Vedtak om overtredelsesgebyr North Energy ASA
Brev
Publisert: 15. juni 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER: Ola Aamodt Enger
VÅR REFERANSE: 12/5253
DIR.TLF: 22 93 99 41
ARKIVKODE: 725
DATO: 13.06.2012
Finanstilsynet viser til forhåndsvarsel 11. mai 2012 om ileggelse av overtredelsesgebyr, jf. forvaltningsloven § 16. Finanstilsynet har mottatt foretakets kommentarer datert 16. mai 2012.
Det fremkommer av lov om verdipapirhandel (vphl.) § 17-4 (2) at Finanstilsynet kan ilegge et overtredelsesgebyr dersom fristen for å offentliggjøre årsrapporter ikke er overholdt.
Som redegjort for i forhåndsvarselet, er fristen for offentliggjøring av årsrapport senest fire måneder etter regnskapsårets utgang, jf. vphl. § 5-5 (1). Årsrapporten for 2011 skulle således vært offentliggjort innen utgangen av 30. april 2012. Offentliggjøring skal skje i samsvar med vphl. § 5-12 (1), jf. verdipapirforskriften § 5-9.
Av Oslo Børs' "Newsweb" fremgår det at North Energy ASA offentliggjorde årsrapporten for 2011 den 4. mai 2012 kl. 08:18.
Det fremgår av North Energy ASAs ovennevnte kommentarer at foretaket publiserte årsrapporten på foretakets hjemmeside den 30. april 2012. I børsmelding av 29. mars 2012 fremkom det at årsrapporten var godkjent og i samsvar med allerede offentliggjort regnskap for 2011 i forbindelse med rapporten for fjerde kvartal 2011. I børsmelding av 2. mai 2012 opplyste foretaket at årsrapporten var tilgjengelig på foretakets hjemmeside. Foretaket er av den oppfatning at fristen i vphl. § 5-5 er overholdt, siden det fremkom av børsmeldingen 29. mars 2012 at det fullstendige årsregnskapet skal være tilgjengelig på hjemmesiden før utløpet av april. Foretakets vedtekter legger opp til at aksjonærene skal kunne innhente årsrapporten fra foretakets hjemmeside. Offentliggjøring etter vphl. § 5-12 skjedde ikke innen fristen fordi foretaket hadde møte med Oslo Børs den 3. mai 2012 for å diskutere foretakets rapporteringsforpliktelser.
Etter Finanstilsynets oppfatning er det ikke tilstrekkelig å offentliggjøre en melding som opplyser at rapporten vil bli offentliggjort på et ubestemt tidspunkt innen fristen på foretakets hjemmeside. Etter vphl. § 5-12 (1) skal utsteder offentliggjøre "på en effektiv og ikke-diskriminerende måte. Offentliggjøringen skal skje uten kostnad for eiere og potensielle eiere av de omsettelige verdipapirene og skal i rimelig grad sikre tilgang til opplysningene i EØS-området. Opplysningene skal, samtidig som de offentliggjøres, sendes elektronisk til vedkommende regulerte marked, som skal oppbevare disse på betryggende vis." Kravet om offentliggjøring er utdypet i verdipapirforskriften § 5-9. Her fremkommer det at offentliggjøringen skal så vidt mulig skje samtidig i Norge og andre EØS-land, samt offentliggjøres gjennom media som med rimelighet kan forventes å sørge for at opplysningene når ut til offentligheten i hele EØS. Under forutsetning av slik offentliggjøring kan års og delårsrapporter offentliggjøres gjennom media ved melding om på hvilken internettside opplysningene er tilgjengelige. Kravet om at rapporten skal sendes til oppbevaring ved det regulerte markedet samtidig med offentliggjøringen viser at foretakets offentliggjøring ikke er tilstrekkelig. Bestemmelsene viser at offentliggjøring skal ivareta eksisterende investorer og potensielle investorer i EØS området. En funksjon av slik offentliggjøring er også at investorer og potensielle investorer får informasjonen samtidig. At foretakets vedtekter legger opp til at aksjonærene skal kunne innhente årsrapporten fra foretakets hjemmeside er derfor ikke av betydning for plikten til å offentliggjøre i samsvar med verdipapirhandelloven. Foretakets offentliggjøring tilfredsstiller ikke disse kravene. Finanstilsynet finner at North Energy ASA har overtrådt vphl. §§ 5-5 (1), jf. 5-12 (1), jf. verdipapirforskriften § 5-9 ved at årsrapporten for 2011 ble offentliggjort etter fristen 30. april 2012.
For at Finanstilsynet skal kunne ilegge overtredelsesgebyr, må overtredelsen ha skjedd forsettlig eller uaktsomt. Forsinkelsen skyldes i henhold til foretakets kommentarer et møte med Oslo Børs om foretakets rapporteringsforpliktelser. Finanstilsynet finner at et slikt møte burde vært avholdt i god tid før fristens utløp, samt at det forventes at et børsnotert foretak har tilstrekkelig kompetanse til å overholde regelverket. Dette anses for å ligge innenfor foretakets kontroll. På bakgrunn av ovennevnte og opplysningene som fremkommer av foretakets brev, finner Finanstilsynet at overtredelsen har skjedd uaktsomt.
Når det gjelder overtredelsesgebyrets størrelse følger det av vphl § 17-4 (5) at det skal legges særlig vekt overtredelsens omfang og virkninger, samt graden av utvist skyld. I henhold til Finanstilsynets retningslinjer skal gebyrets størrelse knyttes til pålydende av foretakets noterte instrumenter pr. 1. januar 2012. Minimum overtredelsesgebyr for overtredelsesgebyr for alle utstedere av aksjer og egenkapitalinstrumenter i 2012 var NOK 140.000.
Foretaket anfører at rapporteringen ikke er forsinket, men har skjedd gjennom feil kanaler, og at det ikke noe som tyder på at aktørene i markedet har blitt påvirket av dette. Foretaket mener det ikke er forholdsmessig å ilegge overtredelsesgebyr i dette tilfellet.
Finanstilsynet viser til at vphl. §§ 5-5 (1), jf. 5-12 (1), jf. verdipapirforskriften § 5-9 ikke er oppfylt. Bestemmelsene skal ivareta eksisterende investorer og potensielle investorer i EØS området. En funksjon av slik offentliggjøring er også at investorer og potensielle investorer får informasjonen samtidig. I vurderingen om det skal fattes vedtak om overtredelsesgebyr er Finanstilsynet innforstått med at slike gebyr er inngripende for foretaket det gjelder. Vurderingen av hvorvidt det skal ilegges gebyr er således en avveining av hvorvidt Finanstilsynet anser det nødvendig å gi overtredelsesgebyr i den aktuelle saken. Offentliggjøring av periodisk finansiell informasjon er en av de grunnleggende pliktene børsnoterte foretak er pålagt i forhold til markedet. Korrekt og rettidig finansiell informasjon er avgjørende for markedsaktørenes og investors beslutninger og dermed kursutviklingen i den aktuelle aksjen. Den finansielle informasjonen er videre avgjørende for en korrekt prising av aksjen. Finanstilsynet anser således forsinket rapportering som et alvorlig brudd på klare grunnleggende plikter for børsnoterte foretak. Ut fra hensynet til et velfungerende marked er det nødvendig å reagere ved slike overtredelser. Det vises også til tidligere forvaltningspraksis der det i lignende saker er ilagt gebyr.
Med hjemmel i vphl § 17-4 (2), jf. § 5-5 (1) har Finanstilsynets truffet følgende vedtak om overtredelsesgebyr:
North Energy ASA plikter å betale et overtredelsesgebyr på kr. 140 000,- kronerhundreogførtitusen - som tilfaller statskassen.
Finanstilsynets vedtak om overtredelsesgebyr kan påklages etter forvaltningsloven§ 28. Finansdepartementet er klageinstans. Klagen rettes til Finanstilsynet. Klagefristen er tre uker fra dette brevet er mottatt.
Faktura vil bli sendt North Energy ASA.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Siw-Mette Thomassen
seksjonssjef