Merknader – endelig rapport Pareto Forvaltning AS
Brev
Publisert: 1. juni 2015
Sist endret: 21. april 2017
VÅR REFERANSE:
14/7596
SAKSBEHANDLER:
Margrete Øvrebø
DATO:
07.04.2015
Merknader - endelig rapport
1 INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Pareto Forvaltning AS (Foretaket) 10. september 2014. Finanstilsynet har også hatt møte med Foretakets internrevisor 20. november 2014.
Foretaket er et forvaltnings¬selskap for verdipapirfond, som i tillegg til verdipapirfondsforvaltning etter verdipapirfondloven (vpfl.) § 2-1 (1) har tillatelse til å yte aktiv forvaltning av investorers portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt, jf. vpfl. § 2-1 (2), samt tilleggstjenestene investeringsrådgivning og oppbevaring og forvaltning av fondsandeler, jf. vpfl. § 2-1 (3).
Foretaket hadde på tilsynstidspunktet 41 ansatte, og forvaltet over 40 milliarder kroner i verdipapirfond og aktiv forvaltningsavtaler. Høsten 2014 ble det meldt om grensekryssende virksomhet i Sverige i form av filialetablering i Stockholm.
Foretaket eies 83,2 % av Pareto AS og 16,8 % av deltakerne i et indre selskap. I Pareto-gruppen inngår (på tidspunktet for det stedlige tilsynet) i tillegg blant annet verdipapirforetakene Pareto Securities AS, Pareto Project Finance AS og Pareto Wealth Management AS, samt forvaltningsselskapet Pareto Nordic Investments AS. Pareto AS eier i tillegg 15 % av verdipapirforetaket og forretningsbanken Pareto Bank ASA. Finanstilsynet gjennomfører i 2014/2015 parallelle tilsyn med alle selskaper i Pareto-gruppen med tillatelser etter verdipapirhandelloven og verdipapirfondloven, samt Pareto Bank ASA.
Det stedlige tilsynet omfattet hele Foretakets virksomhet.
Foretaket mottok foreløpig rapport fra tilsynet i brev av 19. desember 2014 (Rapporten), og har gitt sine kommentarer til Rapporten i brev av 29. januar (Tilsvaret).
2 FORETAKETS GODTGJØRELSESORDNING
2.1 Rettslig utgangspunkt
Forskrift om godtgjørelsesordninger i finansinstitusjoner, verdipapirforetak og forvaltnings¬selskap for verdipapirfond (godtgjørelsesforskriften) oppstiller krav til foretakenes godtgjørelsesordninger. Det følger av godtgjørelsesforskriften at for ledende ansatte, ansatte med arbeidsoppgaver av vesentlig betydning for foretakets risiko¬eksponering og ansatte med kontrolloppgaver i forvaltningsselskap for verdipapir¬fond (i fellesskap "særskilte medarbeidere"), skal (i) sammensetningen av fast og variabel godt¬gjørelse være balansert og (ii) den faste delen av godtgjørelsen være tilstrekkelig høy til at foretaket kan unnlate å betale den variable delen av godtgjørelsen, jf. godtgjørelses¬forskriften §§ 4, 5 og 6.
2.2 Finanstilsynets foreløpige vurdering
Foretaket har fremlagt oversikt over godtgjørelse og IS-avkastning for 2013 for særskilte medarbeidere. Det fremgår av oversikten at den variable godtgjørelsen for disse medarbeiderne i 2013 var flere ganger høyere enn den faste godtgjørelsen. Finanstilsynet stilte i Rapporten spørsmål ved om forholdet mellom fast og variabel godtgjørelse for Foretakets særskilte medarbeidere i 2013 kan anses balansert.
2.3 Foretakets tilsvar
Foretaket viser i Tilsvaret til at fast årlig godtgjørelse for Foretakets særskilte medarbeidere ble hevet betydelig med virkning for 2014. Foretaket gir videre en utfyllende redegjørelse for bakgrunnen for fastsettelse av Foretakets faste og variable godtgjørelse til særskilte medarbeidere i 2013.
2.4 Finanstilsynets endelige merknad
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse, samt justerte faste godtgjørelse til særskilte med¬arbeidere til etterretning. Finanstilsynet understreker at Foretaket kontinuerlig må vurdere om kravene i godtgjørelsesforskriften er oppfylt. Godtgjørelses¬forskriftens balansekrav og krav til at den faste delen av godtgjørelsen må være tilstrekkelig høy til at foretaket kan unnlate å betale den variable delen, er kumulative og absolutte vilkår, og det er ikke åpnet for at det kan gjøres unntak fra disse kravene i godtgjørelsesforskriften. Hvorvidt forholdstallet mellom fast og variabel godtgjørelse anses balansert vil bero på en konkret vurdering av forholdene ved det enkelte foretak, jf. CEBS Guidelines on Remuneration Policies and Practices punkt 81 og 82.
3 FORETAKETS IT-VIRKSOMHET
3.1 Rettslig utgangspunkt
I henhold til "Forskrift om bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)" (IKT-forskriften) § 6 skal forvaltningsselskap ha skriftlige prosedyrer for anskaffelse, utvikling, videreutvikling og testing av IKT-systemer. Forvaltningsselskap skal videre ha prosedyrer for endringshåndtering som skal omfatte alle endringer som kan påvirke IKT-systemene og skal sikre forsvarlig, formell behandling og dokumentering av endringene. Forvaltningsselskap skal videre sikre at prosedyrene for endringshåndtering gir en stabil, planlagt og forutsigbar drift, jf. IKT-forskriften § 9 (1) og (3).
3.2 Finanstilsynets foreløpige vurderinger
Driften av Foretakets datasystemer er utkontraktert til søsterselskapet Pareto Securities AS. I forkant av det stedlige tilsynet ble Foretaket bedt om å fylle ut skjema for egenevaluering av Foretakets IT-virksomhet. Foretakets svar indikerte mangler ved formelle prosedyrer for endringshåndtering, produksjonssetting av nye systemer og oppfølging av tjenester (drift og telefoni) utkontraktert til Pareto Securities AS. Behovet for kontroll med endrings¬prosesser og leveransene fra leverandøren av de utkontrakterte tjenestene ble tatt opp av Finanstilsynet både under det stedlige tilsynet og i møte med Foretakets internrevisor. Internrevisor viste til at Foretaket tidligere hadde bedt om og fått rapporter på oppfølging av IT-virksomheten fra Pareto Securities AS, og at en prosess med å formalisere dette ytterligere var i ferd med å bli iverksatt. Finanstilsynet ba i Rapporten om en nærmere redegjørelse for iverksatte og planlagte tiltak.
3.3 Foretakets tilsvar
I følge Tilsvaret gir ikke utfyllingen av egenevalueringsskjemaet fullt ut et riktig bilde av Foretakets rutiner og prosesser knyttet til IKT, og det redegjøres nærmere for hvilke prosesser Foretaket har hatt med hensyn til oppfølging av utkontrakterte tjenester og endringshåndtering/produksjonssetting av nye systemer. Videre opplyser Foretaket at det er besluttet å inngå oppdaterte utkontrakteringsavtaler og etablere et eget IT-forum i Pareto-gruppen som skal sikre tettere oppfølging og dialog med leverandøren. Det opplyses også at Foretakets egne kontroller planlegges ytterligere formalisert. Når det gjelder endringshåndtering og produksjonssetting av nye systemer opplyser Foretaket blant annet at systemleverandøren arbeider med å etablere et fullverdig testsystem.
3.4 Finanstilsynets endelige merknad
Finanstilsynet tar Foretakets planlagte tiltak for endringshåndtering og økt formalisering av kontroller med utkontrakterte løsninger til etterretning.
For Finanstilsynet
Britt Hjellegjerde
seksjonssjef
Leif Roar Johansen
tilsynsrådgiver