Tillatelse til å yte investeringstjenester Solsten AS
Brev
Publisert: 25. april 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Kjersti Haugstad Sanstøl
VÅR REFERANSE:
12/1251
DATO:
18.4.2012
Tillatelse til å yte investeringstjenester - Solsten AS
Generelt
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Solsten AS (org.nr. 997 888 855) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
4. aktiv forvaltning av investorers portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt, og
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1).
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester foretaket har tillatelse til å yte.
- Solsten AS skal i avtale med sine kunder opplyse om at ansatte i foretaket og/eller ansatte i andre konsernselskap kan ha eierandeler i selskap/fond som foretaket har inngått avtale om aktiv forvaltning eller investeringsrådgivning med.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg
knyttet til virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf. § 15-7 (1) og (3).
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket er medlem i Verdipapirforetakenes sikringsfond fra tidspunktet for tillatelsen, og at fondets forpliktelser som følge av medlemskapet inntrer fra samme tidspunkt.
Tilknyttede tjenester
I medhold av verdipapirhandelloven § 9-1 (1) og de opplysninger som er gitt i søknaden, gir Finanstilsynet dessuten Solsten AS tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (2) nr.:
1. oppbevaring og forvaltning av finansielle instrumenter.
Startkapital og kapitaldekning
Foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 125 000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13 og forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven
§ 9-47 (1).
Foretaket skal påse at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrifter og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom det inntreffer forhold som medfører risiko for at foretaket ikke vil kunne oppfylle kapitalkravet eller det oppstår andre forhold som kan innebære stor risiko knyttet til driften av foretaket, skal foretaket straks gi melding til Finanstilsynet. Dersom det anses sannsynlig at kapitalkravet ikke vil bli oppfylt, skal foretaket iverksette tiltak for å rette på kapitalforholdene.
Foretakets ledelse og styre
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Peter Ulrik Hammerich (styreleder)
Ola Uhre (styremedlem)
Nils-Jørgen Øhre (styremedlem)
Finanstilsynet legger til grunn at Ola Uhre er foretakets daglige leder og faktiske leder.
Finanstilsynet gir dispensasjon etter verdipapirhandelloven § 9-9 (2), annet punktum fra kravet til at den faktiske ledelsen skal forestås av minst to personer. Foretaket må vurdere behovet for forsterkninger i ledelsen ved endringer i virksomhetens omfang og kompleksitet.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk(-e) leder(-e) og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket
Det er ingen aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket. Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jf. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jf. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
Rutiner og instrukser
Foretaket ved styret er ansvarlig for at foretaket til enhver tid er organisert og har oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan, interne rutiner, retningslinjer og instrukser. Hvorvidt disse er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet ved behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til, men dokumentene kan bli vurdert mot foretakets virksomhet ved tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Dette vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg. Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra vedtaket er mottatt. Klagen skal nevne det vedtak det klages over og hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs Britt Hjellegjerde
direktør for markedstilsyn seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond
Bugge, Arentz-Hansen & Rasmussen, att: advokat Peter Hammerich/advokat Vibeke K. Svendsby, Postboks 1524 Vika, 0117 Oslo