Merknader etter stedlig regnskapsførertilsyn
Brev
Publisert: 7. april 2015
Sist endret: 12. mars 2019
Saksbehandler: Tommy Bolsøy
Dir. tlf. 22 93 98 80
Vår referanse: 14/2275
Dato: 09.07.2014
1. INNLEDNING
Finanstilsynet viser til stedlig regnskapsførertilsyn avholdt den 12. mars 2014 og til foreløpige merknader datert 10. juni 2014 hvor rapporten etter tilsynet var vedlagt. Tilsynet omfattet Dem og den virksomheten De driver i enkeltpersonforetaket [...]. På tilsynstidspunktet hadde De 32 oppdrag. Det var ingen ansatte i foretaket.
De har ikke gitt noe tilsvar til det foreløpige merknadsbrevet innen fristen. Finanstilsynet har derfor utarbeidet endelige merknader basert på det grunnlaget som foreligger.
Formålet med tilsynet var å vurdere om De har etablert organisasjon, rutineopplegg og internkontroll i samsvar med regnskapsførerlov og -forskrift, samt god regnskapsføringsskikk. Ved gjennomgang av utvalgte enkeltoppdrag er også kvaliteten på oppdragsdokumentasjonen kontrollert i forhold til krav i regnskapslov, bokføringslov og annen relevant lovgivning.
2. FINANSTILSYNETS VURDERINGER
2.1 Deres egne forhold
Utarbeidelse og innsendelse av årsregnskap m.m.
Foretak under tilsyn er regnskapspliktige etter regnskapsloven § 1-2 første ledd nr. 5 og har derfor plikt til å utarbeide årsregnskap og årsberetning, jf. regnskapsloven § 3-1 første ledd. Årsregnskapet og årsberetningen skal sendes til Regnskapsregisteret, jf. regnskapsloven § 8-2 første ledd. De opplyste om at De ikke hadde vært klar over plikten til å utarbeide og sende inn årsregnskap for enkeltpersonforetaket, noe som medførte at årsregnskapet for 2012 først ble innsendt til Regnskapsregisteret 6. mars 2014, etter at De ble gjort oppmerksom på forholdet.
Autoriserte regnskapsførere må kjenne til den lovgivning som gjelder, både for oppdragsgiverne og egen virksomhet. Det er derfor kritikkverdig at De ikke var kjent med denne plikten. Finanstilsynet legger til grunn at De for fremtiden sørger for å utarbeide og sende inn årsregnskap og årsberetning i henhold til lovpålagte frister.
Finanstilsynet viser forøvrig til bokføringsforskriften § 5-14 som krever at også interntid skal registreres, noe De ikke hadde gjort. Dette må rettes.
Gjennomføring av hvitvaskingsregelverket
Hvitvaskingslovgivningen gjelder for autoriserte regnskapsførere, jf. § 4 andre ledd nr. 2. Det vises til Finanstilsynets rundskriv 8/2009, som er sendt til alle regnskapsførere, hvor regnskapsførers plikter blir gjennomgått.
Det følger av hvitvaskingsloven § 23 at det skal foreligge forsvarlige interne kontroll- og kommunikasjonsrutiner som sikrer oppfyllelsen av pliktene etter loven. De opplyste om at det ikke forelå dokumentasjon som viser hvordan hvitvaskingsregelverket var tilpasset og fulgt opp i regnskapsførerforetaket. Gjennomgangen av enkeltoppdrag viste at det verken var gjennomført identitetskontroll eller foretatt noen risikovurdering av de aktuelle oppdragsgiverne.
At en regnskapsfører ikke følger opp sentrale plikter etter hvitvaskingslovgivningen vil kunne være et grovt brudd på regnskapsførers plikter og et selvstendig grunnlag for tilbakekall av godkjenningen som regnskapsfører. De må umiddelbart gjøre en grundig vurdering at hvordan virksomheten skal forbedres på dette punktet for å sikre at hvitvaskingsregelverket blir etterlevd.
2.2 Oppdragsutførelsen
Under tilsynet redegjorde regnskapsfører for hvilke rutiner som ble fulgt i oppdragsutførelsen. Finanstilsynet mener at disse bør være skriftlige, jf. nærmere omtale av dette i punkt 5.2.i rapport datert 12. juni 2014 etter det dokumentbaserte tilsynet med autoriserte regnskapsførere og regnskapsførerselskaper.
Etter gjennomgangen av tre oppdrag har Finanstilsynet følgende kommentarer:
- Oppdragsavtaler. Oppdragsavtalene var ikke tilstrekkelig spesifisert med hensyn til hva De leverer av tjenester og med hvilken frekvens leveransene skal skje for de ulike arbeidsoppgaver. Selv om det er klart at det er De som er oppdragsansvarlig skal dette fremkomme av oppdragsavtalene, noe som ikke var situasjonen.
Finanstilsynet legger til grunn at det foretas en gjennomgang av oppdragsavtalene for å forsikre seg om at oppdragsavtalene dekker de arbeidsoppgavene som faktisk utføres for oppdragsgiveren. - Avstemminger. For to av de tre kontrollerte oppdragene manglet avstemmings-dokumentasjon for balansepostene knyttet til varige driftsmidler. Det vises til tilsynsrapporten pkt. 2.2.1 og 2.2.2. De opplyste at dokumentasjonen var oppbevart hos revisor. Finanstilsynet fikk derfor ikke vurdert kvaliteten på avstemmingen. At denne dokumentasjonen ikke befinner seg hos regnskapsfører er uansett et brudd på regnskapsførerforskriften § 3-2, se også regnskapsførerloven § 2 annet ledd om god regnskapsføringsskikk jf. GFRS 1, punkt 1.3.5. Finanstilsynet har ingen særskilte kommentarer til de øvrige avstemmingene.
Finanstilsynet legger til grunn at De i det videre arbeidet sørger for at oppdragsdokumentasjonen er fullstendig, herunder at alle nødvendige avstemminger blir oppbevart i oppdragsdokumentasjonen.
Det vises for øvrig til den manglende legitimasjonskontrollen etter hvitvaskingslovgivningen som nevnt i punkt 2.1.
3. FINANSTILSYNETS KONKLUSJON
Ut fra det som fremkom under tilsynet, er det Finanstilsynets konklusjon at virksomheten på de fleste områder har innrettet sine rutiner etter de krav som følger av regnskapsførerlovgivningen.
Finanstilsynet finner imidlertid å rette kritikk mot regnskapsførerforetaket for enkelte forhold. Det vises til de punktene som er tatt opp ovenfor og spesielt manglende etterlevelse av hvitvaskingsregelverket. Finanstilsynet forutsetter at De retter opp i de mangler som er konstatert.
For Finanstilsynet
Kjersti Elvestad
seksjonssjef
Tommy Bolsøy
seniorrådgiver