Tematilsyn: Forsikringsformidlingsforetakenes behandling av klientmidler
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 15. januar 2025
Finanstilsynet gjennomførte høsten 2024 et dokumentbasert tilsyn i åtte forsikringsformidlingsforetak. Tilsynet hadde som hovedformål å kartlegge om forsikringsformidlingsforetakene har tilstrekkelige rutiner for å ivareta kravene til korrekt håndtering av klientmidler, samt hvordan pliktene etterleves i praksis.
Tematilsyn
Korrekt håndtering av klientmidler er en sentral plikt ved utøvelse av forsikringsformidlingsvirksomheten. Kravene til klientmiddelbehandling skal beskytte kundene dersom formidleren mangler evne eller vilje til å overføre premien til forsikringsforetaket, samt beskytte midlene ved en konkurs.
Finanstilsynets generelle inntrykk etter tilsynet er at det foreligger flere mangler ved klientmiddelhåndteringen hos forsikringsformidlingsforetakene i henhold til gjeldende krav. Dette gjelder særlig mangler ved skriftlige rutiner, men også mangelfull dokumentasjon og forklaring på avstemming av klientmidler og avvik.
Om tilsynsrapporter og vedtak
Finanstilsynet gjennomfører tilsyn hos foretak eller personer som driver konsesjonsbelagt virksomhet. Etter et tilsyn oppsummerer Finanstilsynet hovedfunnene i en tilsynsrapport. Tilsynsrapporten blir sendt til foretaket/personen og publiseres på Finanstilsynets nettsted.
Hvis foretaket har brutt regelverket, kan vi fatte et vedtak rettet mot foretaket. Dette vil i så fall framgå av tilsynsrapporten. Et vedtak kan være å:
- pålegge foretaket/personen å rette opp i forhold
- ilegge overtredelsesgebyr
- trekke tilbake en tillatelse
Hvilke former for vedtak Finanstilsynet fatter avhenger av hvilke regler som er brutt.
Hvis foretaket/personen klager på vedtaket fra Finanstilsynet, vil saken over bli oppdatert med informasjon om det.