Finanstilsynet advarer bankkunder mot å gi fra seg brukernavn og passord for å få tilgang til budsjettverktøy på nett
Nyheter
Publisert: 13. juni 2012
Sist endret: 22. mars 2019
Som kunde er det viktig at du er klar over at du er forpliktet, både via kontoavtalen din med banken og finansavtalelovens §34, til ikke å informere andre om sikkerhetskoder, gi tilgang til påloggingsinformasjon eller la andre på egenhånd initiere og utføre betalingstransaksjoner i nettbanken. Dersom du ikke overholder disse forpliktelsene, kan du risikere at banken sperrer kontoen din. Du kan også risikere at du selv må dekke tap som oppstår som følge av misbruk av disse opplysningene.
Banken har ikke ansvar for tap som skyldes at kunder ikke har oppfylt sine forpliktelser overfor banken, jf. finansavtalelovens §34. Banken har imidlertid plikt til å sørge for at de personlige sikkerhetsanordningene som er knyttet til et betalingsinstrument ikke er tilgjengelige for andre enn den kunden som har rett til å bruke det. Således har banken et aktivt ansvar for å forhindre at uautorisert bruk av konto og betalingstjenester kan finne sted.
Ettersom det kan knytte seg usikkerhet til ansvarsforholdet ved et eventuelt misbruk, og det ikke foreligger noen presedens i erstatningssaker med slik opprinnelse, anses bankens mest aktuelle virkemiddel å være sperring av nettbanken for kunder som benytter seg av eksterne budsjettverktøy.
I tillegg til å drive oppfølging og kontroll, bør banken gi sine kunder løpende informasjon og aktivt advare mot bestemte tjenester den kjenner til. Banken bør også gjøre sine kunder oppmerksom på at bruk av slike tjenester krever eksplisitt samtykke fra banken.
Bruk av budsjettverktøy bør kun brukes når det foreligger en avtale mellom tjenestetilbyder og banken, og da helst som en integrert løsning i nettbanken.
Er du i tvil, bør du kontakte din bank.
Kontaktperson:
Forbrukerkoordinator Anders N. Kvam
Tlf. 22 93 99 27, mobiltlf. 908 26 914