Merknader - endelig rapport Fazenda Securities AS
Brev
Publisert: 17. desember 2014
Sist endret: 21. april 2017
Saksbehandler: Johan Aasen
Dir. tlf. 22 93 97 04
Vår referanse: 14/7632
Dato: 10.12.2014
1 INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Fazenda Securities AS (Foretaket) 9. september 2014 i verdipapirforetakets lokaler i Oslo. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, spesialrådgiver Liv Stølen, spesialrådgiver Johan Aasen og rådgiver Silje Slotterøy Dahlheim.
Foretaket har tillatelse til å yte investeringstjenester i henhold til verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 1, 2, 5 og 6, samt tillatelse til å yte de tilknyttede tjenestene som nevnt i vphl. § 2-1 (2) nr. 3, 5 og 6.
Foretakets hovedvirksomhet er tilrettelegging av emisjoner, finansiell og strategisk rådgivning knyttet til fusjoner og oppkjøp, samt verdivurdering. Ved tidspunktet for det stedlige tilsynet hadde Foretaket 10 ansatte. Videre hadde Foretaket én tilknyttet agent, samt distributøravtale med ett verdipapirforetak.
Foretaket mottok foreløpig rapport fra det stedlige tilsynet i brev av 13. november 2014 (Rapporten), og har gitt sine kommentarer til Rapporten i brev av 27. november 2014 (Tilsvaret).
2 KUNDEKONTROLL OG TILTAK MOT HVITVASKING MV.
2.1 Rettslig utgangspunkt
I henhold til lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering mv. (hvvl.) § 4 nr. 6 er verdipapirforetak rapporteringspliktige. Rapporteringspliktige skal i henhold til § 5 foreta kundekontroll etter §§ 6 til 13 og løpende oppfølging etter § 14. Kundekontroll og løpende oppfølging skal foretas på grunnlag av en vurdering av risiko for transaksjoner med tilknytning til utbytte av straffbare handlinger eller forhold som rammes av straffeloven §§ 147 a, 147 b, 147 c eller 147 d, der risikoen vurderes ut fra type kunde, kundeforhold, produkt eller transaksjon, jf. hvvl. § 5.
Rapporteringspliktige skal foreta kundekontroll bl.a. ved etablering av kundeforhold og ved transaksjon som gjelder 100 000 norske kroner eller mer, for kunde som den rapporteringspliktige ikke har et etablert kundeforhold til, jf. hvvl. § 6 første ledd nr. 1 og 2. Hva gjelder tidspunkt for kontrollen følger det av hvvl. § 9 at kundekontrollen som hovedregel skal gjennomføres før etablering av kundeforhold eller utføring av transaksjon.
I henhold til hvvl. § 7 første ledd omfatter kundekontrollen registrering av kundeopplysninger som nevnt i hvvl. § 8, bekreftelse av kundens identitet på grunnlag av gyldig legitimasjon, bekreftelse av identiteten til reelle rettighetshavere på grunnlag av egnede tiltak, og innhenting av opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art.
Gyldig legitimasjon for fysisk person er bl.a. original av dokumenter som inneholder fullt navn, navnetrekk, fotografi og fødselsnummer eller D-nummer, jf. forskrift om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering mv. (hvitvaskingsforskriften) § 5 første ledd. Dersom bekreftelse av en fysisk persons identitet skal skje på grunnlag av fysisk legitimasjon uten vedkommendes personlige fremmøte i tråd med hvvl. § 7 fjerde ledd, kan bekreftet kopi av dokumenter som nevnt i hvitvaskingsforskriften § 5 første og annet ledd benyttes, jf. § 5 tredje ledd. Dersom kunden er en juridisk person, skal identiteten til den som handler på vegne av kunden bekreftes på grunnlag av gyldig legitimasjon, jf. hvvl. § 7 annet ledd. Gyldig legitimasjon for juridisk person registrert i Foretaksregisteret er firmaattest som ikke er eldre enn 3 måneder, jf. hvitvaskingsforskriften § 7 første ledd.
2.2 Foretakets instruks for kundekontroll etter hvitvaskingsregelverket
Foretaket har fremlagt "Instruks for kundekontroll etter hvitvaskingsregelverket". Av instruksen fremgår det at complianceansvarlig også er hvitvaskingsansvarlig.
Instruksen inneholder bl.a. bestemmelser om plikt til å foreta kundekontroll (punkt 2.1), hva kundekontroll skal bestå i (punkt 2.2), tidspunkt for kundekontroll (punkt 2.5), beskrivelse av hvordan identitet til kunder som er fysiske personer, juridiske personer og personer som handler på vegne av kunder som er juridiske personer skal bekreftes (punkt 4.1) og hvordan identiteten til reelle rettighetshavere skal bekreftes (punkt 4.2).
Av instruksen går det frem at hvis bekreftelse av kopi av legitimasjon gis av to myndige personer, skal legitimasjonen inneholde følgende [om personene som bekrefter rett kopi]:
a) Signaturer og tydelige navn i blokkbokstaver
b) Dato og sted for bekreftelsen
c) Fødselsnumre
d) Kontaktdetaljer, herunder telefon, e-postadresse og fast adresse for begge
2.3 Finanstilsynets foreløpige vurdering
Finanstilsynet har gjennomgått kundedokumentasjon knyttet til to emisjoner Foretaket var tilrettelegger for.
I alt var det 67 kunder som tegnet seg gjennom Foretaket i den første emisjonen hvorav 48 tegnet seg for mer enn 100 000 kroner. Finanstilsynets gjennomgang viste at kundekontroll og tiltak mot hvitvasking ble gjennomført etter innbetaling av tegnet beløp og etter at emisjonen var registrert i Foretaksregisteret.
I tillegg viste gjennomgangen flere andre forhold ved Foretakets identitetskontroll ved begge emisjoner. Forholdene består typisk av følgende:
• Firmaattest forelå ikke på tidspunkt for utføring av transaksjon
• Firmaattest var eldre enn 3 måneder på tidspunkt for utføring av transaksjon
• Kopi av legitimasjon var uleselig
• Bekreftelse av legitimasjon var ikke datert
• Sted for bekreftelse av legitimasjon var ikke angitt
• Identiteten til fysisk person som handler på vegne av kunde som er juridisk person var ikke bekreftet
• Identiteten til reelle rettighetshavere var ikke bekreftet
Basert på det ovenstående var det Finanstilsynet foreløpige vurdering at Foretakets kundekontroll ikke har vært i samsvar med kravene i hvvl., hvitvaskingsforskriften eller Foretakets instruks.
2.4 Foretakets tilsvar
Foretaket bekrefter i Tilsvaret at kundekontrollen i forhold til hvitvaskingsregelverket i begge emisjonene ble gjennomført etter at transaksjonene var gjennomført. Foretaket erkjenner at dette var en feil som i praksis skyldes at det ikke ble tid til å gjennomføre slike kundekontroller i perioden før gjennomføring siden selskapene trengte kapitalen raskt. Foretaket viser til at de fleste kundene som tegnet seg i emisjonene var nære forbindelser av Foretaket.
Foretaket vil tilrettelegge fremtidige transaksjoner slik at det blir tilstrekkelig tid i perioden mellom tegningsperiodens sluttidspunkt og gjennomføringen av transaksjonen, slik at det er tilstrekkelig med tid til å gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll.
Foretaket innhenter firmaattester på samtlige kunder selv i forbindelse med disse transaksjonene. Dette for å forsikre seg om tilstrekkelig kvalitet (lesbarhet) samt at firmaattestene ikke er foreldet (eldre enn 3 måneder). De fleste investorer sender inn firmaattester i forbindelse med bestillingsblanketten, men Foretaket velger altså å innhente firmaattester for alle kunder selv. Dette ble imidlertid gjort etter gjennomføringen av transaksjonen.
Angivelse av dato og sted for bevitnelse eller annen form for bekreftelse av rett kopi er rett og slett uteglemt av Foretaket når Foretaket har beskrevet hvordan kopier skal bekreftes, eller når Foretaket har kontrollert dette. Foretaket skal innstramme dette etter påpekningen fra Finanstilsynet.
I tillegg til manglende påføring av dato og sted for bekreftelse av rett kopi, erkjenner Foretaket at det var mangler som beskrevet i pkt. 2.3 ved Foretakets identitetskontroll av 13 kunder.
2.5 Finanstilsynets endelige merknad
Verdipapirforetak plikter å foreta kundekontroll ved etablering av kundeforhold og utføring av transaksjon som gjelder 100 000 norske kroner eller mer, for kunde som verdipapirforetaket ikke har et etablert kundeforhold til.
Av Finanstilsynets rundskriv 8/2009 fremgår det at kundekontrollen ved emisjoner senest skal skje når det er besluttet å gi kunden tildeling. Dette for å sikre at kundekontrollen er foretatt før kunden kan foreta innbetaling av emisjonsprovenyet og papirene overføres til kundenes VPS-konto. For det tilfellet at verdipapirforetaket har kontroll på kundens innbetaling – typisk ved at investorene har gitt foretaket fullmakt til å trekke emisjonsprovenyet fra kundens bankkonto – vil det imidlertid etter Finanstilsynets syn være tilstrekkelig at kundekontrollen er foretatt før slik innbetaling av aksjeprovenyet finner sted.
Videre har Finanstilsynet i rundskriv 8/2009 uttalt at tegning hvor det foretas oppgjør via allerede etablert bankkonto, og hvor kunden har etablert VPS-konto fra før, anses som en enkeltstående transaksjon, slik at plikten til kundekontroll ikke oppstår med mindre tegningen er på 100 000 kroner eller mer, eller dersom det er grunn til å tro at tegningen har tilknytning til utbytte av en straffbar handling. Ved tegning over 100 000 kroner vil verdipapirforetak kunne innhente informasjon fra tredjemann etter hvvl. § 11.
Foretaket erkjenner at kundekontroll i to emisjoner tilrettelagt av Foretaket er foretatt etter at transaksjonene var gjennomført. For den første emisjonen hvor 48 kunder tegnet seg for mer enn 100 000 kroner gjennom Foretaket, ble kundekontrollen gjennomført etter at emisjonen ble registrert i Foretaksregisteret og de emitterte aksjene således kunne omsettes.
Det forhold at Foretaket ved de ovennevnte emisjonene gjennomførte kundekontrollen av kunder som tegnet seg gjennom Foretaket for mer enn 100 000 kroner etter at transaksjonene var gjennomført, er følgelig etter Finanstilsynets vurdering i strid med Foretakets forpliktelser etter hvvl. kapittel 2.
Finanstilsynets gjennomgang har videre avdekket mangler ved et stort antall av Foretakets gjennomførte kundekontroller ved emisjonene. I den andre emisjonen var tre innhentede firmaattester til foretak som tegnet seg utdaterte, mens det for tre foretak som tegnet seg ikke ble innhentet firmaattest før transaksjonen ble gjennomført. Foretaket har etter gjennomføring av transaksjonene innhentet firmaattester for alle foretak som tegnet seg. Emisjonsbeløpet ble innbetalt 11. mars 2013, mens kundenes firmaattester ble innhentet av Foretaket i slutten av august samme år.
Finanstilsynet har også avdekket mangler som beskrevet i pkt. 2.3 ved identitetskontrollen av 50 av de 74 kundene som tegnet seg gjennom Foretaket i de to emisjonene.
Basert på ovennevnte er det Finanstilsynets konklusjon at Foretakets hvitvaskingskontroller ved en stor andel av kundene som tegnet seg i de ovennevnte emisjonene har vært mangelfulle og ikke i tråd med kravene i hvvl. kapittel 2. De ovennevnte forholdene vitner etter Finanstilsynets syn om manglende fokus og bevissthet fra Foretakets side rundt viktigheten av hvitvaskingskontrollene. Finanstilsynet finner dette meget kritikkverdig. Finanstilsynet tar imidlertid til etterretning at Foretaket har innskjerpet rutinene.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef
Johan Aasen
spesialrådgiver