Nye opplysninger i Revisorregisteret om revisjonsselskaper
Brev
Publisert: 11. mai 2012
Sist endret: 7. februar 2020
VÅR REFERANSE: 12/3395
ARKIVKODE.: 620.0
DATO: 07.05.2012
Revisorregisteret inngår i virksomhetsregisteret som finnes offentlig tilgjengelig på Finanstilsynets nettsted. Fra 15. mai 2012 skal flere opplysninger enn før inn i Revisorregisteret. Dette brevet gir informasjon om hva revisjonsselskapet må gjøre i denne forbindelse. Også opplysningene om godkjente revisorer skal endres. Det vil bli sendt ut eget brev til den enkelte revisor om dette.
1. GENERELL INFORMASJON OM OPPLYSNINGER I REVISORREGISTERET
1.1 Opplysninger som i dag er registrert i Revisorregisteret
Revisorregisteret viser i dag foretaksnavn, organisasjonsnummer/revisorregisternummer og dato for godkjenning, kontor- og postadresse, navn og bostedsadresse for revisjonsselskapets styremedlemmer, varamedlemmer og daglig leder. Revisjonsselskapene trenger ikke å foreta seg noe med hensyn til registreringen av dette, utover å sjekke at opplysningene i registeret er korrekte. Ovennevnte opplysninger blir hentet automatisk fra Brønnøysundregistrene. Dersom opplysningene ikke er korrekte, må revisjonsselskapet først kontakte Brønnøysundregistrene for å få rettet disse.
1.2 Nye opplysninger som Finanstilsynet vil hente fra andre enn revisjonsselskapet
Opplysninger om hvilke godkjente revisorer som er ansatt i selskapet. Denne informasjonen henter Finanstilsynet fra Arbeidsgiver-/arbeidstakerregisteret.
Opplysninger om navn og bostedsadresse for deltakere i ANS og DA. Dette er opplysninger Finanstilsynet henter fra Brønnøysundregistrene.
Opplysninger om navn og adresse på eventuelle avdelingskontor selskapet har i Norge. Dette er opplysninger Finanstilsynet henter fra Brønnøysundregistrene.
Revisjonsselskapene skal ikke foreta seg noe med hensyn til denne nye informasjonen i Revisorregisteret, utover å sjekke at opplysningene er korrekte. Dersom opplysningene er uriktige, må revisjonsselskapet først ta kontakt med det registeret opplysningene er hentet fra.
2. OPPLYSNINGER SOM ALLE REVISJONSSELSKAPER SELV SKAL RAPPORTERE
2.1 Følgende opplysninger skal rapporteres av revisjonsselskapet:
a) Foretakets nettadresse,
b) Ansvarlige revisorer som ikke er ansatt i selskapet, men på annen måte er tilknyttet revisjonsselskapet (for eksempel partnere),
c) Alle ansvarlige revisorer som er utpekt av selskapet som oppdragsansvarlige revisorer (dette er opplysninger som ikke skal vises i Revisorregisteret, men som Finanstilsynet vil bruke i tilsynsarbeidet).
d) Om revisjonsselskapet er valgt revisor for foretak som er revisjonspliktig i land utenfor EØS, skal landene rapporteres,
e) Om revisjonsselskapet er registrert i annet land (både i og utenfor EØS), skal navn på land, eventuelt navn på tilsynsmyndigheten og eventuelt revisorregisternummer og organisasjonsnummer tildelt i annet land, rapporteres
f) Om revisjonsselskapet deltar i samarbeid/nettverk med andre revisjonsselskaper, jf. revisorloven § 4-7 første ledd, og i så fall skal nettstedsadresse eller e-postadresse hvor det gis nærmere informasjon om samarbeidet /nettverket rapporteres.
Merk: Alle revisjonsselskaper skal rapportere, også dersom selskapet ikke har noe å registrere.
2.2 Hvordan gå frem for å registrere og endre opplysningene
Rapporteringen skal skje i Altinn. Skjema som skal benyttes er KRT 1017. Skjemaet vil til enhver tid være tilgjengelig i Altinn. Dersom den som rapporterer for selskapet ikke finner skjemaet i sin meldingsboks, kan skjemaet søkes opp under fanen «skjema og tjenester». I fanen merket «tjenesteeier/etat» søker man opp Finanstilsynet. Velg deretter riktig skjema.
Endringer i opplysningene skal rapporteres fortløpende av det enkelte revisjonsselskap. En ny innlevering vil overskrive tidligere skjemaer i sin helhet. Det enkleste er derfor å hente opp sist innleverte skjema og gjøre endringer på dette. Tidligere innleveringer finnes under fanen «Min meldingsboks» og «Arkivert». Velg deretter riktig skjema og «Lag ny kopi».
2.3 Feil i Revisorregisteret
Finanstilsynet vil ikke rutinemessig kontrollere de innrapporterte opplysningene. Hvis selskapet registrerer feil, vil feilen vises i det offentlige konsesjonsregisteret/Revisorregisteret dagen etter at innrapporteringen ble gjort. Dette gjelder både skrivefeil og de faktiske forhold. Det er derfor viktig at selskapene er nøye når opplysningene blir registrert, og at opplysningene blir oppdatert, slik at registeret til enhver tid gir korrekt informasjon. Sjekk derfor dagen etter at opplysningene er registrert, og at informasjonen er riktig.
3. FRISTER MV.
3.1 Frist
Endringene i Revisorregisteret vil skje 15. mai 2012. Altinn-skjema vil være tilgjengelig fra samme dato. Frist for rapportering av nye opplysninger er 15. august 2012. Finanstilsynet vil følge opp at denne rapporteringen er gjort. Etter dette skal revisjonsselskapet løpende rapportere endringer i opplysningene.
3.2 Skjematisk/teknisk brukerstøtte
Altinn brukerservice besvarer spørsmål i forbindelse med feilmeldinger, innsendelse og utskrift av skjemaet mv. Altinn brukerservice kan kontaktes på tlf. 75 00 60 00.
3.3 Kontaktpersoner i Finanstilsynet
Marie Hasle Sørensen, tlf. dir. 22 93 99 81
Elise Grønseth, tlf. dir. 22 93 98 83
Anita Skuse, tlf. dir. 22 93 98 88
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy (sign)
direktør
Kjersti Elvestad (sign)
seksjonssjef