Merknader - endelig rapport Invento Kapitalforvaltning AS
Brev
Publisert: 10. oktober 2014
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Liv Stølen
VÅR REFERANSE:
14/120
DATO:
18.9.2014
Merknader - endelig rapport
1 INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Invento Kapitalforvaltning AS (Foretaket) 6. februar 2014. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, spesialrådgiver Johan Aasen og seniorrådgiver Brita Daae Hrenovica.
Foretaket har tillatelse til å yte investeringstjenestene som nevnt i verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 1, 4 og 5, samt de tilknyttede tjenestene som nevnt i vphl. § 2-1 (2) nr. 4 og 5. På tidspunktet for det stedlige tilsynet hadde foretaket 16 ansatte og 6 tilknyttede agenter.
Foretakets kunder er ikke-profesjonelle kunder, både formuende privatpersoner og mindre foretak.
Foretakets hovedvirksomhet er investeringsrådgivning med tilknyttet ordreformidling. Som ledd i rådgivningsprosessen utarbeider Foretaket et investeringsforslag basert på standardiserte verdipapirfondsprofiler tilpasset kundens risikotoleranse og investeringshorisont.
Foretaket benytter i dag hovedsakelig handelsplattformen til Nordnet, samt i noen grad handelsplattformene til Saxo Bank A/S, DNB Livsforsikring AS og Silver Pensjonsforsikring AS.
Foretaket mottok foreløpig rapport fra det stedlige tilsynet i brev av 27. juni 2014 (Rapporten), og har gitt sine kommentarer til Rapporten i brev av 20. august 2014 (Tilsvaret).
2 INVESTERINGSRÅDGIVNING
2.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av vphl. § 10-11 (1) at verdipapirforetak skal utøve sin virksomhet i samsvar med god forretningsskikk og herunder påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte. Kravet til god forretningsskikk innebærer også at foretaket skal gi kunder og potensielle kunder relevante opplysninger i en forståelig form om bl.a. finansielle instrumenter og foreslåtte investeringsstrategier, slik at kunden er i stand til å fatte en informert investeringsbeslutning, samt at foretaket skal påse at all informasjon til kunder eller potensielle kunder er korrekt, klar og ikke villedende, jf. vphl. § 10-11 (2) og (3). Ved ytelse av investeringsrådgivning skal foretaket foreta en konkret vurdering av om de enkelte transaksjoner som omfattes av investeringsrådgivningen er egnet for kunden, jf. vphl. § 10-11 (4) og verdipapirforskriften (vpf.) § 10-16.
Ved bruk av tilknyttet agent er verdipapirforetaket ansvarlig for all virksomhet som agenten forestår på verdipapirforetakets vegne, og skal ved bruk av agent påse at verdipapirforetaket fortsatt overholder sine plikter etter verdipapirhandelloven, jf. vphl. § 10-16 (2).
2.2 Foretakets investeringsrådgivning
Finanstilsynet har foretatt kontroll av kundesamtaler utført av fire investeringsrådgivere ansatt i Foretaket og tre av Foretakets tilknyttede agenter i perioden 6. - 17. januar 2014. Videre har Finanstilsynet gjennomgått skriftlig kundedokumentasjon for ni kunder. I Rapporten ble det stilt spørsmål ved om tre tilfeller av investeringsrådgivning i dette utvalget utgjorde brudd på bestemmelsen om god forretningsskikk i vphl. § 10-11.
To av tilfellene gjaldt mangler ved informasjonen de aktuelle kundene ble gitt, og var utført av Foretakets tilknyttede agenter. Det første av disse tilfellene gjaldt en anbefaling av produktet DNB Garantikonto som alternativ til banksparing, hvor DNB Garantikonto beskrives overfor kunden som et produkt med bedre avkastning enn banksparing og uten risiko. Dette selv om DNB Garantikonto både har avkastningsrisiko og, i motsetning til bankinnskudd, mangler beskyttelse fra Bankenes sikringsfond. Det andre tilfellet gjaldt opplysninger til en kunde med en angivelse av urealistisk høy forventet avkastning på en sammensatt portefølje.
Av Tilsvaret fremgår det at Foretaket i all hovedsak er enig i Finanstilsynets vurdering av disse forholdene, men Foretaket påpeker enkelte spesielle omstendigheter knyttet til situasjonen rundt investeringsrådgivningen i de to tilfellene.
Det tredje tilfellet gjaldt spørsmålet om egnetheten til et konkret investeringsråd som var gitt når en ser kostnadene kunden måtte betale i sammenheng med den forventede nettoavkastningen i investeringen. Foretaket opplyser i Tilsvaret at det for å motvirke eventuelle interessekonflikter har valgt en kostnadsstruktur som gir lik inntjening for Foretaket uavhengig av hvordan porteføljen er sammensatt. Foretaket opplyser videre at prisstrukturen er bygget med bakgrunn i forventet avkastning i et normalt marked, med henblikk til hva en slik portefølje faktisk har gitt investor i historisk avkastning, og at prislisten ikke justeres med rentebildet fortløpende.
2.3 Finanstilsynets endelige merknad
Finanstilsynet legger etter dette til grunn at Foretakets tilknyttede agenter i to tilfeller av investeringsrådgivning, har gitt uriktige eller unyanserte opplysninger til kunder, noe som kan svekke kundens grunnlag for å treffe en informert investeringsbeslutning. Dette er i strid med kravet til å utøve god forretningsskikk i vphl. § 10-11 (1), jf. vphl. § 10-11 (2) og (3). Kontroll med Foretakets tilknyttede agenter vil bli nærmere omtalt under pkt. 4 nedenfor.
Når det gjelder spørsmålet om egnetheten til det ovennevnte investeringsrådet som ble gitt, er Finanstilsynet ikke enig i at Foretaket kan basere sine investeringsråd på rente i et normalt marked uten å se hen til det aktuelle rentenivået når rådet gis. Kostnadene kunden betaler for den anbefalte investeringen må være en del av den individuelle vurderingen av om investeringsrådet er egnet for kunden, jf. vphl. § 10-11 (1), jf. (4).
3 KUNDEKONTROLL OG TILTAK MOT HVITVASKING MV.
3.1 Rettslig utgangspunkt
Lov om hvitvasking og terrorfinansiering mv. (hvvl.) og tilhørende forskrift trådte i kraft 15. april 2009, og erstattet lov av 20. juni 2003 nr. 41 om tiltak mot hvitvasking av utbytte fra straffbare handlinger. Viktige endringer i det nye regelverket er innføring av risikobasert kundekontroll og løpende oppfølging. Plikten til å foreta kundekontroll går vesentlig lenger enn identitetskontrollen i det tidligere hvitvaskingsregelverket, og er nærmere beskrevet i hvvl. §§ 6 til 13. Det følger av hvvl. § 9 første ledd at kundekontroll som hovedregel skal gjennomføres før etablering av kundeforhold eller utføring av transaksjon.
3.2 Foretakets kundekontroll
Finanstilsynet viste i Rapporten til at Foretakets "Rutine for oppfyllelse av hvitvaskingsregelverket" henviste til lov av 20. juni 2003 nr. 41. Ettersom Foretakets rutine henviste til den gamle loven, fremsto det for Finanstilsynet som om Foretaket ikke gjennomførte risikobasert kundekontroll slik den nye loven forutsetter. Videre inneholdt ikke dokumentasjonen Foretaket fremla for Finanstilsynet bekreftelse av identiteten til reelle rettighetshavere slik bestemmelsen i hvvl. § 7 forutsetter.
I Tilsvaret erkjenner Foretaket at det henvises til feil lov i de interne rutinene, og viser til at rutinen vil bli oppdatert iht. gjeldende lov og forskrift. Foretaket opplyser at til tross for at de skriftlige rutinene ikke er oppdatert, er det likevel foretatt risikobasert kundekontroll og innhentet informasjon av reelle rettighetshavere slik gjeldende lov og forskrift krever. Foretaket skriver at Foretakets rådgivere løpende vurderer kundeforhold, men at det svært sjelden opplever situasjoner der det konkluderer med at kundeforholdet klassifiseres som "høy-risiko", og at Foretakets evne til å dokumentere den risikobaserte kundekontrollen derfor er begrenset.
Foretaket opplyser videre at Foretakets gjeldende praksis er at det innhentes bekreftelse av identitet til reelle rettighetshavere for alle foretakskunder. Dokumentasjon lagres imidlertid ikke som en del av kundeavtaledokumentene. Foretaket skriver i Tilsvaret at det vil endre sine rutiner slik at gjennomført legitimasjonskontroll og innhentede dokumenter oppbevares sammen med kundeavtalen.
3.3 Finanstilsynets endelige merknad
Finanstilsynets gjennomgang har avdekket svakheter ved dokumentasjonen og etterprøvbarheten av Foretakets risikobaserte kundekontroll, jf. hvvl. §§ 6 til 13, jf. § 9. Etter Finanstilsynets vurdering må utført legitimasjonskontroll og innhentede dokumenter lagres på en hensiktsmessig måte, slik at kundekontrollen kan dokumenteres og er etterprøvbar.
Finanstilsynet tar til etterretning at Foretakets rutine nå er endret.
4 STYRING OG KONTROLL
4.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av vphl. § 9-11 (1) nr. 5, jf. vpf. § 9-8, at verdipapirforetak skal ha en effektiv og uavhengig kontrollfunksjon (compliancefunksjon) med nødvendig autoritet, ekspertise og ressurser. Foretaket skal tilpasse kravene til kontroll etter arten, omfanget og kompleksiteten i virksomheten, jf. vpf. § 9-11 (1).
Verdipapirforetak skal ha retningslinjer og prosedyrer for å avdekke risiko for at foretaket ikke oppfyller sine forpliktelser etter verdipapirhandelloven og forskrifter jf. vpf. § 9-8 (1). Verdipapirforetakets kontrollfunksjon skal kontrollere at foretaket oppfyller sine forpliktelser etter første ledd, jf. vpf. § 9-8 (2).
Vphl. § 9-11 (1) nr. 6 fastsetter at verdipapirforetak skal ha tilfredsstillende interne kontrollmetoder, som blant annet omfatter regler for personlige transaksjoner som foretas av foretakets ledere, ansatte og tilknyttede agenter. Foretaket skal iht. vphl. § 8-7 (2) ha interne regler som sikrer at foretaket fører en effektiv kontroll med at reglene i vphl. kapittel 8 om egenhandel overholdes.
Videre følger det av vphl. § 10-9 (1) at ansatte, tillitsmenn og personer med bestemmende innflytelse i verdipapirforetak har taushetsplikt om det de under sin virksomhet får kjennskap til om andres forhold, med mindre annet er bestemt i lov eller forskrifter gitt med hjemmel i lov. Dette gjelder tilsvarende for enhver som utfører arbeid for verdipapirforetaket, selv om vedkommende ikke er ansatt i foretaket, jf. vphl. § 10-9 (2).
Som nevnt ovenfor under pkt. 2 er et verdipapirforetak ved bruk av tilknyttet agent ansvarlig for all virksomhet som agenten forestår på verdipapirforetakets vegne, jf. vphl. § 10-16 (2).
4.2 Kontroll med ansattes egenhandel
Finanstilsynets kontroll har avdekket omfattende egenhandel foretatt av to av Foretakets ansatte over lengre tid, henholdsvis 427 handler i perioden 16. januar til 6. desember 2013 og 10 handler i perioden 11. november 2013 til 24. januar 2014, som ikke var meldt til Foretaket slik bestemmelsen i vphl. § 8-5 (1) forutsetter. Flere av handlene var også i strid med bestemmelsen i vphl. § 8-2 (1) om ansattes bindingstid ved erverv av finansielle instrumenter. Ingen av bruddene var avdekket av Foretaket.
I forkant av Tilsvaret har Finanstilsynet på forespørsel mottatt en redegjørelse fra Foretaket der det bl.a. fremgår at de ansatte erkjenner at de har utført handler som utgjør brudd på bestemmelsene om egenhandel, og at Foretaket ser meget alvorlig på at ansatte har utført handler som er i strid med regler og rutineverk. I Tilsvaret skriver Foretaket at det er av den oppfatning at Foretakets interne rutiner og forståelsen av disse har vært tydelig. Foretaket har derfor har valgt å reagere strengt der brudd har forekommet. Foretaket skriver videre at ettersom det ser alvorlig på hendelsene, har det endret rutinene. Videre har Foretaket gjennomført kontroller ved at det er innhentet særskilt bekreftelse på at det ikke er foretatt handler fra enkelte ansatte.
4.3 Kontroll med tilknyttede agenter
Som beskrevet ovenfor under pkt. 2 har Finanstilsynets gjennomgang avdekket to tilfeller av investeringsrådgivning utført av Foretakets tilknyttede agenter som, etter Finanstilsynets vurdering, var i strid med bestemmelsen om god forretningsskikk i vphl. § 10-11. Finanstilsynets gjennomgang har også avdekket ett tilfelle som etter Finanstilsynets vurdering var i strid med bestemmelsen om taushetsplikt i vphl. § 10-9. Av Tilsvaret fremgår det at Foretaket i hovedsak er enig i Finanstilsynets vurdering av dette forholdet. Da Foretaket ikke selv hadde avdekket disse forholdene, stilte Finanstilsynet i Rapporten spørsmål ved Foretakets kontroll med tilknyttede agenter.
I Tilsvaret skriver Foretaket at det erkjenner at bruk av tilknyttet agent stiller skjerpede krav til Foretakets kontrollfunksjon, og at det følger opp kundeforhold og virksomhet fra tilknyttede agenter særskilt, og separert fra Foretakets øvrige virksomhet. Videre skriver Foretaket at det er i ferd med å gjennomføre ytterligere tiltak for å stramme inn informasjonsflyt fra, og mulighet til kontroll med, virksomhet som stammer fra tilknyttede agenter.
4.4 Finanstilsynets endelige merknad
Finanstilsynets gjennomgang har for det første avdekket omfattende brudd på bestemmelsene om egenhandel (rapporteringsplikt og bindingstid) som har foregått over lang tid. Det at dette ikke er avdekket av Foretaket, er en klar indikasjon på at Foretaket ikke har hatt tilfredsstillende kontroll med ansattes egenhandel, jf. vphl. 9-11 (1) nr. 6, jf. vphl. § 8-7 (2).
Finanstilsynet tar til etterretning at Foretaket i etterkant av tilsynet har strammet inn kontrollen med ansattes egenhandel, og at det som ledd i dette har innført forhåndsklarering av ansattes egenhandel.
Videre har Finanstilsynets gjennomgang, i løpet av en relativt kort kontrollperiode, avdekket tre brudd på bestemmelsene om henholdsvis god forretningsskikk og taushetsplikt utført av Foretakets tilknyttede agenter. På bakgrunn av dette er det Finanstilsynets vurdering at Foretaket har ikke hatt tilfredsstillende kontroll med Foretakets tilknyttede agenter slik bestemmelsen i vphl. § 9-11 (1) nr. 5, jf. vphl. § 10-16 (2) forutsetter. Finanstilsynet understreker at bruk av tilknyttet agent som fysisk befinner seg på et annet sted enn Foretaket, stiller skjerpede krav til Foretakets kontrollfunksjon, jf. vpf. § 9-11 (1).
Videre tilsier de avdekkede svakhetene ved Foretakets risikobaserte kundekontroll at Foretakets compliancefunksjon ikke har vært tilfredsstillende, jf. vphl. § 9-11 (1) nr. 1 og 5, jf. vpf. § 9-8 (2).
De avdekkede bruddene på bestemmelsene om henholdsvis egenhandel, god forretningsskikk og taushetsplikt, og det faktum at ingen av bruddene er avdekket av Foretaket, tyder på alvorlige svakheter ved Foretakets compliancefunksjon. Finanstilsynet ber Foretakets styre å vurdere tiltak for å styrke Foretakets compliancefunksjon.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef
Johan Aasen
spesialrådgiver