Tillatelse til å yte investeringstjenester Multi Markets AS
Brev
Publisert: 11. desember 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Marie Hasle Sørensen
VÅR REFERANSE:
12/5945
DATO:
4.12.2012
Tillatelse til å yte investeringstjenester
Generelt
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Multi Markets AS (org.nr. 998 242 312) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
1. mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter som definert i § 2-2,
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1),
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom På hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
- Foretakets vedtektsfestet formål endres og oppdaterte vedtekter og firmaattest ettersendes Finanstilsynet så snart endringen er foretatt.
Finanstilsynet presiserer at foretaket selv er ansvarlig for at det til enhver tid er organisert i samsvar med verdipapirhandelloven.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg
knyttet til virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf. § 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket er medlem i Verdipapirforetakenes sikringsfond fra tidspunktet for tillatelsen, og at fondets forpliktelser som følge av medlemskapet inntrer fra samme tidspunkt.
Startkapital og kapitaldekning
Foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 50 000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13 og forskrift 29. juni 2007nr. 876 til verdipapirhandelloven
§ 9-47 (2).
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Foretaket kan ikke håndtere kunders finansielle instrumenter eller midler.
Foretaket må påse at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrifter og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom det inntreffer forhold som medfører risiko for at foretaket ikke vil kunne oppfylle kapitalkravet eller det oppstår andre forhold som kan innebære stor risiko knyttet til driften av foretaket, skal foretaket straks gi melding til Finanstilsynet. Dersom det anses sannsynlig at kapitalkravet ikke vil bli oppfylt, skal foretaket iverksette tiltak for å rette på kapitalforholdene.
Foretakets ledelse og styre
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Kjetil Fossum (styreleder)
Kjetil Søyland (styremedlem)
Ole Tommy Varhaugvik (styremedlem)
Ståle Nilsen (styremedlem)
Arild Egeland (styremedlem)
Christian Waage (styremedlem)
Finanstilsynet legger til grunn at Ole Tommy Varhaugvik er foretakets daglige leder og faktiske leder.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer. Foretaket må vurdere behovet for forsterkninger i ledelsen ved endringer i virksomhetens omfang og kompleksitet.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk(-e) leder(-e) og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Bilgehan Invest AS med 35 %, Varhaugvik Invest AS 20 %, Høgevoll AS med 15 %, SIN-Sandnes Næringsinvest AS 15 % og FIT AS med 15 %. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jf. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jf. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
Rutiner og instrukser
Foretaket ved styret er ansvarlig for at foretaket til enhver tid er organisert og har oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan, interne rutiner, retningslinjer og instrukser. Hvorvidt disse er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet ved behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til, men dokumentene kan bli vurdert mot foretakets virksomhet ved tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Dette vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg. Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra vedtaket er mottatt. Klagen skal nevne det vedtak det klages over og hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy Britt Hjellegjerde
direktør seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond
Kluge Advokatfirma Stavanger
Postboks 277
4066 Stavanger