Vedtak om overtredelsesgebyr 24Seven Technology Group ASA
Brev
Publisert: 2. juli 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER: Ellen Cecilie Pettersen-Hagh
VÅR REFERANSE: 12/5432
DIR.TLF: 22 93 98 28
ARKIVKODE: 725
DATO: 28.06.2012
Finanstilsynet viser til forhåndsvarsel 8. juni 2012 om ileggelse av overtredelsesgebyr, jf forvaltningsloven § 16.
Som redegjort for i forhåndsvarselet, er fristen for offentliggjøring av årsrapport senest fire måneder etter regnskapsårets utgang, jf. lov om verdipapirhandel (vphl) § 5-5 første ledd. Fullstendig årsrapporten for 2011 skulle således vært offentliggjort innen utgangen av 30. april 2011. Offentliggjøring skal skje i samsvar med vphl § 5-12 første ledd.
Det fremgår av "NewsWeb" at fullstendig årsrapport ble levert 4. juni 2012. Foretakets årsregnskap ble levert 1. mai 2012 klokken 00:02, men dette inneholder ikke revisjonsberetning. Foretaket fikk frist til 22. juni 2012 til å komme med eventuelle kommentarer til forhåndsvarselet. Finanstilsynet har per dags dato ikke mottatt noen tilbakemelding fra 24Seven Technology Group ASA.
Finanstilsynet finner at 24Seven Technology Group ASA har overtrådt vphl § 5-5 første ledd ved at årsrapporten for 2010 ble offentliggjort etter fristen 30. april 2011. For at Finanstilsynet skal kunne ilegge overtredelsesgebyr, må overtredelsen ha skjedd forsettlig eller uaktsomt. Finanstilsynet legger til grunn at overtredelsen har skjedd uaktsomt, da Finanstilsynet ikke har opplysninger om noe annet, verken fra foretaket selv eller i børsmeldinger fra foretaket.
Når det gjelder overtredelsesgebyrets størrelse, har Finanstilsynet knyttet dette til pålydende til foretakets noterte instrumenter. Minimumsgebyret for alle foretak med noterte aksjer eller egenkapitalbevis har Finanstilsynet som utgangspunkt satt til kr. 140.000,-.
Etter vphl § l 7-4 vurderes hvorvidt vedtak skal fattes. I vurderingen om det skal fattes vedtak om overtredelsesgebyr er Finanstilsynet innforstått med at slike gebyr er inngripende for selskapet det gjelder. Vurderingen av hvorvidt det skal ilegges gebyr er således en avveining av hvorvidt Finanstilsynet anser det nødvendig å gi overtredelsesgebyr i den aktuelle saken. Offentliggjøring av periodisk finansiell informasjon er en av de grunnleggende pliktene børsnoterte foretak er pålagt i forhold til markedet. Korrekt og rettidig finansiell informasjon er avgjørende for markedsaktørenes og investors beslutninger og dermed kursutviklingen i den aktuelle aksjen. Den finansielle informasjonen er videre avgjørende for en korrekt prising av aksjen. Finanstilsynet anser således forsinket rapportering som et alvorlig brudd på klare grunnleggende plikter for børsnoterte foretak.
I henhold til vphl § 5-5 (4) skal revisjonsberetningen offentliggjøres sammen ned årsrapporten. Det er strenge krav til revisjon av årsregnskap, og revisjonsberetningen er en svært viktig del av årsregnskapet. Videre er revisjonsberetningen av stor betydning for brukerne av regnskapet, og i ytterste konsekvens, i tilfeller der det foreligger presisering eller forbehold i revisjonsberetningen, kan regnskapet være verdiløst for brukerne uten revisjonsberetning. Offentliggjøring skal skje i samsvar med vphl. § 5-12 første ledd. Ut fra hensynet til et velfungerende marked er det nødvendig å reagere ved slike overtredelser.
Med hjemmel i vphl § 17-4 annet ledd, jf. § 5-5 første ledd har Finanstilsynets truffet følgende vedtak om overtredelsesgebyr:
24Seven Technology Group ASA plikter å betale et overtredelsesgebyr på kr.140 000,- kroner hundreogførtitusen - som tilfaller statskassen.
Finanstilsynets vedtak om overtredelsesgebyr kan påklages etter forvaltningsloven § 28. Finansdepartementet er klageinstans. Klagen rettes til Finanstilsynet. Klagefristen er tre uker fra dette brevet er mottatt.
Faktura vil bli ettersendt 24Seven Technology Group ASA .
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Siw-Mette Thomassen
seksjonssjef