Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Nyhetsarkiv >
Tilsynsrapport – pålegg om retting – Convene Collection AS

Tilsynsrapport – pålegg om retting – Convene Collection AS

Tilsynsrapport

Publisert: 15. desember 2022

Finanstilsynet har etter en tilsynsmessig oppfølging vedtatt å pålegge inkassoforetaket Convene Collection AS å endre sin praksis vedørende innkreving av forfalte krav på vegne av fastleger og avtalespesialister. Pålegget innebærer at inkassoforetaket ikke kan innkreve forfalte krav med fakturagebyr, uten at det er foretatt en konkret og individuell vurdering av om vilkårene i stønadsforskriften er oppfylt. Inkassoforetaket kan heller ikke inndrive forfalte fakturakrav som bare er varslet elektronisk gjennom Pasientsky-plattformen, med mindre pasienten på forhånd har gitt et informert og eksplisitt samtykke til dette. Rapporten inneholder også Finanstilsynets vurderinger i tilknytning til fakturagebyrets størrelse: Convene Collection AS har valgt å legge til rette for at pasienter avkreves fakturagebyr med et beløp som etter Finanstilsynets vurdering kan ha et tvilsomt rettsgrunnlag.

Tilsynsrapport

  • Tilsynsrapport - pålegg om retting - Convene Collection AS (pdf)
Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern, cookies og tilgjengelighet
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972