Tematilsyn 2015 - IKT-risiko i regnskapsførerselskaper
Brev
Publisert: 6. oktober 2015
Sist endret: 22. mars 2019
Vedlegg
Saksbehandler: Silje Johansen Hammer
Dir tlf. 22 93 97 93
Vår referanse: 15/5273
Dato: 07.10.2015
Bakgrunn og formål
Finanstilsynet ønsker å kartlegge IKT-risikoen i autoriserte regnskapsførerselskaper. Bakgrunnen er at regnskapsførerselskaper i stor grad benytter maskin- og programvareteknologi i sin virksomhet. Svikt i disse hjelpemidlene vil kunne få stor betydning for regnskapsførerselskapets oppdragsgivere, for eksempel fordi de ikke får oppdatert regnskapsinformasjon når de trenger det eller at oppdragsgiver benytter regnskapsførerselskapets systemer til daglige oppgaver som ordre og fakturering. IKT-risikoen er derfor en sentral risiko i regnskapsførerselskapenes virksomhet.
I tillegg til å kartlegge risikosituasjonen, er det et formål med tematilsynet å øke bevisstheten i regnskapsførerbransjen om hvor viktig det er å ha forsvarlig styring og kontroll også av IKT-risikoen. Dersom selskapene, når de bevarer spørsmålene, ser at for eksempel risikostyringsforskriftens krav ikke er oppfylt, vil det gi en god anledning til å rette på forholdet.
Gjennomføring
Tematilsynet gjennomføres ved at alle regnskapsførerselskapene skal besvare spørsmål knyttet til sin IKTvirksomhet i et Altinn-skjema. En nærmere omtale av skjema og enkelte forhold er gitt i vedlegg til dette brevet.
For at tematilsynet skal oppfylle formålet, dvs. gi et samlet bilde av IKT-risikoen i regnskapsførerselskapene, øke bevisstheten om denne risikoen i bransjen og bedre etterlevelsen av forskrift om risikostyring og internkontroll, herunder for utkontraktert virksomhet, er det viktig at det enkelte regnskapsførerselskap gir svar som er i samsvar med det som er den faktiske situasjonen.
Finanstilsynet vil utarbeide en samlerapport som publiseres på Finanstilsynets nettsted, www.finanstilsynet.no. Det vil ikke bli gitt noen tilbakemelding til, eller være annen oppfølgning av det enkelte regnskapsførerselskap på grunnlag av de svarene som gis.
Alle autoriserte regnskapsførerselskaper skal besvare spørsmålene
Om selskapet faktisk driver regnskapsføring eller ikke er uten betydning. Samtlige selskaper som har autorisasjon må besvare spørsmålene. Det er daglig leder som har ansvaret for at skjemaet blir innlevert. enkeltpersonforetak er ikke omfattet av tematilsynet.
Lovhjemmel
Det følger av finanstilsynsloven § 3 annet ledd at alle som er under tilsyn er pliktig til, på et hvilket som helst tidspunkt, å gi alle de opplysningene Finanstilsynet måtte kreve.
Manglende svar innen fristen vil bli fulgt opp med pålegg etter tilsynsloven § 4, og eventuelt sanksjonert.
Frist for innlevering
Skjemaet skal være levert innen 9. november 2015. Det er viktig at denne fristen overholdes.
Elektronisk levering via Altinn
Tematilsynet gjennomføres i Altinn (www.altinn.no). Navnet på skjemaet er:
-
KRT-1175 IKT-Risiko
Skjemaet finnes på både bokmål og nynorsk.
Skjemaet ligger i "Min meldingsboks" som kommer opp når du logger deg inn i Altinn. Mange har ulike roller i Altinn. Det er derfor viktig at du kontrollerer riktigheten av "den jeg representerer nå" før du starter utfyllingen. Hvis dette ikke er riktig, vil svarene bli avvist. Til høyre i menyen finnes veiledning for bruk av Altinn.
Teknisk brukerstøtte
Altinn brukerservice besvarer spørsmål som gjelder feilmeldinger, delegering av roller, problemer med å finne riktig skjema, innsendelse og utskrift av skjemaet mv. Altinn brukerservice kan kontaktes på tlf. 75006000.
Skjemaeier/innkrever
Finanstilsynet
Avdeling for markedstilsyn /
Seksjon for revisjon og regnskapsføring
Revierstredet 3
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo
Kontaktpersoner i Finanstilsynet
Spørsmål om tematilsynet kan rettes til følgende personer i Finanstilsynet:
Silje Johansen Hammer tlf. dir. 22 93 97 93 sij@finanstilsynet.no
Anita Skuse tlf. dir. 22 93 98 88 ana@finanstilsynet.no
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør
Kjersti Elvestad
seksjonssjef