Tillatelse til å yte investeringstjenester Sparebank 1 Verdipapirservice AS
Brev
Publisert: 18. juni 2013
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Sveinung Ueland
VÅR REFERANSE:
12/8576
DATO:
8.5.2013
Tillatelse til å yte investeringstjenester – Sparebank 1 Verdipapirservice AS
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Sparebanken 1 Verdipapirservice AS (org. nr. 998240603) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
- mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter som definert i § 2-2, og
- utførelse av ordre på vegne av kunde.
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
- Foretaket kan ikke gjennomføre rapporteringspliktige transaksjoner etter verdipapirhandelloven § 10-18 før det godtgjør overfor Finanstilsynet at det er i stand til å sende transaksjonsrapporter til Finanstilsynets transaksjonsrapporteringssystem.
Tilknyttede tjenester
I medhold av verdipapirhandelloven § 9-1 (1) og de opplysninger som er gitt i søknaden, gir Finanstilsynet dessuten Sparebanken 1 Verdipapirservice AS tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (2) nr.:
- oppbevaring og forvaltning av finansielle instrumenter
Startkapital og kapitaldekning
Foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 730.000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13.
Foretaket skal påse at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av
verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrifter og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom det inntreffer forhold som medfører risiko for at foretaket ikke vil kunne oppfylle kapitalkravet eller det oppstår andre forhold som kan innebære stor risiko knyttet til driften av foretaket, skal foretaket straks gi melding til Finanstilsynet. Dersom det anses sannsynlig at kapitalkravet ikke vil bli oppfylt, skal foretaket iverksette tiltak for å rette på kapitalforholdene.
Foretakets ledelse og styre
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Bjørn Sverre Haugdal (styreleder)
Jan Robin Aas (styremedlem)
Tor Morten Nygård (styremedlem)
Foretakets styre skal til enhver tid ha minst tre medlemmer. Styrets leder skal ikke være ansatt i foretaket.
Finanstilsynet legger til grunn at Bård Bergvoll er foretakets daglige og faktiske leder.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2) annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer. Foretaket må vurdere behovet for forsterkninger i ledelsen ved endringer i virksomhetens omfang og kompleksitet.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk leder og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
Foretaket må, utfra virksomhetens art, omfang og kompleksitet, vurdere behovet for å styrke compliancefunksjonen.
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Sparebank 1 SMN med 27,9 %, Sparebank 1 Nord-Norge med 24,9 %. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jf. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jf. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
Rutiner og instrukser
Foretaket ved styret er ansvarlig for at foretaket til enhver tid er organisert og har oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan, interne rutiner, retningslinjer og instrukser. Hvorvidt disse er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet ved behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til, men dokumentene kan bli vurdert mot foretakets virksomhet ved tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy Britt Hjellegjerde
direktør seksjonssjef
Kopi:
Verdipapirforetakenes sikringsfond