Kontroll av finansiell rapportering Statoil ASA
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 17. februar 2017
Statoil ASA
Postboks 8500
4035 STAVANGER
Saksbehandler: Tine Svae
Dir. tlf: 22 93 97 84
Vår referanse: 16/12499
Dato: 10.02.2017
1. Innledning
Finanstilsynet har gjennomgått enkelte regnskapsmessige forhold ved den finansielle rapporteringen til Statoil ASA, jf verdipapirhandelloven (”vphl”) § 15-1 tredje ledd. Det vises til tidligere korrespondanse og møter, senest foretakets svarbrev av 18. januar 2017.
Finanstilsynet har hatt merknader til Statoils noteopplysninger knyttet til nedskrivningsvurderingene i årsregnskapet til Statoil for 2015. Dette gjelder manglende informasjon om prisforutsetninger, sensitiviteter og gjenvinnbart beløp av nedskrevne eiendeler.
2. Nedskrivningsvurderinger av varige driftsmidler og immaterielle eiendeler
2.1 Prisforutsetninger
Statoil har nedskrevet produksjonsanlegg, anlegg under utbygging og goodwill med totalt 57,7 milliarder kroner i 2015. Det fremgår av note 11 at nedskrivningene hovedsakelig knytter seg til reduserte forventninger til råvarepriser. Det fremgår videre at observerbare kvoterte markedspriser for olje og gass for de nærmeste 2 til 3 årene er benyttet for kortsiktige råvarepriser. Langsiktig prisforutsetning er basert på interne prisforutsetninger. Det fremgår ikke hva de interne prisforutsetningene er i årsregnskapet for 2015.
IAS 1 krever at et foretak opplyser om sine forutsetninger for fremtiden og andre viktige kilder til estimeringsusikkerhet, som innebærer en betydelig risiko for en vesentlig justering av den balanseførte verdien av eiendeler i løpet av det neste regnskapsåret, jf. IAS 1.125.
Finanstilsynet er av den oppfatning at Statoil skulle ha gitt kvantitative opplysninger om de langsiktige prisforutsetningene for olje og gass som er benyttet i nedskrivningstestene pr. årsslutt 2015. Dette er forutsetninger som innebærer en betydelig risiko for en vesentlig justering av den balanseførte verdien av olje- og gassfelt, enten i form av ytterligere nedskrivninger eller reversering av tidligere nedskrivninger.
For at brukerne av regnskapet skal kunne gjøre en vurdering av nedskrivningenes størrelse, må de få opplysninger om forutsetningene som er lagt til grunn i nedskrivningstestene. Finanstilsynet er kjent med at oljeselskaper benytter ulike forutsetninger og har sett at det er lagt til grunn langsiktige oljepriser på mellom 58 og 90 dollar fatet i andre børsnoterte selskapers finansielle rapportering. Prisforutsetninger innenfor et så bredt intervall vil kunne gi vesentlig forskjellige nedskrivninger. Finanstilsynet mener at for oljeselskaper som Statoil, er langsiktig olje- og gasspris nødvendige opplysninger for at brukerne skal forstå foretakets finansielle stilling og finansielle inntjening.
Statoil vil i årsregnskapet for 2016 opplyse om prisforutsetninger for Brent Blend, Henry Hub og National Balancing point UK. Prisforutsetningene vil bli gitt for 2020, 2025 og 2030. Statoil vil også gi tilsvarende informasjon om prisforutsetninger anvendt i 2015.
Finanstilsynet tar dette til etterretning.
2.2 Sensitiviteter
Statoil gir informasjon om sensitiviteter i note 11 til årsregnskapet og sier at råvarepriser i 2015 var, og fortsatt er, volatile. Informasjonen som presenteres viser balanseført verdi av eiendeler som ville vært gjenstand for nedskrivningsvurdering dersom råvareprisene falt med 20 % (alle andre faktorer holdt uendret). Det gis ikke informasjon om nedskrivningsbeløp. Statoil begrunner dette med at det er vesentlig usikkerhet knyttet til effekten av andre forutsetninger som ville vært påvirket av en signifikant og forlenget reduksjon av råvareprisene.
Det er Finanstilsynets forståelse at de balanseførte verdiene av olje- og gassanlegg er mest sensitive overfor forutsetninger knyttet til langsiktig olje- og gass priser. Selv om ulike forutsetninger ikke er uavhengig av hverandre, er det etter Finanstilsynets oppfatning nødvendig å gi informasjon om nedskrivningsbeløp og eventuelle reverseringer dersom langsiktige råvarepriser endres innenfor et rimelig mulighetsområde, jf. IAS 1.129. Opplysninger om at andre forutsetninger også vil kunne endres dersom langsiktige råvarepris forutsetninger endres, vil være nyttig informasjon for brukerne av regnskapet. Disse opplysningene kan være både kvalitative og kvantitative.
Statoil vil i årsregnskap for 2016 kvantifisere nedskrivningssensitiviteter på aggregert nivå for endringer i prisforutsetninger. I tillegg vil foretaket gi en kvalitativ beskrivelse av begrensningene i en slik sensitivitetsanalyse.
Finanstilsynet tar dette til etterretning.
2.3 Gjenvinnbart beløp av nedskrevne kontantgenererende enheter
Når et foretak har nedskrevet eller reversert nedskrivning for eiendeler eller kontantgenererende enheter, krever IAS 36.130 e) at det gis opplysninger om eiendelen eller den kontantgenererende enhetens gjenvinnbare beløp. Det skal også angis om enhetens gjenvinnbare beløp er dens virkelig verdi fratrukket avhendelsesutgifter, eller dens bruksverdi.
Statoil har ikke gitt slik informasjon på eiendels- eller enhetsnivå, kun aggregert informasjon for hvert rapporteringssegment.
Finanstilsynet er av den oppfatning at brukerne av regnskapet trenger mer detaljert informasjon om nedskrevne eiendeler for å kunne vurdere nedskrivningene og risikoen for ytterligere nedskrivninger.
Statoil er av den oppfatning at informasjonen som ble gitt i årsregnskap 2015 på et aggregert nivå er i tråd med IFRS og praksis i bransjen, og at det gir brukerne av regnskapet relevant og tilstrekkelig informasjon nødvendig for å forstå grunnlaget for nedskrivninger. Som en følge av Finanstilsynets kontroll vil Statoil likevel gi en ytterligere spesifikasjon av gjenvinnbart beløp og nedskrivning for nedskrevne eiendeler i årsregnskap for 2016 for områdene:
-
Norway (NCS)
-
North America – Unconvential onshore
-
North America – Convential offshore Gulf of Mexico
-
North America – Conventional offshore other areas
-
South America
-
North Africa
-
Sub-Saharan Africa
-
Europe and Asia
-
MMP
-
Equity accounted investments
Statoil vil gi tilsvarende informasjon for nedskrevne eiendeler i 2015.
Finanstilsynet vil presisere at informasjonen etter IAS 36 skal gis på eiendels- eller enhetsnivå. Det skal imidlertid også tas hensyn til vesentlighet ved utarbeidelse av noteopplysninger, jf. IAS 1.31. Finanstilsynet har oppfordret Statoil til å gi ytterligere spesifikasjon av opplysninger for nedskrevne eiendeler, men tar Statoils anvendelse av reglene til etterretning.
3. Avslutning
Finanstilsynet har ikke vurdert hvorvidt forholdene beskrevet over omfattes av verdipapirlovgivningens regler om informasjonsplikt, jf. vphl § 5-2 første ledd, jf. § 3-2. Finanstilsynet legger til grunn at dette løpende vurderes av foretaket.
Finanstilsynet har oversendt en kopi av dette brevet til foretakets valgte revisor, samt til Oslo Børs.
For Finanstilsynet
Christian Falkenberg Kjøde
seksjonssjef
Tine Svae
tilsynsrådgiver
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.