Vedtak om overtredelsesgebyr NetConnect ASA
Brev
Publisert: 2. juli 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER: Ellen Cecilie Pettersen-Hagh
VÅR REFERANSE: 12/5434
DIR.TLF: 22 93 98 28
ARKIVKODE: 725
DATO: 28.06.2012
Finanstilsynet viser til forhåndsvarsel 8. juni 2012 om ileggelse av overtredelsesgebyr, jf forvaltningsloven § 16. Finanstilsynet har mottatt foretakets kommentarer datert 22. juni 2012.
Som redegjort for i forhåndsvarselet, er fristen for offentliggjøring av årsrapport senest fire måneder etter regnskapsårets utgang, jf lov om verdipapirhandel (vphl) § 5-5 første ledd. Årsrapporten for 2011 skulle således vært offentliggjort innen utgangen av 30. april 2012. Offentliggjøring skal skje i samsvar med vphl § 5-12 første ledd.
Av Oslo Børs’ ”Newsweb” fremgår det at NetConnect ASA offentliggjorde årsrapporten for 2011 den 2. mai 2012 kl 14:28. Finanstilsynet finner på denne bakgrunn at NetConnect ASA har overtrådt vphl § 5-5 første ledd ved at årsrapporten for 2011 ble offentliggjort etter fristen 30. april 2012. Dette er heller ikke bestridt av foretaket. For at Finanstilsynet skal kunne ilegge overtredelsesgebyr, må overtredelsen ha skjedd forsettlig eller uaktsomt. Forsinkelsen skyldes i henhold til foretakets anførsler sykdom i revisors nære familie. Det anføres i den sammenheng at revisor grunnet dødsfall i nær-familie var i Nord-Norge da revisjonsberetningen ble signert. Revisorsberetning ble avlagt lørdag 28. april 2012, men siden revisor ikke hadde tilgang til skanner før om kvelden 1. mai, mottok ikke selskapet den signerte revisjonsberetningen før sent på kvelden natt til 2. mai 2012. Det anføres videre at det ikke har vært handler av betydning i selskapets aksjer i perioden fra regnskapet ble sendt inn og frem til revisorsberetning ble offentliggjort.
Finanstilsynet bemerker at ansvaret for forvaltningen av selskapet hører under styret, jf
aksjeloven § 6-12. Dette innebærer at det er foretakets ansvar at fullstendig årsregnskap blir levert innen fristen. Det forhold at revisor grunnet sykdom i familien ble forhindret fra å sende signert revisjonsberetning innen tidsfristen ansees som et forhold mellom foretaket og revisor, og hvorvidt revisor er ansvarlig for forsinkelsen er et internt forhold mellom selskapet og revisor.
Basert på ovennevnte finner Finanstilsynet at de forhold foretaket redegjør for, var innenfor foretakets kontroll og at overtredelsen har skjedd uaktsomt.
Når det gjelder overtredelsesgebyrets størrelse følger det av vphl § 17-4 fjerde ledd at det skal legges særlig vekt overtredelsens omfang og virkninger, samt graden av utvist skyld. Ytterligere retningslinjer for utmåling av overtredelsesgebyr ved forsinket rapportering er gitt av Finanstilsynet i "Retningslinjer - Overtredelsesgebyr ved forsinket periodisk finansiell rapportering" datert 4. juni 2009. I henhold til Finanstilsynets retningslinjer av skal gebyrets størrelse knyttes til pålydende av foretakets noterte aksjer.
Finanstilsynet bemerker at det ikke har vært handler av betydning i foretakets aksjer i perioden fra regnskapet ble offentliggjort til revisjonsberetningen ble offentliggjort, ikke ansees å være av betydning i vurderingen av virkningen og omgang av forsinkelsen.
Etter vphl § l 7-4 vurderes hvorvidt vedtak skal fattes. I vurderingen om det skal fattes vedtak om overtredelsesgebyr er Finanstilsynet innforstått med at slike gebyr er inngripende for foretaket det gjelder. Vurderingen av hvorvidt det skal ilegges gebyr er således en avveining av hvorvidt Finanstilsynet anser det nødvendig å gi overtredelsesgebyr i den aktuelle saken. Offentliggjøring av periodisk finansiell informasjon er en av de grunnleggende pliktene børsnoterte foretak er pålagt i forhold til markedet. Korrekt og rettidig finansiell informasjon er avgjørende for markedsaktørenes og investors beslutninger og dermed kursutviklingen i den aktuelle aksjen. Den finansielle informasjonen er videre avgjørende for en korrekt prising av aksjen. Finanstilsynet anser således forsinket rapportering som et alvorlig brudd på klare grunnleggende plikter for børsnoterte foretak. Ut fra hensynet til et velfungerende marked er det nødvendig å reagere ved slike overtredelser.
Med hjemmel i vphl § 17-4 annet ledd, jf § 5-6 første ledd har Finanstilsynets truffet følgende vedtak om overtredelsesgebyr:
NetConnect ASA plikter å betale et overtredelsesgebyr på kr. 140 000 ,- kroner hundreogførtitusen - som tilfaller statskassen.
Finanstilsynets vedtak om overtredelsesgebyr kan påklages etter forvaltningsloven § 28. Finansdepartementet er klageinstans. Klagen rettes til Finanstilsynet. Klagefristen er tre uker fra dette brevet er mottatt.
Faktura vil bli ettersendt NetConnect ASA.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Siw-Mette Thomassen
seksjonssjef