Merknader - endelig rapport Norgesinvestor Securities AS
Brev
Publisert: 14. januar 2013
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Leif Roar Johansen
VÅR REFERANSE:
12/1755
DATO:
10.1.2013
Merknader - endelig rapport
1 INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Norgesinvestor Securities AS den 9. mars 2012. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Svein Gogstad. Complianceansvarlig Marius Loe Heggen deltok på deler av samtalene. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, spesialrådgiver Elin Rostveit, seniorrådgiver Elise Ødegård og rådgiver Anders Hoff.
Norgesinvestor Securities AS (heretter omtalt som Foretaket) hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet tillatelse til å yte investeringstjenester i henhold til verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 1 og nr. 5. Foretaket hadde tidligere også tillatelse til å yte tjenester etter nevnte paragraf nr. 2, 4 og 6, men Foretaket leverte tilbake disse tillatelsene den 1. mars 2012. Finanstilsynet fattet formelt vedtak om tilbakekall av disse tillatelsene den 23. mars 2012.
Foretaket hadde på tilsynstidspunktet 3 ansatte, og én tilknyttet agent; Christianssand Finans AS. Hartvig Wennberg AS eier 50 % og resten eies av de ansatte i Foretaket. Finanstilsynet gjennomførte samme dag stedlig tilsyn hos Norgesinvestor Formuesforvaltning AS - et foretak hvor Hartvig Wennberg AS eier 49,99 %.
Foretaket mottok foreløpig rapport fra stedlig tilsyn datert 18. september 2012 og styret ga sine kommentarer til denne i brev av 18. oktober 2012. Styret opplyste at det etter en kommersiell vurdering har besluttet at Foretakets konsesjoner til å yte investeringstjenester skal tilbakeleveres og at driften skal avvikles. Foretaket sendte brev om tilbakelevering 30. november 2012, og i samsvar med Foretakets anmodning tilbakekalte Finanstilsynet Foretakets tillatelser ved brev av 19. desember 2012. I det Foretakets tillatelser er tilbakekalt, vil Finanstilsynet i de endelige merknadene her begrense seg til å omtale forhold som antas å gi veiledning for verdipapirforetak generelt. Forhold som i større grad kun hadde interesse for Foretakets fortsatte drift er derfor her utelatt.
2 GOD FORRETNINGSSKIKK
2.1 Rettslig utgangspunkt
Ved ytelse av investeringstjenester skal verdipapirforetak opptre i samsvar med kravene til god forretningsskikk, jf. vphl. § 10-11. Etter vphl. § 10-11 (1) skal verdipapirforetak som et overordnet prinsipp påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte. Kundens interesse i å oppnå en så god investering som mulig, skal gå foran verdipapirforetakets egen interesse. Bestemmelsene i vphl. § 10-11 gir videre anvisning på enkelte konkrete forpliktelser foretaket har i denne forbindelse, for å sikre investorbeskyttelse og en minimumsstandard for kundebehandling.
Verdipapirforetaket plikter å gjennomføre en egnethetsvurdering ved ytelse av investeringsrådgivning, jf. vphl. § 10-11 (4) og vpf. § 10-16. Verdipapirforetaket plikter å gjennomføre en hensiktsmessighetstest ved mottak og formidling av ordre, jf. vphl. § 10-11 (5) og vpf. § 10-17.
2.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Foretaket har tilrettelagt og solgt warrants og sammensatte produkter til sine kunder. Inntekter fra dette sto for 2/3 av Foretakets inntekter i 2011, og det er produktmarginen i produktene som bidrar til de største inntektene.
Finanstilsynet har sett nærmere på tilrettelegging og salg av tre ulike warrants og ett sammensatt produkt (Norgesinvestor Oilservice Autocall 2011-2014). I det følgende gjengis de viktigste egenskapene ved warrantene (opplysningene er direkte hentet fra prospektene):
- Warrant Asian Tigers 2011/2014 II
Løpetid: 3. Mars 2011 til 3. mars 2014
Kjøpspris: NOK 15,- (eks. kjøpsprovisjon NOK 0,45, tilsv. 3 % av investert beløp)
Pålydende (eksponert beløp): NOK 100, dvs. gearing på 666 %
Totale kostnader (sum tegningshonorar og forventet produktmargin): 15,86 %
Underliggende: En kurv av 3 indekser
Avkastning: For at investeringen skal gå i "Break even" (hensyntatt kjøpsprovisjon) må underliggende indekskurv (gjennomsnittsberegning av sluttverdi) stige med 15,45 % gjennom løpetiden. Investeringen vil falle verdiløs dersom den underliggende indekskurven holder seg uendret eller faller i verdi i løpetiden.
Sannsynlighet for å oppnå avkastning lik "break even" eller bedre iberegnet kjøpsprovisjon: 69,15 %
Mest sannsynlig avkastning: 26,19 %
- Norgesinvestor Kina Warrant 2011-2013
Løpetid: 20. april 2011 til 22. april 2013
Kjøpspris: NOK 18,50 (eks. kjøpsprovisjon)
Pålydende (eksponert beløp): NOK 100,-, dvs. gearing på 540 %
Underliggende: ChinaAMC China Opportunities Fund
Avkastning: For at investeringen skal gå i "Break even" (hensyntatt kjøpsprovisjon) må underliggende aksjefond stige med 18,5 % frem til utløpsdagen. Investeringen vil falle verdiløs dersom det underliggende aksjefondet holder seg uendret eller faller i verdi frem til utløpsdagen.
Sannsynlighet for å oppnå avkastning lik "break even" eller bedre iberegnet kjøpsprovisjon: 30,60 %
Forventet avkastning: 1,77 %
- Warrant Valuta USD/EUR 2011-2014
Løpetid: 20. juni 2011 til 16. juni 2014
Kjøpspris: NOK 8,75 (eks. kjøpsprovisjon NOK 0,26)
Pålydende (eksponert beløp): NOK 100, dvs. gearing på 1143 %
Totale kostnader (sum tegningshonorar og forventet produktmargin): 16,01 %
Underliggende: Valutakryss, USD mot EUR
Avkastning: For at investeringen skal gå i "Break even" (hensyntatt kjøpsprovisjon) må underliggende valutakryss stige med 9,01 % gjennom løpetiden. Investeringen vil falle verdiløs dersom det underliggende valutakrysset holder seg uendret eller faller i verdi i løpetiden.
Sannsynlighet for å oppnå avkastning lik break even eller bedre iberegnet kjøpsprovisjon: 1,26 %
Mest sannsynlig avkastning: -43,47 %
Finanstilsynet har sett nærmere på Foretakets kommunikasjon med kundene i forbindelse med tilretteleggingen av de ovennevnte produktene i første halvår 2011. Finanstilsynet har mottatt kundedokumentasjon i form av kundeprofilskjemaer, elektronisk kommunikasjon med kundene, lydopptak av kundesamtaler og utskrifter fra Foretakets kundeoppfølgingslogg (CRM-system).
Finanstilsynets kommentarer etter stikkprøvekontrollen kan oppsummeres i følgende fem punkter:
Systematisk avkrysning for at det ikke ytes investeringsrådgivning
Foretaket hadde på tilsynstidspunktet tillatelse til å yte investeringstjenestene etter vphl. § 2-1 (1) nr. 1 (ordreformidling) og nr. 5 (investeringsrådgivning). Finanstilsynets gjennomgang viser at det, med unntak for ett enkelt kjøp, har Foretaket krysset av på ordreskjemaene for at det ikke er ytt investeringsrådgivning overfor kunden.
Ytelse av investeringsrådgivning
Lydopptakene viser, slik Finanstilsynet vurderer det, at Foretaket gjentatte ganger yter investeringsråd. Finanstilsynet har i sin vurdering tatt utgangspunkt i at investeringsrådgivning i verdipapirhandelloven er definert som "personlig anbefaling til en kunde, på kundens eller verdipapirforetakets initiativ, om en eller flere transaksjoner i forbindelse med bestemte finansielle instrumenter", jf. vphl. § 2-4 (1). Grensedragningen mot investeringsrådgivning er ytterligere omtalt i bl.a. to dokumenter fra European Securities and Markets Authority (ESMA); "Question & Answers Understanding the definition of advice under MiFID" (Dokument 10-293) og et parallelt utgitt "Feedback Statement" av samme dato (Dokument 10-294).
Finanstilsynets gjennomgang av telefonsamtaler viser at Foretaket er relativt pågående i å få kundene til å tegne i produktene som Foretaket har tilrettelagt. Det er Foretaket som foreslår investeringen i disse finansielle produktene for kundene. Foretaket pleier kontakt med kundene og forsøker tidlig å skape interesse for produktet som Foretaket planlegger å tilrettelegge. Kundene får tilsendt produktinformasjon og blir fulgt opp på telefon helt frem til tegning.
Telefonsamtalene og e-postene viser generelt at det i stor grad er Foretaket som fyller ut bestillingsskjemaet på vegne av kunden, og at kunden dermed kun trenger å signere og sende inn skjemaet. Foretakets utfylling av skjema inkluderer tegningsbeløp, og det fremstår ofte som at det er Foretaket som foreslår volumet som egner seg for kunden.
Gjennomgangen viser også at Foretaket i meget stor grad hensyntar kunnskap om kundens personlige omstendigheter når det gir sine anbefalinger. Det er tydelig, slik Finanstilsynet vurderer det, at kundene i det utvalget Finanstilsynet har sett på, etterspør råd og oppfatter at de mottar personlige og antatt egnede råd.
Finanstilsynets oppsummering er at det i stor grad foreligger samtaler hvor det er grunnlag for å mene at "a reasonable observer would view it [samtalen] as being based on a consideration of a client's circumstances or presented as suitable", jf. Dokument 10-293 punkt 6.
Finanstilsynet viste i foreløpig rapport, som illustrasjon, til konkrete salg hvor Foretaket har krysset av for at det ikke er ytt investeringsrådgivning, men hvor det er Finanstilsynets vurdering at det er gitt investeringsråd.
Kundene er fortrinnsvis kun tilbudt kostbare høyrisikoprodukter i perioden
Finanstilsynets gjennomgang viser at Foretaket fortrinnsvis har tilbudt høyrisikoprodukter i perioden. Det begrensede og risikable produktspekteret burde i seg selv, slik Finanstilsynet vurderer det, medført skjerpet fokus hos Foretaket på skillet mellom investeringsrådgivning og mottak- og formidling av ordre.
Produktmarginen utgjør en betydelig kostnad for kundene, særlig i warrantene som har gearing. Kundene blir i tillegg belastet en kjøpsprovisjon i noen av produktene (opp til 3 %). Ved investering i produktene Warrant Asian Tigers 2011/2014 II og Warrant Valuta USD/EUR 2011-2014 utgjør summen av dette så mye som mellom 14 til 17 % av kundenes investerte beløp. De øvrige warrantene som Foretaket har tilrettelagt og solgt har nesten like høye kostnader, herunder Norgeinvestor Kina Warrant 2011-2013, hvor produktmarginen utgjør 12,43 %. For de sammensatte produktene utgjør kostnadene mellom 4 og 7 %.
I prospektene til de solgte warrantene er det oppsummeringsvis gjennomført en analyse som viser den statistiske sannsynligheten for forskjellige utfall. Disse beregningene viser at produktene har meget høy risiko og begrenset sannsynlighet for positiv avkastning. Warrant Valuta USD/EUR 2011-2014 har eksempelvis negativ forventet avkastning og kun 1,26 % sannsynlighet for break even eller bedre.
Anbefaling til reallokering
Det fremgår av telefonsamtalene Finanstilsynet har hørt på, at kundene i stor grad anbefales å selge en tidligere investering i Foretakets produkter og reinvestere i det nye produktet som Foretaket tilrettelegger på samme tidspunkt. Utgangspunktet for de ovennevnte produktene inkluderer, slik Finanstilsynet har forstått det, en forventning om å holde investeringen i den på forhånd fastsatte løpetiden. Finanstilsynet slutter seg til at det kan være mer gunstige tidspunkt enn utløpsdatoen å gå ut av investeringen på. Finanstilsynet finner det imidlertid påfallende at det anført gunstige tidspunktet sammenfaller med at Foretaket forsøker å få kundene til å tegne seg i et nytt produkt Foretaket har tilrettelagt. Dette har under enhver omstendighet en side mot ytelse av investeringsråd, når det er Foretaket som tar initiativ og anbefaler reallokering.
Mangelfull/manglende utfyllelse av kundeprofilskjema
Finanstilsynet bemerket i foreløpig rapport at selv om man skulle legge til grunn at Foretaket kun har mottatt og formidlet ordre, er det allikevel grunn til å stille spørsmål om Foretaket har gjennomført hensiktsmessighetsvurderingen på en tilfredsstillende måte. Foretaket har en plikt til å søke å innhente opplysninger om kundens kunnskap og erfaring, jf. vphl. § 10-11 (1) nr. 5. Finanstilsynet viste i foreløpig rapport, til eksempler på kundeforhold hvor det ikke forelå signert kundeprofilskjema og hvor opplysninger om erfaring og kunnskap ikke var innhentet.
2.3 Foretakets kommentarer
Foretaket erkjenner at de samtalene som Finanstilsynet har trukket frem viser at kunder i enkelte tilfeller er gitt investeringsråd. Foretaket mener imidlertid at det i disse tilfellene har gitt anbefalinger på bakgrunn av aktsomme vurderinger, og at kunden har vært tjent med de rådene som er blitt gitt.
Hva angår den systematiske avkrysningen for at det ikke ytes investeringsrådgivning opplyser Foretaket at det ikke har hatt til hensikt å yte investeringsrådgivning, men at Foretaket har sett det som nødvendig å innhente relativt omfattende opplysninger om kundene for å forsikre seg om at kundene forsto risikoen ved investering i produktene. Foretaket opplyser at det er kommunisert til ansatte at det skal ytes en informativ salgsprosess av de kompliserte produktene til de potensielle kundene. Videre opplyser Foretaket at begrunnelsen for tilrettelegging og salg av produktene har vært en generell vurdering av markedet, og dermed hva som generelt kan representere en interessant investering.
Foretaket opplyser at Foretakets policy for produktmarginer er å ha så lave kostnader som mulig og viser til at kundemassen er særdeles prisfølsom. Foretaket viser til produktmarginer i sammenliknbare produkter og anfører at Foretakets produkter har et moderat kostnadsnivå. Foretaket viser til at prisstrukturen har vært transparent og at risiko og kostnader i produktene er klart kommunisert til kundene.
Når det gjelder Finanstilsynets observasjoner om anbefaling til reallokering, viser Foretaket til at det, som tilrettelegger av unoterte warrants, har et ansvar for formidling av kurser og sensitivitetsfaktorer som kundene ikke med enkelthet selv kan skaffe til veie. Foretakets praksis har vært å gi kunder beskjed når Foretakets markedssyn endrer seg. Foretaket opplyser at dette er anbefalinger basert på generelle vurderinger, og er av den oppfatning at det ikke er investeringsråd og fremholder at det ikke er motivert av mulighet for økt omsetning. Det opplyses videre at Foretakets compliance overfor enkeltmeglere har påpekt viktigheten av at det ikke skal ytes investeringsrådgivning i form av anbefaling om reallokering, og da særlig grad i forkant av markedsføringsperioder for nye produkter.
Foretaket opplyser at det har vært Foretakets praksis at kundene skal signere kundeprofilskjemaer, og at i de tilfeller hvor kundeprofilskjemaer ikke har blitt signert har dette blitt purret opp inntil signatur har blitt mottatt.
2.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet legger til grunn at de nevnte produktene både innebærer høye kostnader og høy risiko for kundene. Det at kundene mottar opplysninger om risiko og kostnader fritar ikke Foretaket for dets ansvar for å ivareta kundenes interesser.
Det er Finanstilsynets vurdering at Foretaket har ytt investeringsrådgivning uten at det er gjennomført egnethetstest. Manglende egnethetstesting kan ha medført at kunder har endt opp med produkter som ikke er egnet for dem. Finanstilsynet fremhever at det ser alvorlig på dette, selv om Foretakets kundegruppe i stor grad er erfarne og formuende investorer.
3 OPPSUMMERING AV ØVRIGE FORHOLD
Det stedlige tilsynet har avdekket til dels alvorlige brudd på god forretningsskikk. Flere av de brudd på verdipapirhandelloven som det stedlige tilsynet avdekket, burde vært oppdaget av Foretaket selv.
For øvrig stilte Finanstilsynet i foreløpig rapport spørsmål om kontrollfunksjonen hadde fungert effektivt. Finanstilsynet stilte spørsmål ved det kvalitative innholdet i gjennomførte kontroller og stikkprøver, funksjonens rapportering til Foretakets styre, periodisk rapportering av funksjonens arbeid, samt at det ikke forelå en egen complianceinstruks.
Finanstilsynet fant også at Foretakets instrukssamling på flere områder fremsto som gammel, ikke-oppdatert og lite tilpasset Foretakets virksomhet. Foretaket hadde heller ingen meglerinstruks eller retningslinjer som angir grensedragningen mellom investeringsrådgivning og ordreformidling/-utførelse og som forklarer hvordan den enkelte megler skal kunne skille mellom når vedkommende yter hvilken investeringstjeneste, og konsekvensene av dette. Kundeprofilskjemaet synes heller ikke å skille mellom de ulike investeringstjenester. Finanstilsynet ser alvorlig på at Foretaket ikke i større grad har vært seg bevisst denne grensedragningen ved utarbeidelse av retningslinjer, rutiner og kundeprofilskjemaer.
Kopi av dette brevet bes sendt Foretakets valgte revisor.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonsleder
Leif Roar Johansen
tilsynsrådgiver