Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Nyhetsarkiv >
Tilbakekall av tillatelse som forsikringsformidler Forsikredeg AS

Tilbakekall av tillatelse som forsikringsformidler Forsikredeg AS

Brev

Publisert: 2. september 2014
Sist endret: 7. februar 2020

Forsikredeg AS

Forsikredeg AS
Storåsen 21
5132 NYBORG


 

VÅR REFERANSE 

14/216

 26.08.2014

 

VEDTAK - tilbakekall av tillatelse som forsikringsformidler

 

Det vises til Finanstilsynets brev av 15.8.2014 med varsel om tilbakekall av tillatelse.

Det heter i lov 10. juni 2010 nr. 41 om forsikringsformidling (fml.) § 9-3 andre ledd:
Finanstilsynet kan kalle tilbake tillatelse som forsikringsmeglingsforetak dersom kravene i eller i medhold av loven her ikke lenger er oppfylt.
Finanstilsynet kan gi forsikringsselskap pålegg om å slette registrering av agentvirksomhet dersom kravene i eller i medhold av loven her ikke lenger er oppfylt.

For forsikringsagentforetak som er oppført i Finanstilsynets virksomhetsregister er det Finanstilsynet som sletter registreringen dersom kravene i eller i medhold av fml. ikke lenger er oppfylt.

I henhold til fml. kapittel 4 og § 7-5 skal forsikringsformidlingsforetak ha forsikring til dekning av erstatningsansvar grunnet yrkesmessig uaktsomhet. Videre skal foretak som behandler klientmidler ha forsikring som dekker underslag av klientmidler. Kravet til forsikring skal være oppfylt før virksomheten igangsettes og så lenge virksomheten utøves, og skal ivareta og sikre kundenes interesser. Dersom kravet til pliktig forsikring ikke er oppfylt, kan dette gi grunnlag for tilbakekall av tillatelsen, jf. fml. 9-3.

Gyldig forsikringsbevis skal i henhold til fml. § 4-1 tredje ledd sendes Finanstilsynet hvert år.

Finanstilsynet kan ikke se at foretaket har sendt inn gyldig forsikringsbevis fornyet i 2014.

Finanstilsynet fatter med dette vedtak om tilbakekall av tillatelse som forsikringsformidler for Forsikredeg AS jf. fml. § 9-3.  Foretaket vil bli slettet fra Finanstilsynets virksomhetsregister 26.8.2014.

Vedtaket kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg. Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra vedtaket er mottatt. Klagen skal nevne det vedtak det klages over og hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
Det kan søkes om utsatt iverksetting av vedtaket, jf. forvaltningsloven § 42.
Forsikringsselskapet som har dekket foretakets eventuelle ansvar for yrkesmessig uaktsomhet, jf. forsikrings¬formidlings¬loven § 4-2 første ledd, er ansvarlig for eventuelle krav som rettes mot foretaket (sikrede) i en periode på fem år etter opphør av virksomheten, jf. forsikringsformidlingsloven § 4-5 fjerde ledd.

Finanstilsynet ber om å få tilsendt, snarest mulig og senest innen tre uker fra brevets dato, en bekreftelse fra foretakets revisor om at foretaket ikke har innestående midler på klientkonto/klientkontoer tilhørende foretaket og at det ikke er bokført klientansvar i foretakets regnskap.

For Finanstilsynet

Runa K. Sæther
seksjonssjef

 

 Siv Hegge
 førstekonsulent

Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern, cookies og tilgjengelighet
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972