Endelige merknader fra tematilsyn depotmottakers kontrollforpliktelser J. P. Morgan Europe Limited
Brev
Publisert: 23. oktober 2013
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Leif Roar Johansen
VÅR REFERANSE:
13/1282
DATO:
28.8.2013
Endelige merknader fra tematilsyn depotmottakers kontrollforpliktelser
1 Innledning
Finanstilsynet gjennomførte, som en del av tematilsyn med depotmottakernes kontrollforpliktelser, stedlig tilsyn hos J.P. Morgan Oslo Filial 1. mars 2013. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder og filialsjef John E. Skajem, leder for depotmottakerfunksjonen Elaine Christiansen, Financial Controller Mike Davies og Nordisk Compliance Jesper Frantzen. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, seniorrådgiver Jon Ivar Sjåberg og seniorrådgiver Hege Bach Hande.
Formålet med tematilsynet var gjennomgang av depotmottakerfunksjonens oppfyllelse av kontrollforpliktelsene i verdipapirfondloven (vpfl.) § 10-1 (3), samt vpfl. § 7-6 (1) hva angår spesialfond, og veiledning gitt i Finanstilsynets rundskriv 12/2006.
J.P. Morgan Oslo Filial (heretter JPMEL) mottok foreløpig rapport fra tematilsynet ved brev av 29. mai 2013, og har gitt sine kommentarer til rapporten i brev av 28. juni 2013 (Tilsvaret). Finanstilsynet beskrev i den foreløpige rapporten J.P. Morgans organisering av og ressurser knyttet til depotmottakers kontrollfunksjon, samt kontrollrutiner/plan, med den hensikt å avstemme fakta.
JPMEL ble også bedt om å gi tilbakemelding på avstemming av brudd med forvaltningsselskapene og rapportering av dette til Finanstilsynet. Finanstilsynet vil, basert på innspill fra alle aktørene, vurdere å gi noe veiledning på dette i form av rundskriv.
2 Organisering
Finanstilsynet skal godkjenne faktisk leder av depotmottakerfunksjonen, jf. verdipapirforskriften § 10-1 (1) og (4) og vpfl. § 10-3 (3). Finanstilsynet legger til grunn at egnethetskravene i vpff. § 10-1 (2) relaterer seg til vedkommende som faktisk leder og har det operative ansvaret for depotmottakervirksomheten.
Det er daglig leder (filialsjef) i JPMEL som er godkjent av Finanstilsynet som faktisk leder for depotmottakervirksomheten. På grunnlag av den faktiske organiseringen av virksomheten ba Finanstilsynet JPMEL vurdere om Elaine Christiansen burde egnethetsvurderes som faktisk leder for depotmottakervirksomheten i JPMEL.
JPMEL opplyste i Tilsvaret at det var vurdert som hensiktsmessig at filiallederen hadde det formelle ansvaret tatt i betraktning filialens størrelse. JPMEL har imidlertid gjort en fornyet vurdering av denne organiseringen, og har konkludert med at Elaine Christiansen skal egnethetsvurderes som faktisk leder for depotmottakervirksomheten ved filialen.
Finanstilsynet tar dette til etterretning, og imøteser relevant dokumentasjon til ordinær saksbehandling.
3 Kontrollrutiner/plan
Det følger av vpfl. § 10-1 (3) hvilke kontrollforpliktelser depotmottaker har. Videre følger det av Finanstilsynets rundskriv 12/2006 at depotmottakers egne risikovurderinger skal ligge til grunn for omfang og frekvens av depotmottakers kontroller.
Finanstilsynet stilte i foreløpig rapport spørsmål omkring dokumentasjonen på den risikovurderingen som ligger til grunn for valg av omfang og frekvens på JPMELs kontroller. Finanstilsynet påpekte videre at det ikke forelå en kontrollplan knyttet opp mot kravene i vpfl. § 10-1 (3) og ba JPMEL ytterligere redegjøre for kontrollrutinene. Det var også Finanstilsynets inntrykk at kontroller av verdsettelse og fondskursberegning (heretter omtalt som NAV) i stor grad gjorde bruk av forvaltningsselskapenes egne data og at JPMEL i mindre grad innhentet objektive kontrollkilder.
JPMEL har i Tilsvaret redegjort for hvordan risikovurderingen gjennomføres og lagres i et globalt system, samt vist til rutiner for de kontroller Finanstilsynet stilte spørsmål rundt. Videre opplyser JPMEL at Finanstilsynet har delvis rett i at NAV-kontrollene er basert på forvaltningsselskapenes egne data, men har fremlagt dokumentasjon på at NAV-kontrollene også baserer seg på objektive og uavhengige kontrollkilder.
Finanstilsynet stilte i foreløpig rapport også spørsmål ved at stikkprøvekontroller ble gjennomført på dato for månedsslutt. Finanstilsynets vurdering er at kvaliteten på kontrollen forringes av at den gjennomføres på forutsigbare datoer. JMPEL opplyser i Tilsvaret at det gjennomføres flere typer stikkprøvekontroller på tilfeldige datoer, men at avviksrapporter på NAV-beregningen innhentes ved utgangen av hver måned da datakvaliteten på uavhengige kurskilder er best. Finanstilsynet presiserer viktigheten av at forvaltningsselskapene ikke bør kunne forutsi når de kontrolleres, og at JMPEL bør vurdere også å gjennomføre fullstendige NAV-kontroller på datoer utenfor månedsskifte.
Finanstilsynet stilte også spørsmål ved i hvilken grad JPMEL gjennomfører kontroll av at utbytte eller annen avkastning på fondets midler anvendes i samsvar med lov, forskrift og fondets vedtekter i henhold til vpfl. § 10-1 (3) nr. 4. JPMEL opplyser i Tilsvaret at det som ledd i innledende due diligence gjennomgås prosedyrer også på dette, men at det ikke gjennomføres løpende stikkprøver. Det opplyses imidlertid at det allerede er utarbeidet utkast til nye kontrollrutiner for stikkprøvekontroll av utbytteutbetalinger, som vil være implementert innen 1. september 2013. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef
Leif Roar Johansen
tilsynsrådgiver