Nærmere om oppreservering, anvendelse av kundeoverskudd og egenkapitalbidrag for å dekke økte avsetninger i kollektiv pensjonsforsikring
Brev
Publisert: 29. oktober 2014
Sist endret: 22. juli 2016
Vedlegg
Alle livsforsikringsselskaper
og pensjonskasser
VÅR REFERANSE
10/9619
27.10.2014
Finanstilsynet viser til brev av 2. april 2014 til alle pensjonsinnretninger med retningslinjer for oppreservering og anvendelse av overskudd for å dekke økte avsetninger i kollektiv pensjonsforsikring. Retningslinjene gir opphav til visse problemstillinger som er felles for de fleste pensjonsinnretninger, enkelte av disse er behandlet nærmere nedenfor.
1 Individualisering av kundeoverskudd og egenkapitalbidrag
Pensjonsinnretningenes årsregnskap for 2013 er i mange tilfeller satt opp med en implisitt forutsetning om solidarisk anvendelse av avkastningsoverskudd til å styrke premiereservene. Når det skal legges til grunn at overskudd på én kontrakt eller enhet ikke skal kunne benyttes til å styrke avsetningene på andre kontrakter i pensjonsinnretningen og at bidraget fra egenkapitalen på minimum 20 prosent skal tilføres på kontraktsnivå, vil dette kunne innebære at de forsikringsmessige avsetninger som er foretatt i regnskapene må endres.
En endring fra solidarisk til individualisert prinsipp vil medføre at kontrakter med overskudd som er høyere enn sitt eget oppreserveringsbehov og som helt eller delvis er benyttet til oppreservering på andre kontrakter, skal få tilbakeført de midler som er benyttet på andre kontrakter. Tilbakeførte midler skal tilføres kontrakten etter samme retningslinjer som øvrig overskudd disponeres, dvs. i form av økte tilleggsavsetninger eller tilførsel til premiefond eller pensjonistenes overskuddsfond, eventuelt benyttes til oppskrivning av pensjonsbeløpene (for fripoliser). Tilbakeføringen medfører at reservestyrkingen for de øvrige kontrakter vil bli tilsvarende lavere. Det kan likevel være uendrede avsetninger til premiereserve på kontraktsnivå hvis differansen avregnes mot risikoutjevningsfondet eller egenkapitalen.
For pensjonskasser som omfatter flere kontrakter (konsernpensjonskasser og de fleste kommunale pensjonskasser, herunder institusjoner med liknende pensjonsplaner) eller som har fripoliser på egen balanse (som i denne sammenheng er å betrakte som egne kontrakter) vil det ovennevnte gjelde tilsvarende.
For å kunne behandle pensjonsinnretningenes søknader om å benytte overskudd for 2013 til oppreservering trenger Finanstilsynet opplysninger om hvilken effekt individualisering av kundeoverskudd og egenkapitalbidrag ville fått for de foretatte disposisjoner i regnskapene for 2013. Vi ber derfor om slike supplerende opplysninger så snart som mulig og senest innen 14. november 2014 fra alle pensjonsinnretninger, også fra pensjonskasser som bare omfatter én kontrakt eller enhet (jf. vedlagte skjema).
Finanstilsynet har pr. i dag tatt under behandling søknader fra et fåtall pensjonsinnretninger, hvor det allerede er innhentet oppdaterte regnskapsopplysninger i relasjon til det ovennevnte. Disse vil bli behandlet særskilt.
2 Bidrag fra pensjonsinnretningen (egenkapitalbidrag)
2.1 Kontrakter som er fullt oppreservert før utgangen av opptrappingsperioden
Det gis i Finanstilsynets brev av 2. april 2014 en redegjørelse for sammenhengen mellom oppreservering fra kundemidler og bidrag fra egenkapitalen. Det har kommet flere forespørsler om hvordan reglene skal forstås for det tilfelle at kontrakter er fullt oppreservert før utgangen av opptrappingsperioden på syv år, ikke minst når det gjelder kontrakter som var fullt oppreservert 31. desember 2013 (før innføringen av ny dødelighetstariff 1. januar 2014).
For pensjonsordninger som var fullt oppreservert 31. desember 2013, og som derved ikke skal ha opptrappingsplan, vil Finanstilsynet understreke at egenkapitalbidraget prinsipielt sett skulle vært tildelt pensjonsordningene ved utgangen av 2013. Dersom dette ikke er gjort, bør tildelingen gjennomføres så snart som mulig. Dette må det tas hensyn til ved melding om plan for tilføring av egenkapitalbidrag (Finanstilsynets brev av 2. april 2014 side 2 nederst). Tilsvarende gjelder for kontrakter som blir fullt oppreservert i de nærmeste årene. Overskuddsmidler som oppstår som følge av egenkapitalbidrag skal tilføres kontrakten etter samme retningslinjer som øvrig overskudd disponeres, dvs. i form av økte tilleggsavsetninger eller tilførsel til premiefond eller pensjonistenes overskuddsfond, eventuelt benyttes til oppskrivning av pensjonsbeløpene (for fripoliser).
2.2 Egenkapitalbidrag ved flytting av forsikringer
Ved flytting av pensjonsordning til annen pensjonsinnretning, skal egenkapitalbidrag minst i henhold til planen for tilføring av egenkapitalbidrag inkluderes i flytteverdien. Det er etter dette ikke krav om at gjenstående egenkapitalbidrag skal tilføres pensjonsordningen i forbindelse med flytting av forsikringer etter 31. desember 2013. Tilsvarende gjelder ved flytting av fripoliser.
3 Utstedelse av fripoliser i 2014 og senere
Ved fratredelser, overgang fra ytelses- til innskuddspensjonsordning eller annet opphør av pensjonsordning skal det utstedes fripoliser. Disse utstedes på K2013 og skal ha med en andel av avsatt oppreserveringsbeløp i pensjonsordningen, i tillegg til sin andel av tilleggsavsetningene. Manglende egenkapitalbidrag tilføres fripolisene etter det som er beskrevet for pensjonsordninger i punktet foran om "Bidrag fra pensjonsinnretningen (egenkapitalbidrag)".
4 Regnskapsmessig behandling av egenkapitalbidrag
Finanstilsynet legger til grunn at effekten av egenkapitalbidraget føres over resultatregnskapet, også i de tilfeller der pensjonskassen velger å tilføre hele bidraget i 2014 (eller senere). Eventuelle endringer av de forsikringsmessige avsetninger for 2013 som følge av tilsynets brev av 2. april 2014 behandles som estimatendring og tas inn i resultatregnskapet for 2014.
Egenkapitalbidraget skal inngå i post 8.3 (Annen tilordning av overskudd), jf. årsregnskapsforskriften for forsikringsselskaper § 4-6, dermed blir resultat av teknisk regnskap tilsvarende lavere. For pensjonsforetak vil post 8.3 inngå som en ny post, jf. § 4-2 første ledd i forskrift om årsregnskap for pensjonsforetak.
5 Anvendelse av risikoutjevningsfondet
Hovedregelen i forsikringsregelverket er at underskudd på risikoresultatet skal dekkes av risiko-utjevningsfondet (forsikringsvirksomhetsloven § 9-22 og livsforsikringsforskriften § 5-7 fjerde ledd), eller av pensjonsinnretningen dersom midlene i fondet ikke er tilstrekkelig. Fondet skal altså anvendes for å styrke avsetningen til premiereserve vedrørende risiko knyttet til person. Pensjonsinnretningene må følgelig forholde seg til at midler i risikoutjevningsfondet opparbeidet i de siste årene, særlig i perioden 2011-2013, blir benyttet til styrking av premiereserven i opptrappingsperioden, og at dette hensyntas ved søknader om opptrappingsplaner.
For Finanstilsynet
Runa K. Sæther
seksjonssjef
Trond Brun-Gulbrandsen
spesialrådgiver