Likelydende brev til norske livsforsikringsforetak og filialer i Norge av utenlandske livsforsikringsforetak
Brev
Publisert: 2. mars 2017
Sist endret: 12. mars 2019
Kartlegging av investeringsvalg i forsikringsspareprodukter i 2016 basert på opplysninger på foretakenes nettsted og kartlegging av noen andre forhold.
VÅR REFERANSE
16/11224
23.02.2017
1. Innledning - kartlegging 2016
Finanstilsynet har i 2016 gjennomført en kartlegging av foreliggende investeringsvalg i forsikringsspareprodukter/fondskonto basert på opplysninger fra livsforsikringsforetakenes nettsider.
Finanstilsynet gjennomførte i 2012 en dokumentbasert kartlegging av salg av individuelle livsforsikringsprodukter med investeringsvalg der kunden tar investeringsbeslutningene, inkludert kapitalforsikring, livrente- og pensjonsforsikring og individuell pensjonssparing. Rapporten ble publisert på Finanstilsynets nettsider 25. september 2012 . Finanstilsynet gjennomførte videre i 2014 en kartlegging av returprovisjoner og sendte 15. desember 2014 likelydende brev til norske livsforsikringsforetak og filialer i Norge av utenlandske livsforsikrings¬foretak om kartlegging av returprovisjoner .
Erfaring fra andre land viser at enkelte foretak selger unit linked produkter med komplisert oppbygde underliggende plasseringer, herunder i åpen arkitektur, som er vanskelig å forstå og som kan innebære høy risiko og lav likviditet. Tatt i betraktning tiden som har gått siden kartleggingen i 2012 og problemene med unit linked-produkter med komplisert oppbygde underliggende, har Finanstilsynet foretatt en kartlegging av foreliggende investeringsvalg i 2016. Det er også i noen grad vurdert om andre påpekninger i kartleggingen i 2012 og senere er fulgt opp av foretakene, slik som informasjon om kostnader og avtalepart.
Det er i kartleggingen kun sett på norske livsforsikringsforetak og kun på spareprodukter / fondskonto. Åtte livsforsikringsforetak er kartlagt. Kartleggingen er kun basert på opplysninger på foretakenes nettsted.
Det er i nærværende kartlegging ikke sett på foretakenes rådgivning knyttet til salg av produktene. Det vises her til Finanstilsynets rundskriv 14/2016 Informasjon og rådgivning ved salg av livsforsikring med investeringsvalg . I vedlegget til rundskrivet gis en oversikt over relevant regelverk og Finanstilsynets tidligere uttalelser.
2. Underliggende
I kartleggingen i 2012 ble det konstatert at:
"Et selskap har aksjer, ETN og warrants blant investeringsvalgene og et selskap har aksjer og ETN i sitt kapitalforsikringsprodukt. For øvrig er det ulike varianter av porteføljevalg (verdipapirfond) og noen har fritt valg mellom utvalgte verdipapirfond. Noen har også bankkonto som valg."
I de undersøkte produktene er underliggende plasseringer nå i all hovedsak enkeltfond (verdipapirfond) basert på et angitt utvalg av fond og særskilte investerings¬porteføljer. De særskilte investeringsporteføljene består hovedsakelig av verdipapirfond; i den grad det er informert om innholdet. Ett foretak tilbyr også bankkonto som investeringsvalg.
Ett foretak har "en mindre andel i eiendom og private equity" som del av særskilt investerings-portefølje.
Det er tre foretak som lar kundene plassere direkte i enkeltaksjer (børsnoterte). Disse tilbyr også ETFer (børsnoterte verdipapirfond). Finanstilsynet legger til grunn at ETFene er uten giring.
Ett foretak har i tillegg tegningsrettigheter.
Ett foretak tilbyr mulighet til å pantsette investeringskontoen slik at kundene kan handle med kreditt.
Finanstilsynet konstaterer at de undersøkte foretakene i disse produktene ikke tilbyr slike komplisert oppbygde underliggende som enkelte foretak i andre europeiske land selger.
3. Kostnader
3.1 Risikopremie
Finanstilsynet konstaterte i 2012 at det ofte ikke var lett å se at det vil påløpe en premie for et forsikringselement i produktet og at de fleste foretakene ikke oppga de faktiske kostnadene knyttet til dekning av risiko.
Alle foretakene informerer nå om at det påløper risikopremie. Tre foretak oppgir størrelsen, tre foretak illustrerer bare ved hjelp av priseksempler og to foretak har ingen nærmere informasjon / oppgir at størrelsen avhenger av sparesaldo og forsikredes alder.
3.2 Andre kostnader
Finanstilsynet viser til rundskriv 14/2016 Informasjon og rådgivning ved salg av livsforsikring med investeringsvalg om kostnader:
"Faktorer som påvirker forventet avkastning, herunder faktorer som risiko og kostnader, vil være viktige sider ved produktet som forsikringsforetaket skal opplyse om ved tegning.
…….
Informasjon om de totale kostnadene som vil belastes forsikringstakeren, herunder risikopremie, forsikringsforetakets øvrige kostnader, kostnader i verdipapirfondene og eventuelt kurtasje ved kjøp av aksjer, er nødvendig for at en forsikringstaker skal kunne ta en velinformert investerings-beslutning. Finanstilsynet forutsetter at alle kostnadene som påløper i produktene oppgis."
Finanstilsynet ser at foretakene i stor grad informerer om de øvrige kostnader som vil påløpe. Ett foretak informerer imidlertid ikke om kostnadene i en av investeringsprofilene og det kan dessuten være vanskelig å få en oversikt over alle kostnader. For at forsikringstaker skal kunne ta en velinformert investeringsbeslutning, forventes det at alle kostnader som påløper i produktene framstilles samlet.
Ett foretak oppgir at "Det er ingen løpende avgifter….kun forsikringskostnad" og synes gjennom sine lenker på nettsidene bevisst å skjule at det vil påløpe forvaltningsgodtgjørelse og/eller kurtasje.
3.3 Kostnader i verdipapirfond i investeringsporteføljer
I omtalene av investeringsporteføljer (spareprofiler/modellporteføljer) informerer to foretak om at forvaltere av verdipapirfond dekker sine omkostninger ved daglig å belaste de enkelte fond og det vises til prospekt og vedtekter i de enkelte verdipapirfondene. Selv om omkostningene i verdipapirfondene vil kunne ha indirekte betydning for avkastningen på investeringsporteføljen, peker Finanstilsynet på at dette kan virke forvirrende for kundene i og med at kundene i investeringsporteføljer skal betale kostnadene gjennom premien (her pris for forvaltning av midlene knyttet til kontrakten). Bruttoavkastningen fra verdipapirfondene skal tilføres kontraktene. Flere selskaper har dessuten ikke oppgitt hvilke verdipapirfond investeringsporteføljene plasserer i.
4. Avtalepart
I kartleggingen i 2012 pekte Finanstilsynet på at for foretak i konsern med felles logo, er det ofte ikke lett å se av produktark, nettsider, kjøpsblankett mv. at det er et livsforsikringsforetak som blir avtalepart.
Alle foretakene informerer nå om hvilket foretak som er avtalepart. For to av foretakene framkommer dette ikke av nettsidene eller faktaark, men først av (generelle) vilkår.
5. Eier av underliggende plasseringer
I 2012 ble det pekt på at flere foretak ikke informerte godt nok om at kunden ikke vil bli eier av underliggende investeringer, men vil få en fordring på foretaket.
Seks foretak informerer om at foretaket er eier av underliggende (og at eier av avtalen har en fordring på foretaket). To foretak har ingen informasjon om dette.
6. Tilbud av indeksfond
I kartleggingen i 2012 ble det pekt på at det synes å være bare fem foretak som tilbyr indeksfond som del av investeringsvalget.
Finanstilsynets kartlegging i 2014 av returprovisjoner viste at det fortsatt var lav eller ingen andel indeksfond i investeringsvalgporteføljene. Dette gjaldt også investeringsvalg med åpen fondsmeny.
I rundskriv 14/2016 uttales det at:
"Finanstilsynet har observert at foretak tilbyr lav eller ingen andel indeksfond i investeringsvalg-porteføljen. Dersom dette skyldes at indeksfond har lave forvaltningsgebyrer, anser Finanstilsynet dette som kritikkverdig."
Fem foretak tilbyr indeksfond. Ett foretak har ikke indeksfond. Ett foretak har ingen informasjon om enkeltfondene og ett foretak tilbyr antagelig kun særskilte investeringsporteføljer.
7. Nedvekting
I 2012 pekte Finanstilsynet på at dersom foretakene ikke har automatisk nedvekting eller kundene ikke har tilbud om nedvekting, er det viktig at kundene informeres og rådgis omkring dette i god tid før utbetalingsstart slik at kunden settes i stand til eventuelt selv å gjøre de nødvendige justeringer.
Seks foretak informerer om at de tilbyr nedvekting. To foretak tilbyr ikke nedvekting (tilbyr ikke særskilte investeringsporteføljer).
8. Returprovisjon
I likelydende brev 15. desember 2014 heter det:
"Etter Finanstilsynets vurdering bør kundene derfor gis informasjon om hvorvidt livsforsikrings-selskapene mottar returprovisjon fra forvaltningsselskaper og hvor mye som mottas. Dette er nødvendig for at kunden skal kunne foreta et informert valg."
I rundskriv 14/2016 uttaler Finanstilsynet at forsikringsforetakene skal informere dersom de mottar returprovisjon eller annet fra forvaltningsselskap, AIF-forvaltere med videre, og hvor mye som mottas.
Kun fire foretak informerer om returprovisjon, hvorav to informerer om at det mottas, men at andelen varierer fra fond til fond, og ett foretak kun informerer om at det utgjør 50 prosent av foretakets inntjening fra forvaltningen. Ett foretak informerer om returprovisjonen i fondsoversikten.
9. Utsatt beskatning
I 2012 pekte Finanstilsynet på at fordelen med utsatt beskatning på gevinst ved realisasjon av underliggende investeringer i forsikringsforetakenes markedsføring ofte framheves, men at fordelen med utsatt beskatning er begrenset til forsikringstakere som handler aktivt.
Utsatt beskatning er også omtalt i rundskriv 14/2016.
Kartleggingen viser at alle foretakene betoner utsatt beskatning. Ingen informerer om at fordelen med utsatt beskatning er begrenset til forsikringstakere som handler aktivt.
10. Forsikringsvilkår og faktaark
I 2012 pekte Finanstilsynet på at fullstendige forsikringsvilkår som hovedregel først sendes sammen med forsikringsbeviset når avtale er inngått. Kunden vil imidlertid være bedre informert ved mottak av fullstendige forsikringsvilkår før endelig avtale er inngått. Først da kan kunden få full innsikt i hva avtalen inneholder. En del foretak har forsikringsvilkårene tilgjengelig på nettsiden.
I rundskriv 14/2016 uttaler Finanstilsynet knyttet til nettløsninger at relevant informasjon skal gjøres tilgjengelig på nett uten at det kreves pålogging.
Tre foretak har lagt ut faktaark og forsikringsvilkår for alle de aktuelle produktene på nettsidene, herunder et foretak hvor lenke til vilkår og faktaark først fungerte etter henvendelse fra Finanstilsynet. Noen foretak har lagt ut enten forsikringsvilkår eller faktaark på nettsidene for alle eller noen av produktene. To foretak har verken faktaark eller forsikringsvilkår.
Særlig når enkelte foretak på nettsidene forenkler beskrivelsen av disse produktene, er det viktig at kundene her får tilgang til faktaark og forsikringsvilkår for på den måten å bli bedre informert om produktet.
Finanstilsynet ser også at en del av foretakene har beskrevet produktene på nettsidene slik at det ikke framkommer godt nok om underliggende plasseringer er enkeltfond (verdipapirfond) og/eller særskilte investeringsporteføljer. Særlig kunne porteføljene for noen produkter vært beskrevet bedre.
11. Avslutning
Finanstilsynet vil bemerke at det ved beskrivelse av produktene på nettet, er en grense for hvor enkelt produktene kan beskrives uten at beskrivelsen blir feilaktig eller villedende, jf. punkt 10. Beskrivelsen av produktene på nettsiden må gi en dekkende og adekvat beskrivelse av de produkter som tilbys; relevant informasjon skal gjøres tilgjengelig på nett uten at det kreves pålogging.
Finanstilsynet konstaterer at de undersøkte foretakene ikke tilbyr så komplisert oppbygde underliggende plasseringer som enkelte foretak i andre europeiske land selger. Når det gjelder øvrige produktegenskaper og den informasjon som gis om investeringsvalgsprodukter, har det på en del punkter vært forbedringer siden 2012, men det foreligger fremdeles mangler som foretakene må rette opp.
Finanstilsynet forventer at foretakene gjennomgår nettsidene og foretar nødvendige forbedringer. Finanstilsynet vil følge opp foretakene som i minst grad oppfyller Finanstilsynets krav og forventninger.
For Finanstilsynet
Runa K. Sæther
seksjonssjef
Lisbeth Økland
tilsynsrådgiver
Dokumentet er godkjent elektronisk og har derfor ikke håndskrevne signaturer.