempel børsmeldinger. Dersom Finanstilsynet finner det nødvendig, vil det sende foretaket et brev med spørsmål knyttet til ett eller flere forhold i den finansielle rapporteringen til foretaket. Foretakene får vanligvis tre ukers svarfrist på Finanstilsynets forespørsler.
Finanstilsynet vil ofte avholde møte med foretaket i løpet av kontrollprosessen. Det er vanlig at foretakets revisor deltar på slike møter.
Dersom Finanstilsynet er uenig i foretakets regnskapsmessige behandling av ett eller flere forhold kan Finanstilsynet fatte vedtak om at forholdet må rettes eller at det må gis ytterligere informasjon. Finanstilsynet kan også vedta at foretaket må avlegge årsregnskapet eller delårsregnskapet på nytt. Før det fattes et vedtak, vil Finanstilsynet alltid sende foretaket et varsel om vedtak hvor faktum og Finanstilsynets vurdering fremkommer. Foretaket får mulighet til kontradiksjon.
Kontrollprosessen avsluttes med et avsluttende brev som oppsummerer kontrollen. Et eventuelt vedtak vil fremgå av det avsluttende brevet. Brevet blir gjort tilgjengelig på Finanstilsynets hjemmeside og offentliggjøres på Oslo Børs Newsweb.
Foretak kan klage på Finanstilsynets vedtak. Klagefristen er tre uker etter at vedtaket er gjort kjent for foretaket. Klagen sendes til Finanstilsynet og behandles av Finansdepartementet eller en klagenemnd oppnevnt av Finansdepartementet.
Tematilsyn og rapporter
Finanstilsynet gjennomfører årlig en gjennomgang av noterte foretaks finansielle rapportering og gjør også med jevne mellomrom bredere tilsyn og gjennomganger av enkelte tema og forhold.
Finanstilsynet har gjennomført tematilsyn med utvalde noterte føretak sin rapportering av klimarelaterte forhold i årsrapporten for 2021 og revisoren sitt arbeid knytt til dette. Sjølv om det er skilnader mellom føretaka, meiner Finanstilsynet at rapporteringa gjennomgåande er mangelfull og ofte for generell i forhold til kva ein bør forvente.
Finanstilsynet har gjennomført en kartlegging av noterte foretaks bærekraftsrapportering. Bærekraft og klimarisiko har fått økt oppmerksomhet de senere årene. Finanstilsynets kartlegging viser at dagens rapporteringspraksis har vesentlige mangler.
- Rapport: Kartlegging av foretakenes bærekraftsrapportering (pdf)
- Vedlegg: Spørreskjema med veiledning (pdf)
- Vedlegg: Oversikt over populasjoner (pdf)
- Vedlegg: Bransjeinndeling (pdf)
EU-samarbeid
Landene i EU/EØS samarbeider på området for tilsyn med den finansielle rapporteringen til børsnoterte foretak.
European Securities and Markets Authority (ESMA)
ESMA er en uavhengig myndighet i EU som består av medlemmer fra europeiske tilsynsmyndigheter. Finanstilsynet legger vekt på å organisere håndhevingen i samsvar med prinsippene som er utarbeidet av ESMA, men er ikke bundet av disse.
Annen relevant informasjon fra ESMA:
- IFRS Supervisory Convergence
- ESMA Library
- Report on the use of Alternative Performance Measures and on the compliance with ESMA´s APM Guidelines
European Enforcers Coordination Sessions
EECS består av tilsynsmyndighetene i Europa. EECS ble opprettet for å diskutere avgjørelser tatt av de nasjonale tilsynsmyndigheter og erfaringer med bruk av standarder i tilsynsvirksomhet. Utdrag fra avgjørelser fra EECS finnes på linken til ESMA Library ovenfor.
ESMA har offentliggjort de felles europeiske prioriteringene for årsrapporten 2019: European common enforcement (ECEP) priorities for 2019 annual financial reports