Kontroll av finansiell rapportering – Odfjell SE
Nyheter
Publisert: 24. april 2014
Sist endret: 18. mars 2019
Odfjell hadde i 2012 store utfordringer knyttet til driften av OTR. I juli 2012 ble terminalen midlertidig stengt av sikkerhetsmessige årsaker i samråd med lokale myndigheter. To måneder senere var Odfjell gitt tillatelse til å gjenåpne kun 20 % av OTRs kapasitet, 45 % ved avleggelse av rapportering for fjerde kvartal 2012. Selskapet mente driftsutfordringene og stengningen var av midlertidig karakter.
På bakgrunn av opplysninger i årsregnskapet for 2012 stilte Finanstilsynet spørsmål ved Odfjells nedskrivningsvurdering av OTR. Ved vurdering av om verdien av terminalen skulle skrives ned, beregnet Odfjell terminalens bruksverdi, det vil si nåverdien av OTRs fremtidige kontantstrømmer.
Det skal etter IFRS benyttes forutsetninger som er rimelige og dokumenterbare i nedskrivningsvurderinger. Nærmere regler om bruksverdiberegning følger av IAS 36.
OTR befinner seg på leid grunn. OTR-vurderingsenheten besto i 2012 av driftsmidler, goodwill og kunderelasjoner. Odfjell hadde i nedskrivningsvurderingen lagt til grunn evigvarende kontantstrømmer ettersom goodwillen ble ansette å ha ubegrenset levetid. Verdiene som knyttet seg til kontantstrømmene utover levetiden på driftsmidlene og varigheten på leieavtalene var ikke uvesentlige.
Det var i nedskrivningsvurderingen lagt til grunn at inntektene fra OTR ville komme tilbake til et normalnivå i 2015. Nederlandske sentrale myndigheter utstedte i juni 2013 en rapport som rettet kritikk både mot forhold ved terminalen og de lokale tilsynsmyndighetenes rolle og håndtering av avvik. Det ble satt krav til utbedringer. Deler av terminalen måtte videre vedlikeholdes på grunn av alder, noe som innebar økt risiko for lavere kapasitetsutnyttelse enn det som var oppnådd tidligere. Som følge av driftsutfordringene mistet terminalen en av sine viktigste kunder.
På bakgrunn av den ekstraordinære situasjonen for terminalen stilte Finanstilsynet seg kritisk til flere av forutsetningene i nedskrivningsvurderingen for OTR i 2012. Tidshorisonten på kontantstrømmene ble ansett å være for lang og fremtidige utgifter til investeringer og vedlikehold ble ikke ansett å være hensyntatt i tilstrekkelig grad. Forventet utnyttelsesgrad ble videre ansett som for høy, gitt behovet for nedetid.
Finanstilsynets merknader til nedskrivningsvurderingen ble meddelt Odfjell i møte i januar 2014. I rapporten for Q4-2013 som ble offentliggjort 13. februar 2014, ble enkelte eiendeler på terminalen nedskrevet med netto USD 76 millioner. Goodwill og kunderelasjoner ble nedskrevet til 0. I rapporten for Q4-2013 var Finanstilsynets kommentarer til nedskrivningsvurderingen av OTR tatt hensyn til av Odfjell. Finanstilsynet har tatt dette til etterretning.