Finanstilsynet
Finanstilsynet skal bidra til finansiell stabilitet og velfungerende markeder
  • English
    • This page does not exist in English
    • English home page
  • Kontakt
  • Om oss

    • Tillatelser
    • Tilsyn og kontroll
    • Rapportering
    • Regelverk
    • Tilsynsrapporter
    • Vedtak om pilar 2-krav for enkeltbanker
    • Advarsler om investeringsbedrageri
    • Rundskriv
    • Brev
    • Høringer
    • Nyheter
    • Pressemeldinger
    • Tilsynsrapporter
    • Foredrag
    • Publikasjonar og analysar
    • Statistikk
    • Kalender
    • Virksomhetsregister
    • Prospekter grensekrysset til Norge
    • Shortsalgregisteret (SSR)
    • Tredjelandsrevisorregister
  • Tema
  • Forbrukarinformasjon
  • Søk i nettstedet Søk i nettstedet
Søk i nettstedet Søk i nettstedet

    • Tillatelser
    • Tilsyn og kontroll
    • Rapportering
    • Regelverk
    • Tilsynsrapporter
    • Vedtak om pilar 2-krav for enkeltbanker
    • Advarsler om investeringsbedrageri
    • Rundskriv
    • Brev
    • Høringer
    • Nyheter
    • Pressemeldinger
    • Tilsynsrapporter
    • Foredrag
    • Publikasjonar og analysar
    • Statistikk
    • Kalender
    • Virksomhetsregister
    • Prospekter grensekrysset til Norge
    • Shortsalgregisteret (SSR)
    • Tredjelandsrevisorregister
  • Tema
  • Forbrukarinformasjon

Om oss
Kontakt
English
  • This page does not exist in English
  • English home page
Forside
Nyhetsarkiv
Finanstilsynet gir retningslinjer for forsikringsselskapenes interne klagebehandling

Nyhet

Finanstilsynet gir retningslinjer for forsikringsselskapenes interne klagebehandling

Publisert: 7. februar 2013 Sist endret: 15. mars 2019
Forsikringsselskapene skal ha rutiner for klagebehandling. Forsikringskunden skal gis klar og oppdatert informasjon om klagebehandlingsprosedyren.

Dette omfatter hvordan klagen skal leveres, hvilke opplysninger klager må gi og kontaktinformasjon til person eller avdeling i forsikringsselskapet som klagen skal sendes til.

Klager skal også få informasjon om forventet behandlingstid, informasjon om Finansklagenemnda og eventuelle andre muligheter for å få prøvd saken utenfor domstolene. Klager skal holdes informert om den videre behandlingen av klagen. Forsikringsselskapet må svare klager uten unødig opphold og redegjøre for selskapets avgjørelse. Avgjørelsen må være skriftlig.

Retningslinjene er gitt for å styrke forbrukervernet, og de vil gi kundene i forsikringsselskapene bedre informasjon og forutsigbarhet i en klageprosess.

Retningslinjene gjelder alle forsikringsselskaper. Grunnlaget for retningslinjene er utarbeidet av den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon (EIOPA), og Finanstilsynet har deltatt i utarbeidelsen av retningslinjene. Tilsvarende retningslinjer vil derfor bli gitt i de andre EØS- statene. EIOPA arbeider nå også med retningslinjer for klagebehandling i forsikringsformidlingsforetak.

Finanstilsynet tar sikte på å gi tilsvarende retningslinjer for andre finansielle foretak. Se Finanstilsynets rundskriv 4/2013: Retningslinjer for forsikringsselskapenes interne klagebehandling. 

Del denne siden:

  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern og cookies
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972