Tillatelse til å yte investeringstjenester Viking Oil & Gas
Brev
Publisert: 20. desember 2013
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Sveinung Ueland
VÅR REFERANSE:
13/2907
DATO:
26.11.2013
Tillatelse til å yte investeringstjenester
Generelt
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) jf. § 9-1 (3), og delegasjonsvedtak 3. oktober 2007, gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Viking Oil & Gas AS (org.nr. 994 545 914) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
- 1. mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter som definert i § 2-2,
- 6. plassering av offentlige tilbud som nevnt i kapittel 7, plassering av emisjoner, samt garantistillelse for fulltegning av emisjoner eller tilbud om kjøp av finansielle instrumenter,
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Foretaket kan ikke stille garantier eller på andre måter pådra seg tegningsforpliktelser i forbindelse med plassering av emisjoner og plassering av offentlige tilbud som nevnt i verdipapirhandelloven kapittel 7.
- 2. Foretaket kan kun utøve investeringstjenesten som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr. 6, med de begrensninger og vilkår som følger av denne tillatelse, overfor selskap eid av Viking Oil & Gas AS' aksjonærer.
- 3. Kunder og potensielle kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte, og på hvilke betingelser/vilkår. Foretaket skal i samtlige dokumenter og på nettsider m.v. gjøre uttrykkelig oppmerksom på begrensningene for ytelse av investeringstjenesten som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr. 6 som følger av denne tillatelse, både hva kundesegment og tjenestespekter angår.
- 4. Potensielle investorer må gis korrekt og tydelig informasjon om eventuelle koblinger/forbindelser/interessekonflikter, herunder om slik bestemmende innflytelse som nevnt i aksjeloven § 1-3, mellom foretaket, dets ansatte, styremedlemmer, aksjonærer, deres nærstående og oppdragsgiver.
Vilkårene medfører for øvrig ingen begrensninger i gjeldende regler for verdipapirforetak.
Finanstilsynets vilkår for tillatelse til å yte investeringstjeneste som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr. 6 er satt etter en samlet og konkret vurdering av foretakets beskrevne virksomhet, herunder de særskilt opplyste forhold knyttet til organisering og kundesegment.
Indre selskap i Viking Oil & Gas AS må organiseres på en slik måte at det ikke påvirker foretakets evne til å oppfylle kravene i verdipapirhandelloven med forskrifter, herunder:
- De tjenester som krever tillatelse må utføres av verdipapirforetaket og i verdipapirforetakets navn og verdipapirforetaket må fullt ut være ansvarlig for virksomheten.
- Verdipapirforetaket må innrette sin virksomhet i samsvar med verdipapirhandelloven og tilhørende forskrifter, herunder følge de regler som gjelder organisering av denne type konsesjonspliktig virksomhet.
- Investeringstjenestevirksomheten må organiseres slik at foretaket ikke påtar seg andre forpliktelser eller driver annen virksomhet enn det er adgang til etter verdipapirhandelloven.
- Verdipapirforetaket skal til enhver tid inneha tilstrekkelige midler til å oppfylle kravene til ansvarlig kapital.
- Daglig leder og faktisk leder må formelt og reelt være ansatt i verdipapirforetaket.
- De stille deltakerne må ikke formelt eller faktisk ha noen medbestemmelsesrett over den konsesjonsbelagte virksomheten i egenskap av å være interessenter. Styret, daglig leder og faktiske ledere skal reelt lede verdipapirforetaket.
- De stille deltakerne som deltar i utføringen av tjenester som krever tillatelse skal gjøre dette i henhold til arbeidsavtale med verdipapirforetaket. De stille deltakerne skal være forpliktet til å overholde regelverk, interne regler, retningslinjer, instrukser mv. som om de var ansatt i verdipapirforetaket.
- Det indre selskapet må ikke være til hinder for eller vanskeliggjøre Finanstilsynets tilsyns-, innsyns-, kontroll- og sanksjonsmuligheter.
Finanstilsynet viser for øvrig til de regnskapsprinsipper som fremgår av punkt III i Finanstilsynets rundskriv 10/2004 Endringer i regnskapslovgivningen og forskrift om årsregnskap m.m. for verdipapirforetak (årsregnskapsforskriften), samt kommentarer til regnskapsmessig behandling av indre selskaper.
Finanstilsynet har ikke gjennomgått avtalen om indre selskap og har herunder ikke vurdert om ovenstående punkter er oppfylt. Finanstilsynet har heller ikke vurdert selskapsrettslige eller skattemessige forhold knyttet til etableringen av et indre selskap.
For ordens skyld presiseres det at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg
knyttet til virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf. § 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket er medlem i Verdipapirforetakenes sikringsfond fra tidspunktet for tillatelsen, og at fondets forpliktelser som følge av medlemskapet inntrer fra samme tidspunkt.
Tilknyttede tjenester
I medhold av verdipapirhandelloven § 9-1 (1) og de opplysninger som er gitt i søknaden, gir Finanstilsynet dessuten Viking Oil & Gas AS tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (2) nr.:
- 3. rådgivning med hensyn til foretaks kapitalstruktur, industrielle strategi og beslektede spørsmål, samt rådgivning og tjenester i forbindelse med fusjoner og oppkjøp av foretak,
Startkapital og kapitaldekning
Foretaket kan ikke stille garantier eller på andre måter pådra seg tegningsforpliktelser i forbindelse med plassering av emisjoner og plassering av offentlige tilbud som nevnt i verdipapirhandelloven kapittel 7, jf. vilkår 2 ovenfor. Finanstilsynet gir på dette vilkåret Viking Oil & Gas AS tillatelse til å ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 125 000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13 (1) annet punktum.
Foretaket skal påse at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrifter og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom det inntreffer forhold som medfører risiko for at foretaket ikke vil kunne oppfylle kapitalkravet eller det oppstår andre forhold som kan innebære stor risiko knyttet til driften av foretaket, skal foretaket straks gi melding til Finanstilsynet. Dersom det anses sannsynlig at kapitalkravet ikke vil bli oppfylt, skal foretaket iverksette tiltak for å rette på kapitalforholdene.
Foretakets ledelse og styre
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Hans Ruben Glittenberg (styreleder)
Ivar Christoffersen (styremedlem)
John Clark (styremedlem)
Hans Geelmuyden (styremedlem)
Christian Ditlev-Simonsen (styremedlem)
Finanstilsynet legger til grunn at Bjørn Jeppesen er foretakets daglige og faktiske leder.
Finanstilsynet gir Viking Oil & Gas AS dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk leder om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Marius A. Christoffersen med 66 %, Marius Heier med 34 %. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jf. verdipapirhandelloven
§ 9-10 (2), (3) og (7), jf. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
Rutiner og instrukser
Foretaket ved styret er ansvarlig for at foretaket til enhver tid er organisert og har oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan, interne rutiner, retningslinjer og instrukser. Hvorvidt disse er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet ved behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til, men dokumentene kan bli vurdert mot foretakets virksomhet ved tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Dette vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg. Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra vedtaket er mottatt. Klagen skal nevne det vedtak det klages over og hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy Marte Voie Opland
direktør seksjonssjef
Kopi:
Verdipapirforetakenes sikringsfond
Christian Ditlev-Simonsen, Advokatfirmaet Simonsen, Vogt og Wiig AS