Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Forside >
Rapportere >
Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157)

Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157)

Sist publisert: 20. januar 2025

Endringer i roller og egnethetsvurderinger skal meldes via Altinn-skjema KRT-1157 for de fleste foretak under tilsyn av Finanstilsynet. Det er foretaket som til enhver tid er ansvarlig for at kravene til egnethet er oppfylt, og foretaket må ha rutiner som sikrer at kravene etterleves og at melding sendes til Finanstilsynet.

Rapportering

Roller og egnethetsvurderinger (KRT-1157)

For å fylle ut skjemaet kreves Altinn-rollen Utfyller/innsender. Du kan se hvilke roller du har for en aktør på siden Profil, roller og rettigheter. Om du ikke har denne rollen, må du få noen som har rollen til å delegere den til deg.

Gå til rapportering i Altinn (KRT-1157)

Når skal skjemaet brukes?

Endringer i roller (eks. styremedlem, daglig leder, fagansvarlig/faktisk leder, eier, agent) og egnethetsvurderinger skal meldes til Finanstilsynet via Altinn-skjema KRT-1157. Skjemaet skal også brukes ved konsesjonssøknader, som supplement til tidligere innsendt konsesjonssøknad. Endringer i styre og ledelse skal meldes så fort det er vedtatt av generalforsamlingen eller styret. Dersom foretaket har flere konsesjoner, skal endring av styre og/eller daglig leder kun meldes inn på én av konsesjonene. For personer med egnethetskrav må foretaket før innmelding ha innhentet all nødvendig informasjon fra den som skal egnethetsvurderes. Foretaket kan sende følgende fil til den som skal egnethetsvurderes for utfylling og innsamling av informasjon:

  • Oversikt over nødvendig informasjon fra den som skal egnethetsvurderes (xlsx) 

Før innmelding må foretaket også ha kommet til at vedkommende tilfredsstiller kravene. 

  • Se rundskriv 3/2023 Vurdering av egnethetskrav.

Foretaket må påse at personene også registreres i Foretaksregisteret der dette er påkrevd.

Hvem skal bruke skjemaet?

Skjemaet skal fylles ut og sendes inn av foretak under tilsyn av Finanstilsynet som har, eller som har søkt om, konsesjon som angitt nedenfor.

Konsesjon:

Bank
Betalingsforetak
Betalingsforetak med begrenset tillatelse
Depotmottaker
Eiendomsmeglingsforetak
E-pengeforetak
Finansieringsforetak
Finansstiftelse
Forsikringsmeglingsforetak
Forvalter av alternative investeringsfond (AIFM)
Forvaltningsselskap for verdipapirfond
Fremmedinkassoforetak
Gjeldsinformasjonsforetak
Gjenforsikringsmeglingsforetak
Holdingforetak
Innskuddspensjonsforetak
Kommunal pensjonskasse mv.
Kredittforetak
Livsforsikringsforetak
Låneformidling
Markedsoperatør
Oppkjøps-/egeninkassoforetak
Opplysningsfullmektig
Privat pensjonskasse
Skadeforsikringsforetak
Tilbyder av virksomhetstjenester
Vekslings- og oppbevaringstjenester for virtuell valuta
Verdipapirforetak
Verdipapirsentral

Hva skal foretakene fylle ut og vedlegge?

For personer det er krav om egnethet til, må foretaket legge fram alle opplysninger som er nødvendige for at Finanstilsynet kan vurdere om kravene til egnethet er oppfylt. Opplysninger som foretaket ikke kan fylle ut i Altinn-skjemaet, må det sende som vedlegg.

I rundskriv 3/2023 og på Finanstilsynets nettsider for de ulike tilsynsområdene står det hva foretaket skal fylle ut og legge ved.

Finanstilsynet ber foretakene sette seg inn i dette og minner spesielt om at banker, forsikringsforetak, eiendomsmeglingsforetak, inkassoforetak, verdipapirforetak, verdipapirsentraler og markedsoperatører for regulerte markeder skal legge ved sin begrunnede vurdering av at egnethetskravene er oppfylt når det gis melding om endringer i styrets sammensetning og endringer i daglig ledelse. Når styrets sammensetning endres, skal banker, forsikringsforetak, verdipapirforetak, verdipapirsentraler og markedsoperatører for regulerte markeder også legge ved den oppdaterte vurderingen av styrets samlede kompetanse i meldingen til Finanstilsynet.

  • Mer informasjon i rundskriv 3/2023 Vurdering av egnethetskrav
  • Mer informasjon om krav til tillatelse og egnethet for de ulike tilsynsområdene 

Altinn brukerservice

Har du tekniske spørsmål om bruk av Altinn, ta kontakt med 

  • Altinn brukerservice

Kontakt

Bank, finans, forsikring og pensjon

Ole Henrik Myklebust

Tlf: 22 93 96 66

E-post

Eiendomsmegling/inkasso

Arne Solberg

Tlf: 22 93 98 05

E-post

Forsikringsformidling

Merete Hoel Bjanes

Tlf: 22 93 97 90

E-post

Forvaltningsselskap for verdipapirfond/AIF-forvalter

Jaan-Herluf Steenberg

Tlf: 22 93 98 77

E-post

Verdipapirforetak

Malin Johansen

Tlf: 22939629

E-post

Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less