Kontroll av finansiell rapportering GC Rieber Shipping ASA
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 17. februar 2017
Postboks 1114 Sentrum
5809 BERGEN
Saksbehandler: Anna Frantzen
Dir. tlf: 22 93 97 46
Vår referanse: 16/9641
Dato: 14.02.2017
1. Innledning
Finanstilsynet har gjennomgått enkelte regnskapsmessige forhold ved den finansielle rapporteringen til GC Rieber Shipping ASA ("Rieber"/"Foretaket"), jf verdipapirhandelloven (”vphl”) § 15-1 tredje ledd. Det vises til tidligere korrespondanse, senest foretakets svarbrev av 30. januar 2017.
Finanstilsynet redegjør i punkt 2-6 nedenfor for sine vurderinger av enkelte forhold omfattet av kontrollen. Kontrollen har i hovedsak omfattet foretakets nedskrivningstest av skip og noteopplysninger knyttet til foretakets nedskrivningsvurdering. Kontrollen har avdekket enkelte mangler i noteopplysningene til årsregnskapet 2015. Foretaket har tatt Finanstilsynets merknader til etterretning og opplyst at påpekte mangler vil utbedres i årsregnskapet for 2016. Saken anses med dette som avsluttet.
2. Nedskrivningsvurdering av skip
2.1. Eksterne verdsettelser benyttet ved nedskrivningsvurdering av skip
Rieber driver virksomhet innenfor offshore/shipping som omfatter eierskap i spesialskip innen segmentene "Subsea", "Ice/Support" og "Marine Seismic".
Rieber har foretatt nedskrivninger på MNOK 252 for 2015 og MNOK 336 for andre kvartal 2016. Foretaket benytter megleranslag som grunnlag for virkelig verdi når foretakets skip testes for verdifall. Det innhentes eksterne meglerverdier fra uavhengige meglere, og et snitt av 2 til 3 meglerverdier er vurdert å representere beste estimat på gjenvinnbart beløp.
Når eksterne verdsettelser legges til grunn i regnskapsavleggelsen er det foretakets ansvar å sørge for at disse verdsettelsene er utarbeidet i samsvar med kravene i IFRS 13.
Finanstilsynet har observert en svekkelse av markedet for utleie av seismikk og Subsea skip i siste halvdel av 2014 og 2015 med reduserte rater og utnyttelsesgrad. Den utfordrende markedssituasjonen har også vedvart gjennom 2016. Finanstilsynets inntrykk er at markedsforholdene negativt påvirker antall transaksjoner som meglerne kan basere sine verdsettelser på og dette skaper større usikkerhet knyttet til skipsverdier. Finanstilsynets oppfatning
er derfor at foretak som benytter eksterne verdsettelser i slike perioder må være ekstra oppmerksomme i vurderingen av verdsettelsene, herunder metode og sentrale forutsetninger som er benyttet.
Finanstilsynet har foretatt en kontroll av foretakets rimelighetsvurdering av meglerestimater i forbindelse med nedskrivningsvurderinger per 31. desember 2015 og 30. juni 2016.
Foretaket har i løpet av tredje kvartal 2016 skilt ut seismikkvirksomheten. I forbindelse med restruktureringen ble foretakets fire seismikkskip overført til felleskontrollert virksomhet eid 50/50 sammen med ekstern part. Ved salg av skipene til den felleskontrollerte virksomheten regnskapsførte foretaket ytterlig MNOK 130 i nedskrivning basert på fastsatt transaksjonsverdi. Finanstilsynet har derfor kun gjennomgått nedskrivningsvurderingen for subsea-segmentet. Ved rimelighetsvurdering av eksterne verdsettelser utleder foretaket en implisitt rate. Foretaket benytter en neddiskontert kontantstrøm for å identifisere implisitt rate som gir en verdi lik salgsverdi (megleranslag). Implisitt rate er deretter vurdert mot forventninger i rateinntjening.
Ved beregning av neddiskontert kontantstrøm der det sentrale er å utlede og vurdere en implisitt rate må det også fastsettes andre forutsetninger som størrelse på avkastningskrav, utnyttelsesgrad og driftskostnader. Endring i andre forutsetninger vil direkte påvirke størrelsen på den implisitte raten og det er derfor viktig at andre fastsatte forutsetninger er rimelige og tilstrekkelig dokumentert.
Ved kontroll av foretakets modell og mottatt dokumentasjon fra foretaket så Finanstilsynet behov for å etterspørre en mer detaljert rimelighetsvurdering av implisitt rate, samt begrunnelse og ytterlig dokumentasjon knyttet til enkelte forutsetninger for avkastningskrav og utnyttelsesgrad.
Finanstilsynet har mottatt en oppdatert vurdering/modell fra foretaket der enkelte forutsetninger er juster basert på innspill fra Finanstilsynet. Også den oppdaterte vurderingen/modellen fra foretaket konkluderer med at fastsatte meglerverdier er rimelige. Finanstilsynet tar dette til etterretning og legger til grunn at foretaket i fremtiden når forholdene tilsier det gjør en grundig og godt dokumentert kvalitetssikring av eksterne verdsettelser, herunder at vurdering av implisitt rate og fastsatte forutsetninger er rimelige og godt dokumenterte.
2.2. Noteopplysninger nedskrivningsvurdering skip
Etter IAS 36.130 e) skal et foretak opplyse om gjenvinnbart beløp for eiendelen (den kontantgenererende enheten) som er nedskrevet i perioden og hvorvidt eiendelens (den kontantgenererende enhetens) gjenvinnbare beløp er dens virkelige verdi fratrukket salgsutgifter eller dens bruksverdi. Foretaket opplyser at hvert skip er en kontantgenererende enhet. Det gjenvinnbare beløpet tilsvarer bokført verdi for de fleste av skipene ved utgangen av 2015. Bokført verdi er oppgitt i note, men ikke spesifisert per skip (kontantgenererende enheten). Foretaket har i korrespondanse med Finanstilsynet opplyst at denne informasjonen vil bli inkludert i årsregnskapet for 2016.
Dersom virkelig verdi fratrukket salgsutgifter benyttes som gjenvinnbart beløp skal et foretak ifølge IAS 36.130 f) punkt i) opplyse om nivået i virkelig verdi hierarkiet (IFRS 13) der virkelig verdi måling av eiendelen er kategorisert i sin helhet. Videre angir IAS 36.130 f) punkt ii) og iii) at for virkelig verdi målingen kategorisert innenfor nivå 2 eller 3 i virkelig verdi hierarkiet skal det gis beskrivelse av verdsettelsesmetode og sentrale forutsetninger benyttet til målingen. Rieber opplyser at megleranslag fra to/tre meglere innhentes og snitt av meglerverdiene vurderes som beste estimat på netto salgsverdi/gjenvinnbart beløp. Benyttede meglerverdier underbygges av foretakets beregning av neddiskontert kontantstrøm og vurdering av implisitte rater. Etter Finanstilsynets vurdering er ikke informasjonen gitt av foretaket tilstrekkelig til å oppfylle krav til opplysninger som følger av IAS 36.130.
Foretaket vil opplyse at skipene er kategorisert i nivå 3 i virkelig verdi hierarkiet og inkludere en mer utfyllende beskrivelse av verdsettelsesmetoden og sentrale forutsetninger i årsregnskapet for 2016. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
3. Leieinntekter
I følge IAS 17.56 skal et foretak som driver utleie gi opplysninger om fremtidig minsteleie fra uoppsigelige operasjonelle leieavtaler. Finanstilsynet har i korrespondanse med foretaket påpekt at fremtidig minsteleie samlet og for ulike perioder, samlet innregnet variabel leie og en generell beskrivelse av utleiers leieordninger ikke er gitt i årsregnskapet for 2015. Foretaket opplyser at opplysningene vil bli inkludert i årsregnskapet for 2016. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
4. Kontrollvurdering eierskap i Dolphin Geophysical Ltd
Foretaket gir i note 3 informasjon om at Dolphin Geophysical Ltd ikke er konsolidert i konsernregnskapet grunnet mangel på kontroll. Rieber eier 100 % av Dolphin Geophysical Ltd. Finanstilsynet har bedt om en redegjørelse fra foretaket knyttet til vurdering av om kontroll foreligger etter IFRS 10.5. Foretaket har redegjort for sine vurderinger i brev til Finanstilsynet av 14. oktober 2016.
Det foreligger en aksjekjøpsavtale som regulerer kontroll over ulike aktiviteter i Dolphin Geophysical Ltd og som fratar Rieber evnen til å ha innflytelse på avkastningen fra de aktivitetene som i størst grad er vurdert å påvirke avkastningen. Rieber anser ikke å inneha tilstrekkelig styringsrett over relevante aktiviteter for å kunne kontrollere dette foretaket. Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning.
Finanstilsynet vil presisere opplysningskravet i IFRS 12.9 a) som angir at et foretak skal opplyse om vesentlige vurderinger og forutsetninger når foretaket ikke kontrollerer et annet foretak selv om det har mer enn halvparten av stemmerettene i foretaket.
Finanstilsynet presiserer også at foretaket ved hvert rapporteringstidspunkt må foreta en vurdering av om det foreligger endringer i omstendigheter som kan påvirke evalueringen av om kontroll foreligger. Ved slike endringer må det foretas en ny vurdering av regnskapsmessig behandling.
5. Likviditetsrisiko
Ifølge IFRS 7.39 a) skal et foretak presentere en forfallsanalyse av ikke-derivative finansielle forpliktelser (herunder utstedte finansielle garantikontrakter) som viser de gjenværende kontraktsmessige forfallene. Det fremgår av IFRS 7.B11 at foretaket må utøve skjønn for å fastsette et egnet antall tidsperioder i analysen.
Foretaket har presentert forfallsanalyse for finansielle eiendeler og finansielle forpliktelser fordelt på tidsperiodene 1-12 måneder, 1-5 år og over 5 år.
Finanstilsynet ba om foretakets vurdering knyttet til om tidsperiodene er tilstrekkelig detaljert basert på selskapets finansielle stilling og en utfordrende markedsituasjon. Foretaket så ikke behov for ytterligere detaljering av forfallstidspunkt i forbindelse med utarbeidelse av årsregnskapet for 2015. Foretaket begrunner sin konklusjon med at dette må sees i sammenheng med selskapets likviditetsbeholdning og mulighet for ytterligere trekk på to ulike lånefasiliteter. Langtidsprognoser viste også at foretaket ikke var i en anstrengt likviditetssituasjon. Foretaket vil vurdere behovet på nytt ved utarbeidelse av årsregnskapet for 2016. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
6. Forfallsanalyse kundefordringer og andre fordringer
Foretaket har i årsregnskapet for 2015 presentert forfallsanalyse for kundefordringer og andre fordringer. Analysen presenterer forfallsstruktur før avsetning til tap uten nærmere informasjon om forfallstruktur på fordringer der det er fortatt avsetning til tap. Det følger av IFRS 7.37 at et foretak skal opplyse om aldersfordeling for finansielle eiendeler som er forfalt ved slutten av rapporteringsperioden, men som ikke har falt i verdi. Bakgrunnen for dette er at det er essensielt å identifisere finansielle eiendeler der det er høyere sannsynlighet for tap og samtidig også gi informasjonsgrunnlag som brukerne av regnskapet kan benytte for å vurdere forventet nivå på fremtidige tap.
Finanstilsynet er av den oppfatning at i en situasjon med vesentlige tap/tapsavsetninger slik Rieber har hatt i 2015 vil en forfallsanalyse slik den er presentert av foretak gi brukeren av regnskapet et svakt grunnlag for selvstendig vurdering av tapsrisiko for de finansielle eiendelene som vurderes å ikke ha falt i verdi. Foretaket spesifiserer i sitt svar til Finanstilsynet at den foretatte avsetningen er knyttet til fordringer mot Dolphin Geophysical som gikk konkurs i desember 2015. Foretaket ser i ettertid at det burde vært nærmere spesifisert hvilke tidsperioder tapsavsetningen knytter seg til og tar Finanstilsynets kommentar til etterretning.
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket i fremtidig finansiell rapportering vil presentere forfallsanalyse for kundefordringer og andre fordringer i tråd med kravene i IFRS 7.37.
Andre forhold omfattet av kontrollen er tatt til etterretning.
7. Avslutning
Finanstilsynet har ikke vurdert hvorvidt forholdene beskrevet over omfattes av verdipapirlovgivningens regler om informasjonsplikt, jf vphl § 5-2 første ledd, jf § 3-2. Finanstilsynet legger til grunn at dette løpende vurderes av foretaket.
Finanstilsynet har oversendt en kopi av dette brevet til foretakets valgte revisor samt til Oslo Børs.
For Finanstilsynet
Christian Falkenberg Kjøde
seksjonssjef
Anna Frantzen
seniorrådgiver
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.