Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Forside >
Nyhetsarkiv >
Nyheter >
Veiledere til DORA og forskriftsendringer

Veiledere til DORA og forskriftsendringer

Nyheter

Publisert: 30. juni 2025

DORA-loven trer i kraft 1. juli. Det medfører endringer i IKT-forskriftens virkeområde og meldepliktforskriften. Finanstilsynet har utarbeidet veiledere for hendelsesrapportering og melding av IKT-tjenesteavtaler i henhold til DORA. I tillegg endres Altinn-skjema KRT-1121.  

DORA-loven (lov om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren) trer i kraft 1. juli 2025.  Det betyr at foretak som er omfattet av DORA ikke lenger er omfattet av IKT-forskriften.

Finanstilsynet har utarbeidet en veileder for melding av IKT-tjenesteavtaler og en for rapportering av hendelser. I tillegg er det utarbeidet en brukerveiledning for hendelsesrapportering.

IKT-utkontrakteringer inngår i begrepet IKT-tjenesteavtaler i henhold til DORA og skal ikke lenger meldes etter finanstilsynsloven § 4-6 og meldepliktforskriften. Finansieringsforetak skal imidlertid fortsatt melde IKT-utkontrakteringer i henhold til finanstilsynsloven § 4-6 og meldepliktforskriften. Som følge av tilpasninger til DORA, vil endringer i meldepliktforskriften ha betydning for dem, se nedenfor.

Som følge av de ovennevnte endringene er Altinn-skjema KRT-1121 endret. Hvilken informasjon som nå må fylles ut framgår av IKT-tjenesteveilederen. Informasjonen som skal fylles er den samme, uavhengig om meldingen gjelder IKT-tjenesteavtale etter DORA eller IKT-utkontraktering etter finanstilsynsloven § 4c og meldepliktforskriften, med unntak av det som er direkte relatert til DORA.

Veiledere til DORA

IKT-tjenesteavtaler

Finanstilsynet har utarbeidet en veileder for melding av IKT-tjenesteavtaler i henhold til DORA art. 28 nr. 3, femte avsnitt. Veilederen angir nærmere:

  • Finanstilsynets forståelse av begrepet å melde "i god tid",
  • hvilken informasjon som skal oppgis i melding om IKT-tjenesteavtaler,
  • adgangen for grupper/allianser til å sende samlet melding om IKT-tjenesteavtaler,
  • Finanstilsynets behandling av meldingen og
  • endringer av IKT-tjenesteavtaler.

Du kan lese veilederen her

Veileder for rapportering av hendelser

Hendelsesveilederen gir nærmere informasjon om:

  • hvilke hendelser som skal rapporteres,
  • frister for rapportering,
  • praktisk informasjon om hendelsesrapportering,
  • frivillig rapportering av betydelige cybertrusler og
  • rapportering av hendelser på vegne av ett eller flere foretak.

Du kan lese veilederen her

Brukerveiledning for hendelsesrapportering

Fra 1. juli 2025 skal hendelser rapporteres via Altinn-skjema KRT-1190. Brukerveiledningen angir nærmere hvordan skjemaet skal fylles ut og annen praktisk informasjon vedrørende hendelsesrapportering og rapportering av betydelige cybertrusler.

Du kan lese brukerveiledningen her

Forskriftsendringer

IKT-forskriften

IKT-forskriftens virkeområde endres fra 1. juli 2025. Forskriften vil gjelde for finansieringsforetak, inkassoforetak og eiendomsforetak.

Meldepliktforskriften

Meldepliktforskriften § 1 får et nytt tredje ledd som presiserer at bestemmelsen ikke gjelder for IKT-tjenesteavtaler i henhold til DORA. Videre rettes henvisningen i forskriftens § 3 fra finanstilsynsloven § 4c til gjeldende finanstilsynslov § 4-6. I tillegg oppheves § 4 annet ledd, slik at det ikke lenger kreves vedlegg til melding om IKT-utkontrakteringer.

Temaside

  • Forordning om digital operasjonell motstandsdyktighet i finanssektoren (DORA)
Til toppen av siden expand_less

Del denne siden:

  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Om Finanstilsynet
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS og API
  • Varsling til Finanstilsynet

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo
Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo
Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr.: 840 747 972
Abonner på nyhetsvarsel

Til toppen av siden expand_less