Finanstilsynet
Finanstilsynet skal bidra til finansiell stabilitet og velfungerende markeder
  • English
    • Show this page in English
    • English home page
  • Kontakt
  • Om oss

    • Tillatelser
    • Tilsyn og kontroll
    • Rapportering
    • Regelverk
    • Tilsynsrapporter
    • Vedtak om pilar 2-krav for enkeltbanker
    • Advarsler om investeringsbedrageri
    • Rundskriv
    • Brev
    • Høringer
    • Nyheter
    • Pressemeldinger
    • Tilsynsrapporter
    • Foredrag
    • Publikasjonar og analysar
    • Statistikk
    • Kalender
    • Virksomhetsregister
    • Prospekter grensekrysset til Norge
    • Shortsalgregisteret (SSR)
    • Tredjelandsrevisorregister
  • Tema
  • Forbrukarinformasjon
  • Søk i nettstedet Søk i nettstedet
Søk i nettstedet Søk i nettstedet

    • Tillatelser
    • Tilsyn og kontroll
    • Rapportering
    • Regelverk
    • Tilsynsrapporter
    • Vedtak om pilar 2-krav for enkeltbanker
    • Advarsler om investeringsbedrageri
    • Rundskriv
    • Brev
    • Høringer
    • Nyheter
    • Pressemeldinger
    • Tilsynsrapporter
    • Foredrag
    • Publikasjonar og analysar
    • Statistikk
    • Kalender
    • Virksomhetsregister
    • Prospekter grensekrysset til Norge
    • Shortsalgregisteret (SSR)
    • Tredjelandsrevisorregister
  • Tema
  • Forbrukarinformasjon

Om oss
Kontakt
English
  • Show this page in English
  • English home page
Forside
Tilsyn og kontroll
Markedsatferd
Stabilisering

Stabilisering

Publisert: 22. februar 2021

Forbudene mot innsidehandel, spredning av innsideinformasjon og markedsmanipulasjon, får ikke anvendelse på stabiliseringshandel dersom dette gjøres i samsvar med kravene i MAR.

Om adgang til og vilkår for stabilisering og tilsyn med dette

Med stabilisering (stabilisation of securities) menes kjøp av aksjer eller egenkapitalbevis i en bestemt periode, i forbindelse med førstegangstilbud (børsnotering) eller annen gangs tilbud (emisjoner) av aksjer, med det formål å støtte kursen på de finansielle instrumentene dersom instrumentene kommer under salgspress. Stabilisering kan bidra til å lette salgspress som skapes av investorer med en kortere investeringshorisont, og kan bidra til å opprettholde et velfungerende marked i de aktuelle instrumentene.

Stabiliseringshandel kan imidlertid skape falske eller villedende signaler om tilbud, etterspørsel og/eller kursen på et finansielt instrument. MAR artikkel 5 (nr. 4 og nr. 5) og underrettsakt 2016/1052 oppstiller vilkår som må være oppfylt for at stabilisering, kan foretas uavhengig av forbudene mot markedsmisbruk i MAR artikkel 14 og 15. I nevnte bestemmelser, stilles det krav til:

  • Offentliggjøring av opplysninger om stabiliseringsprogrammet i forkant samt notifisering til tilsynsmyndigheten eller den dette er delegert til (MAR artikkel 5 nr. 4 litra b og underrettsakt 2016/1052 artikkel 6 nr.1)
  • Måten stabiliseringen foregår på (MAR artikkel 5 nr. 4, jf. underrettsakt 2016/1052 artikkel 5 jf. artikkel 6 og 7), herunder blant annet krav til:
    • Varigheten på stabiliseringsperioden (normalt maksimalt 30 kalenderdager jf. underrettsakt 2016/1055 artikkel 5)
    • Oppstart av stabiliseringsperioden
    • At transaksjonene ikke skal overskride offentliggjorte kursgrenser (prisvilkår)
    • Krav om ett sentralt kontaktpunkt
  • Rapportering av hver enkelt transaksjon knyttet til stabilisering senest innen 7 handelsdager (MAR artikkel 5, jf. underrettsakt 2016/1052 artikkel 6 nr. 2), herunder at den enkelte handel skal registreres i henhold til MIFIR (Kommisjonsforordning 2016/1052) artikkel 6 nr. 4.
  • Offentliggjøring av bestemte opplysninger innen en uke etter avslutning av stabiliseringsperioden (MAR artikkel 5 nr. 6 jf. underrettsakt 2016/1052 artikkel 6 nr. 3)

Om tilleggsstabilisering

MAR artikkel 5 jf. underrettsakt 2016/1052 artikkel 8, oppstiller enkelte ytterligere krav ved tilleggsstabilisering. Blant annet oppstilles det krav om at overtildeling bare kan skje i tegningsperioden, krav til tilbudsprisen, samt krav i forbindelse med overtildelingsopsjoner (såkalte "greenshoe"-opsjoner). Se underrettsakt 2016/1052 artikkel 8.

Rapportering, tilsyn og sanksjonering

I Norge er tilsynet med stabilisering, herunder blant annet mottak av rapportering av stabiliseringstransaksjoner, delegert til markedsoperatøren av det regulerte markedet (Oslo børs) eller operatøren av en multilateral handelsfasilitet (MHF) der operatøren er en markedsoperatør (Oslo børs for Euronext Growth), jf. verdipapirforskriften §17-1. For nærmere informasjon om hvor og hvordan rapporteringen skal skje vises det til Oslo Børs.

Det understrekes at det er kun dersom samtlige vilkår for stabilisering oppfylles at MAR artikkel 5 gjør unntak fra markedsmisbruksforbudene i artikkel 14 og 15. Dette innebærer at stabilisering og adferd i den forbindelse som gjøres uten at vilkårene oppfylles, kan bli ansett som innsidehandel, tilskyndelse, ulovlig spredning av innsideinformasjon og/eller markedsmanipulasjon. Verdipapirhandelloven kapittel 21 regulerer administrative og strafferettslige sanksjoner ved overtredelse av MAR.

Regelverk

 Regler om stabilisering følger av.

  • MAR artikkel 5
  • Underrettsakt 2016/1052 (kapittel III)
  • Verdipapirhandelloven §3-2

For nærmere veiledning se:

  • ESMAs Final report ESMA/2015/1455 s.17-20

For nærmere informasjon – se Regelverk

Mer informasjon om MAR

  • Tilsyn
  • Rapportering
  • Regelverk
  • Temaside

Relatert innhold

  • Markedsatferd
  • Forbud mot markedsmanipulasjon
  • Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
  • Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
  • Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
  • Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
  • Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
  • Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
  • Flaggeplikt
  • Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
  • Tilbakekjøp (Buy back)
  • Innsidelister
  • Markedssonderinger
  • Investeringsanbefalinger
  • MAR og utslippskvotemarkedet
  • Varsling

Del denne siden:

  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern og cookies
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972