Søknad og melding om endringer i ansvarlig kapital
Publisert: 17. april 2017
Sist endret: 8. januar 2025
Foretakene må søke Finanstilsynet om tillatelse til å foreta innfrielser og erverv av egne ansvarlige lån, erverv av egne aksjer og egenkapitalbevis og kapitalnedsettelser.
Foretakene må søke Finanstilsynet om tillatelse til å redusere ansvarlig kapital. Foretakene må også søke om tillatelse til innfrielse/tilbakekjøp av ansvarlig kapital med refinansiering.
Ved forhøyelse av aksjekapitalen må dette meldes til Finanstilsynet på forhånd. Sparebanker må søke Finanstilsynet om tillatelse til å forhøye eierandelskapitalen
Finanstilsynet behandler søknadene etter reglene i kapitalkravsforordningen (forordning (EU) 575/2013, "CRR") og forordning (EU) 241/2014 som er gjennomført i CRR/CRD-forskriften § 2 nr. 1. Når det gjelder egenkapitalbevisemisjoner i sparebanker, behandles søknadene etter reglene i finansforetaksloven kapittel 10.
Vedtektsendringer som følger av kapitalendringer er som hovedregel ikke søknadspliktig. Ved første gangs utstedelse av egenkapitalbevis må likevel den tilknyttede vedtektsendringen godkjennes.
Ren kjernekapital
Følgende endringer krever tillatelse fra Finanstilsynet:
- Emisjon av egenkapitalbevis, jf. finansforetaksloven § 10-4 tredje ledd og § 10-9, jf. finansforetaksforskriften § 10-2. Altinnskjema KRT-1126 skal benyttes ved innsending av søknaden. Protokoll fra generalforsamlingen der beslutning fremgår, må vedlegges.
- Erverv av egne egenkapitalbevis/aksjer, jf. finansforetaksloven § 10-5 og CRR artikkel 77 og 78. Altinnskjema KRT-1124 skal benyttes ved innsending av søknaden. Protokoll fra generalforsamlingen der beslutning fremgår, må vedlegges. Se for øvrig omtale av generell forhåndstillatelse nedenfor.
- Nedsettelse av vedtektsfestet kapital, jf. finansforetaksloven § 10-4. Altinnskjema KRT-1124 skal benyttes ved innsending av søknaden. Protokoll fra generalforsamlingen der beslutning fremgår, må vedlegges.
Følgende endringer er meldepliktige:
- Forhøyelse av aksjekapital, jf. CRR artikkel 26 nr. 3. Foretaket må senest 20 dager før forhøyelsen gjennomføres, sende en melding til Finanstilsynet med informasjon om kapitalforhøyelsen samt en bekreftelse på at
-
- Kapitalforhøyelsen skjer gjennom utstedelse av ordinære aksjer.
- Kapitalforhøyelsen er ikke indirekte eller direkte finansiert av foretaket.
- Det er ingen andre avtaler eller arrangement knyttet til kapitalforhøyelsen, herunder utstedelse av tegningsretter eller avtaler med investorer.
For det tilfellet at i), ii) eller iii) ikke er oppfylt, må foretaket redegjøre nærmere for avviket. Finanstilsynet kan gripe inn i kapitalforhøyelser som ikke vurderes å oppfylle kravene i CRR.
Innfrielse av fondsobligasjoner og ansvarlige lån mv.
Foretaket skal ved søknad om tillatelse til å innfri fondsobligasjoner og ansvarlige lån benytte Altinnskjema KRT-1124.
Det følger av CRR artikkel 77 at et foretak skal innhente Finanstilsynets forhåndstillatelse til å gjøre følgende:
- Redusere, innfri eller gjenkjøpe ren kjernekapitalinstrumenter utstedt av foretaket.
- Iverksette innløsning, innfrielse, tilbakebetaling eller gjenkjøp av andre godkjente kjernekapitalinstrumenter eller tilleggskapitalinstrumenter, alt etter hva som er relevant, før utgangen av den avtalefestede løpetiden.
Søknaden skal angi om foretaket planlegger å:
- erstatte de aktuelle instrumentene med ansvarlig kapital-instrumenter av samme eller høyere kvalitet på vilkår som er forsvarlige med hensyn til institusjonens inntjeningsevne, før eller samtidig med innfrielse, tilbakebetaling eller gjenkjøp av de instrumentene søknaden gjelder, jf. CRR artikkel 78 nr. 1 bokstav a)
- ikke erstatte de aktuelle instrumentene. Foretaket må da dokumentere overfor Finanstilsynet at foretakets ansvarlige kapital etter innfrielsen/tilbakekjøpet vil overstige det samlede kapitalkravet og Finanstilsynets forventning til margin, jf. CRR artikkel 78 nr.1 bokstav b). For foretak der det er fastsatt MREL-krav må det også dokumenteres at dette kravet vil være oppfylt etter innfrielsen.
Forordning (EU) 241/2014 artikkel 27 angir at med «forsvarlig med hensyn til institusjonens inntjeningsevne» i henhold til artikkel 78 nr. 1 bokstav a) i CRR menes at institusjonens lønnsomhet, på den aktuelle datoen og i overskuelig framtid fortsatt er sunn eller ikke negativt endret etter at instrumentene ble erstattet med ansvarlig kapitalinstrumenter av samme eller høyere kvalitet. I vurderingen skal det tas hensyn til foretakets lønnsomhet i stressituasjoner.
Etter forordning (EU) 241/2014 artikkel 28 kan ikke foretaket meddele at instrumenter vil bli innfridd før det foreligger forhåndstillatelse fra Finanstilsynet. Dersom det med tilstrekkelig sikkerhet kan forventes at innfrielsen vil finne sted, og straks forhåndstillatelse fra Finanstilsynet er innhentet, skal foretaket trekke de tilsvarende beløpene som skal innløses, reduseres eller gjenkjøpes, fra de tilsvarende postene i sin ansvarlige kapital. Tilstrekkelig sikkerhet anses å foreligge særlig når foretaket har offentlig har kunngjort at den har til hensikt å innløse, redusere eller gjenkjøpe et ansvarlig kapital-instrument
Forordning (EU) 241/2014 artikkel 30 angir hva en søknad om tillatelse til å innfri eller kjøpe tilbake ansvarlig kapital skal inneholde. En søknad om tillatelse må inneholde en begrunnelse for de planlagte transaksjonene som det søkes tillatelse til. Ved søknad etter artikkel 78 nr. 1 bokstav a) (innfrielse med erstatning) må det opplyses om hvordan institusjonens lønnsomhet påvirkes av å erstatte det aktuelle lånet med et nytt lån. For det tilfellet foretaket erstatter instrumenter av samme type (f.eks. fondsobligasjoner med fondsobligasjoner), men med ulike avtalevilkår utover rentesats, må det opplyses om hvilke endringer i avtalevilkårene som følger av nye instrumenter.
Ved søknad etter artikkel 78 nr. 1 b (innfrielse uten erstatning), må foretaket redegjøre for vurdering av risiko og kapitalbehov tre år framover. Foretaket kan henvise til senest oversendte ICAAP. For det tilfellet foretaket ikke har sendt inn ICAAP til Finanstilsynet seneste 12 måneder eller denne vurderes å ikke være dekkende for foretakets situasjon, må foretaket sende inn en vurdering av foretakets risiko og kapitalsituasjon fremover.
Finanstilsynet kan be om andre opplysninger som er nødvendige for å vurdere om det skal gis tillatelse i samsvar med artikkel 78 i forordning (EU) nr. 575/2013.
Begrensninger i adgangen til å kjøpe tilbake instrumenter før fem år etter utstedelsen
Finanstilsynet kan etter CRR artikkel 78 nr. 4 gi tillatelse til å kjøpe tilbake andre godkjente kjernekapitalinstrumenter eller tilleggskapitalinstrumenter før fem år etter utstedelsesdatoen, bare dersom vilkårene i CRR artikkel 78 nr. 1 a) og vilkårene nedenfor er oppfylt:
- Det har skjedd en endring i den lovmessige klassifiseringen av disse instrumentene, som sannsynligvis vil medføre at de utelukkes fra den ansvarlige kapitalen eller omklassifiseres til ansvarlig kapital av lavere kvalitet, og begge følgende vilkår er oppfylt:
- Vedkommende myndighet anser denne endringen som tilstrekkelig sikker.
- Institusjonen dokumenterer overfor vedkommende myndigheter at den lovmessige omklassifiseringen av disse instrumentene ikke med rimelighet kunne forutses på det tidspunkt de ble utstedt.
- Det har skjedd en endring i den gjeldende skattebehandlingen av disse instrumentene som institusjonen overfor vedkommende myndigheter dokumenterer er vesentlig og ikke med rimelighet kunne forutses på det tidspunkt de ble utstedt.
- Instrumentene og tilknyttet overkurs ved emisjon er omfattet av overgangsregler i henhold til CRR artikkel 494b.
- Instrumentet erstattes med ansvarlig kapital-instrumenter av samme eller høyere kvalitet på vilkår som er forsvarlige med hensyn til institusjonens inntjeningsevne, og den vedkommende myndigheten har tillatt dette tiltaket med den begrunnelsen at det vil være gunstig for tilsynsformål og berettiget på grunn av ekstraordinære omstendigheter. EBA har i rapport 2024/11 punkt 92 flg. omtalt hva som kan anses som ekstraordinære omstendigheter.
- De andre godkjente kjernekapitalinstrumentene eller tilleggskapitalinstrumentene gjenkjøpes for prisstillingsformål ("market making").
Foretaket må begrunne hvilke vilkår som vurderes oppfylt.
Adgang til å anmode om en generell forhåndstillatelse
Dersom et foretak tar tilstrekkelige forholdsregler med hensyn til sin evne til å drive virksomhet med ansvarlig kapital som overstiger kapitalkravene og forventet margin, kan Finanstilsynet gi foretaket en generell forhåndstillatelse til å erverve/kjøpe tilbake egne instrumenter, jf. CRR artikkel 78 nr. 1 andre ledd, jf. første ledd bokstav a og b. Forhåndstillatelse kan være aktuelt dersom beløpet er uvesentlig (jf. forordning (EU) 241/2014 artikkel 29 nr. 5) eller foretaket har til hensikt å
- stille priser i egne instrumenter ("market making"), jf. forordning (EU) 241/2014 artikkel 29 nr. 3 eller
- erverve egne instrumenter for å overdra disse til ansatte som en del av deres godtgjørelse, jf. forordning (EU) 241/2014 artikkel 29 nr. 4
Ved tillatelser til erverv av aksjer/egenkapitalbevis, skal det forhåndsfastsatte beløpet ikke overstige 3 prosent av den relevante utstedelsen og ikke overstige 10 prosent av det beløpet som ren kjernekapital overstiger summen av kravene til ren kjernekapital, og en margin som den vedkommende myndigheten anser som nødvendig.
Ved tillatelse til erverv av fondsobligasjoner og ansvarlige lån, skal det forhåndsfastsatte beløpet ikke overstige 10 prosent av den relevante utstedelsen og ikke overstige 3 prosent av det samlede utestående beløpet for andre godkjente kjernekapitalinstrumenter eller tilleggskapitalinstrumenter, alt etter hva som er relevant.
Søknadsskjema
Søknad som omfatter innfrielse, tilbakekjøp og annen nedsettelse av ansvarlig kapital skal normalt sendes Finanstilsynet senest fire måneder før institusjonen må varsle om at dette skal finne sted, se forordning 241/2014 artikkel 7c.