Gå til hovedinnhold Gå til søkesiden
Finanstilsynet
Søk i nettstedet
Forside >
Nyhetsarkiv >
Søknad om tillatelse til å drive forsikringsmeglingsvirksomhet Innmeldt AS

Søknad om tillatelse til å drive forsikringsmeglingsvirksomhet Innmeldt AS

Brev

Publisert: 25. november 2013
Sist endret: 7. februar 2020

Innmeldt AS

Advokatfirmaet Grette DA
Karl Rosén
Postboks 1397 Vika
0114 OSLO
 

VÅR REFERANSE 

13/9364

Dato: 22.11.2013

Søknad om tillatelse til å drive forsikringsmeglingsvirksomhet

Det vises til brev av 24.10.2013 hvor det søkes om tillatelse for Innmeldt AS til å drive forsikringsmeglingsvirksomhet. Det vises også til tidligere korrespondanse, møtet 10.10.2013 og etterfølgende e-postutveksling.

I medhold av lov 10. juni 2005 nr. 41 om forsikringsformidling §§ 2 -1 og 2-2, og på bakgrunn av opplysninger som er gitt i søknaden, gir Finanstilsynet Innmeldt AS, org.nr. 999 548 393, tillatelse til å drive forsikringsmeglingsvirksomhet. Se Finanstilsynets virksomhetsregister.

Eiolf Jarle Stein oppfyller kravene i lovens §§ 3-1 til 3-3 for å være daglig leder og megler i Innmeldt AS.

Finanstilsynet vil presisere at meglere i forsikringsmeglingsforetaket til enhver tid skal ha den kunnskap og kompetanse som er nødvendig for forsikringsmeglingsforetakets virksomhet, samt ha hederlig vandel. Det vises til lovens kapittel 3.

Finanstilsynet forutsetter at den ansvarsforsikringen som er tegnet for yrkesmessig uaktsomhet og underslag av klientmidler (hvis foretaket behandler klientmidler) til enhver tid oppfyller kravene i forsikringsformidlingsloven kapittel 4 og forskrift av 9. desember 2005 nr. 1421 kapittel 2.  Gyldig forsikringsbevis skal sendes Finanstilsynet hvert år, jf. § 4-1.

Foretaket er under tilsyn av Finanstilsynet i henhold til lov av 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansinstitusjoner (Finanstilsynsloven) § 1 første ledd nr. 17. Foretaket er med hjemmel i finanstilsynslovens § 4 nr. 3 pålagt årlig rapportering til Finanstilsynet. Innsending av årsrapport via Altinn per 31.12. har frist 15. mars påfølgende år jf. forskrift om rapportering for forsikringsformidlingsforetak av 25. januar 2008 nr. 67 § 2.
 
I tillegg er foretaket ansvarlig for at revisor hvert halvår leverer uttalelse til Finanstilsynet om behandling og rapportering av klientmidler, jf. samme forskrift § 3. Dersom foretaket ikke behandler klientmidler, skal revisors uttalelse være en bekreftelse på det. Skjemaet skal i begge tilfeller signeres og sendes inn via Altinn av revisor. Enkeltpersonforetak som ikke håndterer klientmidler og ikke har revisjonsplikt kan istedenfor se til at regnskapsfører på epost bekrefter til Finanstilsynet at foretaket ikke håndterer klientmidler. Frist for å sende inn revisors uttalelse er 1. september og 15. mars.

Videre er foretaket med hjemmel i finanstilsynsloven § 4 nr. 3 pålagt årlig innsending av forsikringsbevis til Finanstilsynet for ansvarsforsikring, og eventuell forsikring som dekker underslag av klientmidler, jf. forsikringsformidlingsloven kapittel 4. 

Videre plikter foretaket på anmodning fra Finanstilsynet når som helst å gi de opplysninger om virksomheten som Finanstilsynet behøver for å føre tilsyn i samsvar med bestemmelsene i lov om forsikringsformidling, jf. lovens § 5-7 andre ledd.

Finanstilsynet vil også bemerke at tillatelsen til å drive forsikringsmeglingsvirksomhet medfører at Innmeldt AS er bundet av forskrift av 22. september 2008 nr. 1080 om risikostyring og internkontroll (risikostyringsforskriften), jf. forskriftens § 1 nr. 9. Det vises spesielt til §§ 3 og 4 om styrets ansvar for å påse at foretaket har hensiktsmessige systemer for risikostyring og internkontroll, og daglig leders ansvar for å etablere og dokumentere dette. Videre vises det til §§ 6 og 7 som forutsetter at daglig leder minst én gang årlig foretar en gjennomgang av vesentlige risikoer knyttet til virksomheten og en vurdering av om internkontrollen har vært gjennomført på en tilfredsstillende måte. Gjennomgangen og vurderingen som gjøres skal dokumenteres, og dokumentasjonen oppbevares i minst tre år, jf. § 8 første ledd. Daglig leder skal minst én gang årlig utarbeide en samlet vurdering av risikosituasjonen for styret til behandling, jf. risikostyringsforskriften § 8 annet ledd.  

Det gjøres oppmerksom på at Finanstilsynet kan frata forsikringsmeglingsforetaket tillatelsen dersom en forsikringsmegler eller forsikringsmeglingsforetaket grovt eller gjentatte ganger overtrer sine plikter etter lov eller forskrift. Det vises til forsikringsformidlingsloven § 9-4. Videre kan tillatelsen kalles tilbake dersom kravene i eller i medhold av forsikringsformidlingsloven ikke lenger er oppfylt, jf. forsikringsformidlingsloven § 9-3.


For Finanstilsynet

 
Runa K. Sæther
seksjonssjef

Geir David Johannessen
seniorrådgiver

Dokumentet er godkjent elektronisk, og har derfor ikke håndskrevne signaturer.

Til toppen av siden expand_less

Fant du det du lette etter?

Del denne siden:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
Abonner på nyhetsvarsel
  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern og tilgjengelighetserklæring
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972 

Til toppen av siden expand_less