Merknader - Endelig rapport Finse Forsikring AS
Brev
Publisert: 30. juni 2013
Sist endret: 21. april 2017
Styret i Finse Forsikring AS
Prinsensgate 7-9
0048 OSLO
VÅR REFERANSE
13/281
Dato
27.05.2013
Merknader - endelig rapport
Finanstilsynet viser til stedlig tilsyn i Finse Forsikring AS (Finse) 5. og 6. mars 2013, Finanstilsynets foreløpige rapport av 18. april 2013 og styrets svar 30. april 2013.
Med utgangspunkt i foreløpig rapport og styrets tilbakemelding har Finanstilsynet følgende merknader:
1. Organisasjon
Finse ble stiftet 08.11.2001. Finse er 100 % eiet av NSB AS og er etablert som et captive (egenforsikringsselskap). Finse har konsesjon til å drive forsikringsvirksomhet i alle skadeforsikringsbransjer, unntatt kredittforsikring og kausjonsforsikring.
Daglig leder har 50 % stilling som daglig leder i Finse og 50 % stilling i NSBs finansavdeling. Formelt er daglig leder ansatt i NSB. I foreløpig rapport viste Finanstilsynet til at det foreligger et konsesjonskrav om at daglig leder er formelt ansatt i Finse, jf. forsikringsvirksomhetsloven § 5-2 og aksjeloven § 6-2. Finanstilsynet merker seg at styret vil påse at de formelle forhold knyttet til ansettelse av daglig leder vil være i overenstemmelse med Finanstilsynets bemerkninger.
2. Strategi
I strategidokumentet fremgår det blant annet at selskapet skal være i stand til å fungere som et direkte selskap og dermed være et reelt alternativ til frontende selskap. Finanstilsynet bemerket i foreløpig rapport at strategidokumentet bør oppdateres i forhold til dette punkt, da selskapet under tilsynet opplyste at de per i dag ikke har som mål å fungere som et direkte selskap. Finanstilsynet tar til etterretning at strategidokumentets omtale om direkte operasjon vil omarbeides for å bedre reflektere dagens målsetning.
Videre har Finanstilsynet bemerket i foreløpig rapport at det i tillegg til et overordnet avkastningskrav for NSB konsernet i strategidokumentet, også bør foreligge et eget krav for Finse. Finanstilsynet merker seg styrets tilbakemelding om at Finse er et verktøy i NSB konsernet og at eierens mål med selskapet ikke nødvendigvis er høyest mulig avkastning. Styret vurderer det som lite hensiktsmessig å etablere avkastningsmål som ikke reflekterer eierens mål med selskapet, og vil gjøre en vurdering av hvordan eierens mål med selskapet kan reflekteres i selskapets strategidokument.
Finanstilsynet tar til etterretning at selskapets virksomhetsstrategi og kapitalforvaltningsstrategi vil bli oppdatert, slik at selskapets målsetning om combined ratio vil fremgå av selskapets virksomhetsstrategi og at en klart definert risikotoleranse vil fremgå i selskapets kapitalforvaltningsstrategi.
3. Vekst og økonomisk stilling mv.
Finse har hatt en solid utvikling med 65 millioner i egenkapital i 2012. Videre har foretaket betydelige sikkerhetsavsetninger, 133 millioner i overdekning ved utgangen av 2012.
Selskapet har hatt en nedgang i premie for egen regning fra 96 millioner i 2002 til 49 millioner i 2012. Styret har opplyst at bakgrunnen for premiereduksjonen i hovedsak er basert på god skadehistorikk i tiden fra selskapets etablering og frem til nå.
Selskapets combined ratio brutto har økt de to siste årene, spesielt i 2011. Det er opplyst at selskapet har hatt én skade i løpet av de seneste tre år der reassuranseprogrammet er brukt.
Finanstilsynet tar til etterretning at beskrivelsen av forsikringskontrakter på side 12 i selskapets årsrapport av 2012 vil bli korrigert i neste års rapport.
4. Risikoeksponering
4.1 Forsikringsrisiko
[........Tekst slettet. Unntatt offentlighet etter Offl. § 13 1. ledd, jf. fvl. § 13 1. ledd nr. 2......]
Under tilsynet ble det opplyst at reassuransestrukturen er utarbeidet gjennom en egenvurdering sammen med megler, der Finse vurderer egen kapasitet (egenregning), sett hen til prisen på reassuransen.
Under tilsynet ble det videre opplyst at styret ikke har fastsatt en maksimal brutto forsikringsrisikoeksponering for Finse, verken per enkeltrisiko eller totalt for året. Det ble vist til at dette reguleres ved hjelp av soliditetskrav av reassurandørene (retrosesjon), og at risikoen er spredd på flere reassurandører.
Det er opplyst at Finse har inngått en avtale med NSB som skal dekke kostnader forbundet med tilleggsprovisjon som avtalt under forsikringsavtalen vedrørende forsikring av ting/avbrudd mellom Tryg og NSB. Tilleggsprovisjonen utløses dersom en enkeltskade overstiger Finses samlede egenregning per skade eller ved gjennombrytning av Finses samlede egenregning per år.
4.2 Markedsrisiko
Finanstilsynet tar til etterretning at det er utarbeidet en policy for utkontrakterte tjenester, og at det føres kontroll med at den utkontrakterte virksomheten utføres i tråd med IKT forskriftens krav. Videre er Finanstilsynets tilgang til opplysninger og tilsyn med virksomheten nedfelt i kontrakter med de virksomheter som utfører aktuelle tjenester.
5. Styring og kontroll
5.1 Fullmaktstruktur og stedfortreder
I foreløpig rapport anbefalte Finanstilsynet at styret utarbeider skriftlige rutiner (en kriseplan) ved ev. fravær av daglig leder. Finanstilsynet tar til etterretning at styret ser det er hensiktsmessig å utarbeide skriftlige rutiner ved evt. fravær av daglig leder, samt at det finnes en etablert fullmaktstruktur for attestering og anvisning av fakturaer.
Finanstilsynet tar til etterretning at Finse vil innarbeide en henvisning til forskrift om risikostyring og internkontroll i selskapets rutiner for risikostyring og internkontroll, der ansvarsfordelingen mellom styret og daglig leder omtales.
5.2 Overvåking og rapportering
Finanstilsynet tar til etterretning at Finse forholder seg til de risikovurderinger vedrørende terror relatert til NSBs virksomhet som utarbeides av NSB, samt at styret ikke forventer at administrasjonen i Finse skal utarbeide omfattende terrorvurderinger relatert til NSBs virksomhet utover dette.
I foreløpig rapport ble det påpekt at Finanstilsynet i daglig leders samlede vurdering av 22.08.2012 savnet en konkret angivelse av hvilke risikoer som er de viktigste, hvilke tiltak som er foretatt, hva som gjenstår av risiko og hvilke tiltak som vil bli iverksatt fremover. Finanstilsynet tar til etterretning at dette vil bli hensyntatt ved den årlige styrebehandlingen av saken.
For Finanstilsynet
Jon Reiersen
tilsynsrådgiver
Ingerid Boge
førstekonsulent