Kontroll av finansiell rapportering - Jinhui Shipping and Transportation Ltd
Nyheter
Publisert: 16. oktober 2014
Sist endret: 18. mars 2019
Jinhui er et tørrlastrederi notert på Oslo Børs. Flere av foretakets skip ble anskaffet før finanskrisen og under gunstige markedsforhold for tørrbulkindustrien. I 2012 var det store utfordringer i tørrbulkmarkedet. Varierende etterspørsel i Asia kombinert med et økt tilbud av tonnasje, medførte betydelige fall i fraktratene. Flere aktører i tørrbulkmarkedet nedskrev verdiene på sine skip i 2012 som følge av de vanskelige markedsforholdene.
Jinhuis markedsverdi på Oslo Børs var NOK 626,2 millioner den 2. januar 2013. I følge årsregnskapet for 2012 var bokført verdi av egenkapitalen i Jinhui-konsernet USD 853,5 millioner. Forhold mellom markedsverdi og bokført verdi av egenkapitalen (pris/bok) var 0,13, noe som er en klar nedskrivningsindikator etter IFRS.
I notene til Jinhuis årsregnskap for 2012 er det opplyst at ledelsen anser nedskrivning av skip som kritiske regnskapsestimater. Det er i årsregnskapet ikke gitt mer informasjon om foretakets nedskrivningsvurderinger.
Et foretak skal i en nedskrivningstest beregne den aktuelle eiendels gjenvinnbare beløp. Etter IFRS er en eiendels gjenvinnbare beløp det høyeste av eiendelens virkelige verdi fratrukket salgsutgifter og eiendelens bruksverdi. Jinhui har beregnet skipenes bruksverdi, som er nåverdien av antatte fremtidige kontantstrømmer. Etter IFRS skal beregningen baseres på rimelige og dokumenterbare forutsetninger.
Finanstilsynet anser enkelte av Jinhuis forutsetninger i bruksverdiberegningen som optimistiske gitt markedsinformasjonen som var tilgjengelig da årsregnskapet ble avlagt. Finanstilsynet er kritisk til disse forutsetningene. Ettersom Jinhui i en viss utstrekning har basert seg på ekstern informasjon i sine beregninger, har Finanstilsynet likevel tatt foretakets vurderinger til etterretning.
I fremtidige bruksverdiberegninger forventer Finanstilsynet at Jinhui tar hensyn til følgende:
- Når historiske rater benyttes for å estimere fremtidige rater, bør perioden som legges til grunn være lang og inkludere siste tilgjengelige markedsinformasjon. Rater som er spesielt lave eller høye på grunn av spesielle omstendigheter, bør utelates fra beregningene
- Annenhåndsverdien av skip ettersom forventninger om fremtidige dagrater for tidscertepartier kan utledes av annenhåndsverdiene
- Annen relevant markedsinformasjon.
I sine scenarioanalyser forventes Jinhui å inkludere også mindre gunstige utfall. Det forventes også at selskapets modell for beregning av bruksverdi justeres slik at kostnader til klassing og inspeksjoner av skip inkluderes i beregningene. Modellen bør tilpasses slik at ny informasjon om forventninger til utnyttelsesgrader inkluderes fremover.
Finanstilsynet forventer at Jinhui fremover gir mer informasjon i noter til årsregnskapet om prosedyrer og vurderinger knyttet til bruksverdiberegningene, herunder beskrivelse av benyttede forutsetninger.