Avsluttende brev - Skagen AS
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 6. desember 2016
Skagen AS.
Postboks 160
4001 Stavanger
Saksbehandler: Unni Persson Moseby
Dir. tlf: 22 93 97 22
Vår referanse: 16/8431
Dato: 29.11.2016
Innledning
Det vises til Skagens (foretakets) svar av 4. november 2016.
Skagen har i tidligere regnskaper innregnet og presentert forvaltningshonorarer netto. Etter Finanstilsynets vurdering skal disse inntekter føres brutto i resultatregnskapet, og distribusjonskostnadene skal spesifiseres enten i resultatoppstillingen eller i note hvis vesentlig, jf. Finanstilsynets brev av 10. oktober.
Skagen har tatt Finanstilsynets vurdering til etterretning, og opplyser at foretaket heretter vil presentere inntektene brutto i regnskapet.
Nedenfor følger en oppsummering av vurderingene. Saken anses med dette som avsluttet.
Finanstilsynets vurdering
Finanstilsynet har observert at det er uensartet praksis når det gjelder regnskapsføring og presentasjon av forvaltningshonorarer i regnskapene til forvaltningsselskapene, både blant IFRS/forenklet IFRS rapporterende forvaltningsselskap og forvaltningsselskap som benytter norske regnskapsregler.
Noen forvaltningsselskaper fører inntektene brutto, mens andre trekker i fra distribusjonskostnader og presenterer inntektene netto i resultatregnskapet. Bestemmelsene på dette området er klarere regulert i IFRS enn etter norske regnskapsregler, men reglene er ansett som tilsvarende i de to regnskapsspråkene. Skagen fører regnskapet etter norske regnskapsregler, herunder norsk regnskapslov og forskrift for verdipapirforetak.
Transaksjonsprinsippet er et av de grunnleggende regnskapsprinsippene i norsk regnskapslov. Transaksjonsprinsippet sier at transaksjoner skal regnskapsføres til verdien av vederlaget på transaksjonstidspunktet. For inntekter vil verdien av vederlaget ekskludere rabatter og returer til og fra kunden i tillegg til skatter og avgifter innkrevet på vegne av andre. Kostnader til underleverandører skal derimot ikke ekskluderes, jf. regnskapsloven § 6-1 og NOU 1995: 30 pkt. 7.6.2.
Det direkte kontraktsforholdet er mellom forvaltningsselskapet og fondet, og det er opp til forvaltningsselskapet å velge distributør for markedsføring og salg av det enkelte fondet. Distributøren er en underleverandør som leverer salgs- og markedsføringstjenester, og distributørkostnader er kostnader for forvaltningsselskapet som påløper ved salg til kundene. Etter transaksjonsprinsippet skal disse kostnadene ikke føres til fradrag mot forvaltningshonorarer.
Etter Finanstilsynets vurdering er forvaltningsselskapet å anse som prinsipal og distributøren en agent. Regnskapsføringen i en prinsipal/agent situasjon kommer ikke klart frem i selve regnskapsloven, men situasjonen er beskrevet i veiledning om inntekter og regnskapsstandarden for små foretak.
I NRS (V) om inntekter pkt. 2.3 fremkommer det:
Transaksjons- og opptjeningsprinsippet utelukker inntektsføring av vederlag som er mottatt på tredjemanns vegne, for eksempel offentlige avgifter. ….Forhold som alene eller sammen med andre kan indikere at selger opptrer som prinsipal og skal inntektsføre salgsinntekten brutto inkluderer følgende:
- Selgeren er eller fremstår som hovedansvarlig ovenfor kunder i forhold til leveranse av vare og/eller tjeneste, for eksempel gjennom å være ansvarlig for leveransens kvalitet overfor kunden
o Selgeren har mulighet til å endre produktet
o Selgeren kan velge leverandør
o Selgeren er involvert i produktspesifikasjonen - Selgeren har varelagerrisiko (risiko for skade, ukurans eller prisendring)
- Selgeren kan i stor grad bestemme pris, herunder tilleggsytelser
- Selgeren har kredittrisikoen
Det følger videre av NRS for små foretak pkt. 7.1.4:
…Når et foretak er agent og bare inntektsfører provisjonen, skal leverandøren (prinsipalen) inntektsføre brutto salgsbeløp inkludert agentens provisjon, og kostnadsføre provisjonen som driftskostnad.
Forvaltningsselskapet er hovedansvarlig for leveransen til kunden. Det er derfor Finanstilsynets vurdering at forvaltningsselskapet er prinsipal. Distributørene er å anse som agenter og avgitte provisjoner til disse er å anse som driftskostnader for forvaltningsselskapet. Dette betyr at forvaltningsinntekter skal føres brutto i regnskap som avlegges etter norsk regnskapslovgivning. Dersom distribusjonskostnadene er vesentlige må de spesifiseres enten i resultatoppstillingen eller i note, jf. regnskapsloven § 6-3 første ledd og 7-1 andre ledd.
I Forskrift om årsregnskap m.m. for verdipapirforetak, som forvaltningsselskapene er underlagt, er det heller ikke funnet støtte for en annen forståelse.
Finanstilsynet tar til etterretning at Skagen vil foreta endringer og heretter innregne og presentere forvaltningshonorarer brutto i regnskapet.
Avslutning
Finanstilsynet har oversendt en kopi av dette brevet til foretakets valgte revisor.
For Finanstilsynet
Christian Falkenberg Kjøde
seksjonssjef
Unni Persson Moseby
seniorrådgiver
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.