Finanstilsynet
Finanstilsynet skal bidra til finansiell stabilitet og velfungerende markeder
  • English
    • This page does not exist in English
    • English home page
  • Kontakt
  • Om oss

    • Tillatelser
    • Tilsyn og kontroll
    • Rapportering
    • Regelverk
    • Tilsynsrapporter
    • Vedtak om pilar 2-krav for enkeltbanker
    • Advarsler om investeringsbedrageri
    • Rundskriv
    • Brev
    • Høringer
    • Nyheter
    • Pressemeldinger
    • Tilsynsrapporter
    • Foredrag
    • Publikasjonar og analysar
    • Statistikk
    • Kalender
    • Virksomhetsregister
    • Prospekter grensekrysset til Norge
    • Shortsalgregisteret (SSR)
    • Tredjelandsrevisorregister
  • Tema
  • Forbrukarinformasjon
  • Søk i nettstedet Søk i nettstedet
Søk i nettstedet Søk i nettstedet

    • Tillatelser
    • Tilsyn og kontroll
    • Rapportering
    • Regelverk
    • Tilsynsrapporter
    • Vedtak om pilar 2-krav for enkeltbanker
    • Advarsler om investeringsbedrageri
    • Rundskriv
    • Brev
    • Høringer
    • Nyheter
    • Pressemeldinger
    • Tilsynsrapporter
    • Foredrag
    • Publikasjonar og analysar
    • Statistikk
    • Kalender
    • Virksomhetsregister
    • Prospekter grensekrysset til Norge
    • Shortsalgregisteret (SSR)
    • Tredjelandsrevisorregister
  • Tema
  • Forbrukarinformasjon

Om oss
Kontakt
English
  • This page does not exist in English
  • English home page
Forside
Nyhetsarkiv
Retningslinjer for forsikringsformidlernes interne klagebehandling

Brev

Retningslinjer for forsikringsformidlernes interne klagebehandling

Publisert: 19. desember 2013

Finanstilsynet vil allerede nå informere om at det i begynnelsen av 2014 vil bli sendt ut retningslinjer for forsikringsformidlernes interne klagebehandling. Disse vil i stor grad være lik retningslinjene for forsikringsselskapenes interne klagebehandling, se rundskriv 4/2013. Finanstilsynet vil imidlertid avvente guidelines i de offisielle språkene i EU og "One-Minute Guide" fra Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority).

I motsetning til forsikringsselskapene, vil forsikringsformidlerne ikke bli pålagt rapporteringsplikt av klager til Finanstilsynet. Men forsikringsformidlerne vil bli pålagt å løpende registrere innkomne klager i et internt register på en hensiktsmessig måte. Klageårsak, data om klager, dato for mottak, besvarelse og sluttbehandling av klagen, resultat/avgjørelse og forsikringstype må da registreres. Forsikringsformidler skal ved forespørsel kunne gi Finanstilsynet opplysninger om klager og klagebehandling fra og med 1. januar 2014 slik at Finanstilsynet kan kontrollere om retningslinjene er fulgt.

Del denne siden:

  • Presse
  • Jobb hos oss
  • Kontakt oss
  • Varsling til Finanstilsynet
  • eFormidling
  • Personvern og cookies
  • RSS
  • API for åpne data

Besøksadresse: 
Revierstredet 3, 0151 Oslo


Postadresse: 
Postboks 1187 Sentrum
0107 Oslo


Tlf: 22 93 98 00
E-post: post@finanstilsynet.no
Org.nr: 840 747 972