Forslag til gjennomføring av AIFMD-direktivet – rapport fra arbeidsgruppe
Nyheter
Publisert: 4. mars 2013
Sist endret: 15. juli 2016
Vedlegg
Et viktig formål med AIFMD-direktivet (Alternative Investment Fund Managers Directive) er å møte risikoen knyttet til alternative investeringsfond og betydningen for investorer og markeder i Europa på en enhetlig måte. Det forventes bedre gjennomsiktighet i markedene som følge av felles regler for registering, rapportering og kontroll. Direktivet skal også bidra til å styrke investorvernet, og sikre europeiske aktører bedre markedsadgang og konkurransevilkår internasjonalt.
Arbeidsgruppen foreslår at det vedtas en lov om forvaltning av alternative investeringsfond. Det foreslås innført konsesjonsplikt for forvaltere som har en samlet kapital under forvaltning over visse terskelverdier, og registrerings- og rapporteringsplikter for øvrige forvaltere. Forvaltere som er underlagt registreringsplikt kan frivillig velge å søke om tillatelse og underlegges lovens øvrige regler. Forvalter med tillatelse vil blant annet få rett til å markedsføre fondene til profesjonelle investorer grensekryssende etter et meldesystem. Forslaget omfatter regulering av virksomheten til forvalter, og ikke regler for de ulike alternative investeringsfond.
Forvaltere med tillatelse vil bli underlagt både operasjonelle og organisatoriske krav. Det stilles blant annet kvalifikasjonskrav til ledere, krav til ansvarlig kapital, krav til god forretningsskikk, håndtering av interessekonflikter, risikostyring og til utkontraktering. Det foreslås at det må utpekes en depotmottaker for hvert enkelt fond som forvaltes av en forvalter med tillatelse etter loven.
Direktivet innfører et meldesystem for å legge til rette for et internt marked i EØS-området for markedsføring av alternative investeringsfond til profesjonelle investorer, og for grensekryssende forvaltning. Arbeidsgruppen foreslår at det åpnes for at alternative investeringsfond etablert utenfor EØS-området etter tillatelse og nærmere regler kan markedsføres til profesjonelle investorer i Norge. Forslaget vil bety at norske forvaltningsmiljø fortsatt vil kunne markedsføre sine fond etablert utenfor EØS-området.
Arbeidsgruppen foreslår at Finanstilsynet gis myndighet til å føre tilsyn med at forvaltere etterlever lovens bestemmelser og til å tildele tillatelser og fatte andre vedtak etter den nye loven.
Arbeidsgruppen er bedt om å vurdere om alternative investeringsfond bør kunne markedsføres til ikke-profesjonelle kunder, og i så fall utarbeide forslag til hvordan det nasjonale handlingsrommet etter direktivet kan benyttes. I dag kan alle typer alternative investeringsfond markedsføres, med unntak av spesialfond.
Etter arbeidsgruppens syn bør alternative investeringsfond fortsatt kunne tilbys til ikke-profesjonelle investorer. Det foreslås at det innføres et styrket investorvern gjennom blant annet krav til tillatelse, krav til god forretningsskikk, egnethetsvurdering, og til utarbeidelse av et særlig tilpasset informasjonsdokument (nøkkelinformasjon). Det foreslås også at Finanstilsynet gis hjemmel til å kunne gripe inn i form av å kunne nedlegge forbud mot salg av alternative investeringsfond til ikke-profesjonelle kunder. Medlemmet fra Forbrukerombudet støtter innføring av tiltak som vil gi økt investorbeskyttelse, men mener at det også må innføres krav om en særskilt tillatelse før det enkelte alternative investeringsfond tilbys på forbrukermarkedet.
En oppsummering finnes i kapittel 2.1 i rapporten, i kapittel 1.3 gis det en oversikt over bakgrunn og reguleringshensyn.
Fakta:
Arbeidsgruppen har vært sammensatt av representanter fra Finansdepartementet, Forbrukerombudet, Verdipapirfondenes forening, Finanstilsynet, Norsk Venturekapitalforening (NVCA) og én representant fra investorsiden.
Arbeidsgruppens mandat har vært å:
- gjennomgå Europaparlamentets- og rådsdirektiv 2011/61/EF (Alternative Investment Fund Managers Directive, "AIFMD") og foreslå nødvendige tilpasninger og endringer i norsk regelverk for å gjennomføre AIFMD. Herunder skal arbeidsgruppen vurdere hvorvidt det bør foreslås vedtatt ny særskilt lov (og eventuelt forskrift) eller om AIFMD skal søkes gjennomført ved å tilpasse og endre eksisterende regelverk.
- vurdere hvordan gjeldende norsk regelverk for nasjonale fond, herunder spesialfond, kan opprettholdes ved siden av nye regler for forvaltere av alternative investeringsfond.
- vurdere hvorvidt alternative investeringsfond bør kunne markedsføres overfor ikke-profesjonelle investorer, og i så fall utarbeide forslag til hvordan det nasjonale handlingsrommet etter AIFMD på dette punktet bør benyttes. Regelverket må her blant annet ses i sammenheng med de norske reglene for spesialfond i lov om verdipapirfond. Herunder skal arbeidsgruppen vurdere hvorvidt spesialfond også bør kunne tilbys til ikke-profesjonelle kunder.
- generelt vurdere om adgangen til å fastsette strengere regler nasjonalt enn det direktivet foreskriver, bør benyttes.
Arbeidsgruppens mandat har vært begrenset til gjennomføring av AIFMD-direktivet (som er nivå 1 regler) og omfatter ikke forslag til regler for å gjennomføre tilhørende EU-rettsakter.