Merknader - endelig rapport Atlas Kapitalforvaltning AS
Brev
Publisert: 15. november 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Leif Roar Johansen
VÅR REFERANSE:
12/4243
DATO:
7.11.2012
Merknader - endelig rapport
1. INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Atlas Kapitalforvaltning AS 27. april 2012 i forvaltningsselskapets lokaler i Karenslyst Allé 2 i Oslo. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Carsten Winger og compliance- og administrasjonsansvarlig Gudbrand Fløtaker. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, seniorrådgiver Elise Ødegård og rådgiver Anders Hoff.
Atlas Kapitalforvaltning AS (Forvaltningsselskapet) er et forvaltningsselskap for verdipapirfond, som i tillegg har tillatelse til å yte aktiv forvaltning av investorers portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt i henhold til verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 4, jf verdipapirfondloven (vpfl.) § 2-1 (2). Forvaltningsselskapet har også meldt om at det yter investeringsrådgivning, jf. vpfl. § 2-1 (3).
Forvaltningsselskapet er et heleid datterselskap av Atlas Securities AS, som igjen eies av Atlas Kapital AS. Daglig leder i Forvaltningsselskapet; Carsten Winger, eier 50 % av Atlas Kapital AS. På tidspunktet for stedlig tilsyn var det tre ansatte i Forvaltningsselskapet, som er lokalisert sammen med morselskapet Atlas Securities AS. Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn i Atlas Securities AS 28. mars 2012.
Forvaltningsselskapet forvalter i dag to norskregistrerte verdipapirfond, Atlas Norge og Atlas Absolutt, og har inngått fem aktiv forvaltningsavtaler.
Forvaltningsselskapet mottok foreløpig rapport fra stedlig tilsyn datert 6. juli 2012 og styret ga sine kommentarer til dette i brev av 24. august 2012.
2. ANNEN NÆRINGSVIRKSOMHET
2.1 Rettslig utgangspunkt
Forvaltningsselskap er underlagt virksomhetsbegrensninger, jf. vpfl. § 2-1. Finanstilsynet kan likevel etter vpfl. § 2-4 (1) samtykke til at forvaltningsselskap utøver virksomhet som har tilknytning til verdipapirfondsforvaltningen.
I henhold til lov av 18. juni 1993 nr. 109 om autorisasjon av regnskapsførere (regnskapsførerloven) § 1 skal enhver som i næring påtar seg regnskapsføring for andre være autorisert av Finanstilsynet. Forskrift om autorisasjon av regnskapsførere 8. februar 1999 nr. 196 (regnskapsførerforskriften) § 5-1 gjør unntak fra autorisasjonsplikten for konsern og samarbeidende foretak.
2.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Forvaltningsselskapet har en aktiv forvaltningsavtale med investeringsselskapet Atlas Trading AS. Compliance- og administrasjonsansvarlig i Forvaltningsselskapet utførte regnskapsførertjenester og generell forretningsførsel for Atlas Trading AS, hvor han på tidspunktet for det stedlige tilsynet var registrert som daglig leder. Atlas Trading AS ble etablert av Atlas Kapital AS, men inngår ikke i konsernet.
Verken Forvaltningsselskapet eller Compliance- og administrasjonsansvarlig mottok lønn eller godtgjørelse for forretnings- og regnskapsføring. Det forelå ikke noen avtale knyttet til regnskapsføreroppdraget, men arbeidet ble utført av Forvaltningsselskapets Compliance- og administrasjonsansvarlige mens han var på jobb for Forvaltningsselskapet.
2.3 Forvaltningsselskapets kommentarer
Etter at Finanstilsynet ba om en nærmere redegjørelse for rollefordelingen knyttet til drift av Atlas Trading AS, opplyste Forvaltningsselskapet at Compliance- og administrasjonsansvarlig fratrådte stillingen som daglig leder i Atlas Trading AS. Ny daglig leder er ansatt fra og med 4. juni 2012. Regnskapsførselen for Atlas Trading AS utføres nå av Flesberg Regnskapskontor (som også foresto regnskapene for 2009 og 2010).
Forvaltningsselskapet understreker at det faktiske arbeidet som ble utført av Forvaltningsselskapets Compliance- og administrasjonsansvarlige for Atlas Trading AS var svært begrenset både i omfang og innhold og at arbeidet kun omfattet regnskapsåret 2011 etter forhåndsgodkjenning av revisor. Forvaltningsselskapet understreker at det aldri har vært intensjonen at regnskapsførsel skal være en del av virksomheten og beklager at Forvaltningsselskapet ikke i forkant fullt ut vurderte konsekvensene av Forvaltningsselskapets Compliance- og administrasjonsansvarliges rolle i Atlas Trading AS (i 2011) i forhold til kravene om uavhengig regnskapsførsel.
2.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Forvaltningsselskapets tiltak til etterretning.
3. SKRIFTLIGE RETNINGSLINJER OG RUTINER
3.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av verdipapirfondforskriften (vpff.) § 1-3, jf. vphl. § 9-11 (1) nr. 1, at forvaltningsselskapet skal ha tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av foretakets forpliktelser etter lov og forskrifter.
3.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Finanstilsynets gjennomgang av den dokumentasjonen som ble forelagt i forkant av det stedlige tilsynet avdekket at en rekke rutiner og instrukser, herunder stillingsinstrukser, og annen dokumentasjon ikke var oppdatert. Ingen av Forvaltningsselskapets rutiner og retningslinjer var eksempelvis oppdatert i henhold til ny verdipapirfondlov. Dette medførte at materielle endringer innført ved ny lov om verdipapirfond ikke var tatt inn i eller hensyntatt i retningslinjene og rutinene, og videre at samtlige lovhjemler, henvisninger etc. i retningslinjene og rutinene ikke lenger var korrekte. Finanstilsynet viste i foreløpig rapport til noen eksempler til illustrasjon.
Videre hadde Forvaltningsselskapet i sin rutine for Informasjonssperrer ("Chinese walls") inkludert rutiner relatert til Corporate Finance – et virksomhetsområde som Forvaltningsselskapet ikke har eller kan få tillatelse til å drive aktivitet innenfor.
Samlet sett kan dette tyde på at Forvaltningsselskapet ikke har hatt et nært forhold til egne rutiner. Finanstilsynet ba Forvaltningsselskapet kommentere dette og umiddelbart oppdatere sine rutiner, retningslinjer og instrukser.
3.3 Forvaltningsselskapets kommentarer
Forvaltningsselskapet er enig i at rutinehåndboken hadde behov for oppdatering og opplyser i tilsvaret at det ved stedlig tilsyn hadde startet en prosess for å oppdatere dokumentsamlingen ift. ny verdipapirfondlov og tilhørende forskrift. Arbeidet er nå sluttført og vedtatt av styret 20. august 2012. Stillingsinstrukser er oppdatert og nøkkelinformasjon er utarbeidet. Det opplyses videre at det er gjort et omfattende arbeid med å klargjøre og stramme inn ansvarsområder og kontrollrutiner, og rutinene er gjennomgått for å forhindre og motarbeide interessekonflikter. Når det gjelder vedtektene vedrørende Forvaltningsselskapets to fond, så vil disse oppdateres i henhold til ny lovgivning og basert på verdipapirfondenes nye standard i løpet av annet halvår 2012.
Forvaltningsselskapet erkjenner at rutinene ikke har vært tilstrekkelig tilpasset den faktiske driften. Etter overtakelsen av selskapet fra ABG Sundal Collier Asset Management ble rutineverket som lå til grunn for ABGs virksomhet lagt til grunn for forvaltningen. Dette rutineverket var dimensjonert for mer omfattende drift enn Forvaltningsselskapet har videreført. Videre har Forvaltningsselskapet hatt fokus på å gjennomføre en rekke operative endringer og ikke i samme grad vært bevisst på å fjerne materiale i rutineverket som ikke lengre er av relevans.
3.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Forvaltningsselskapets utbedringer til etterretning. Finanstilsynet vil imidlertid understreke at Forvaltningsselskapet har en plikt til å til enhver tid ha oppdaterte retningslinjer, instrukser og rutiner, selv om Forvaltningsselskapet er inne i en mer omfattende endringsprosess.
4 INTERNKONTROLL
4.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av vpfl. § 2-11 at forvaltningsselskapet skal ha gode administrasjons- og regnskapsrutiner, kontroll- og sikkerhetsordninger og tilfredsstillende interne kontrollmetoder. Videre følger det av vpff. § 2-10 at forvaltningsselskapet skal ha en effektiv og uavhengig kontrollfunksjon. Forvaltningsselskapet kan unnlate å oppfylle enkelte krav dersom det kan godtgjøres at kravet ikke står i rimelig forhold til virksomhetens art, omfang og kompleksitet, forutsatt at kontrollfunksjonen allikevel forblir effektiv.
4.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Ansvarlig for kontrollfunksjonen (compliance) er også ansvarlig for de administrative oppgavene (operations), herunder ansvarlig for prosessen med verdivurdering og føring av andelseierregisteret. Compliance- og administrasjonsansvarlig foretar ingen investeringsbeslutninger knyttet til forvaltning av fondene. Den daglige NAV-beregningen gikk på sirkulasjon mellom de tre ansatte.
Når compliance selv er ansvarlig for både verdivurdering av porteføljene, herunder jevnlig også NAV-beregning, og føring av andelseierregisteret, vil, slik Finanstilsynet vurderer det, en eventuell kontroll av den samme compliance naturlig nok ha minimal verdi og under enhver omstendighet ikke utgjøre en uavhengig kontroll.
Finanstilsynets foreløpige vurdering var at selv med Forvaltningsselskapets begrensede virksomhet, er det problematisk at Forvaltningsselskapet ikke har en uavhengig kontroll av verken verdivurdering av porteføljene eller føringen av andelseierregisteret. Finanstilsynets foreløpige vurdering var at Forvaltningsselskapet ikke hadde godtgjort at det oppfyller vilkårene for å gjøre unntak fra vpff. § 2-10 (3) nr. 3 om at personer som er involvert i foretakets kontrollfunksjon ikke kan være involvert i utøvelsen av den virksomhet de kan kontrollere, jf. vpff. § 2-10 (4).
4.3 Forvaltningsselskapets kommentarer
Forvaltningsselskapet fremhever at med den aktivitet som Forvaltningsselskapet utøver har kontrollnivået vært tilstrekkelig, men tar Finanstilsynets foreløpige vurdering til etterretning og vil påse at både gjennomføring av internkontroll, internrevisjon og compliance styrkes. Forvaltningsselskapet legger vekt på utarbeidelse av mer detaljerte complianceplaner, gjennomføring av stikkprøvekontroller og økt rapportering av complianceaktivitet til styret, økt internkontroll, internrevisjon gjennomført av en uavhengig tredjepart, økt fokus på opplæring, økt oppmerksomhet knyttet til identifisering og forebygging av mulige interessekonflikter, samt etablering av uavhengig kontrollkomite for kontroll av selskapets aktive forvaltningsmandater.
Forvaltningsselskapet har presisert at det etter deres mening har fortatt en uavhengig og selvstendig kontroll av verdivurdering, porteføljeevaluering og føring av andelseierregisteret. Forvaltningsselskapet viser til at det utføres kontrolloppgaver fortløpende gjennom dagen av forvalter med kontroll av compliance, at compliance gjør kontroll av fastsettelsen av NAV og at depotmottaker tar månedlige stikkontroller. Det vises også til at det er flere kontrollmekanismer underveis, herunder kontrollsummeringer, innhenting av data fra ulike kilder og avstemming mellom forvalter og daglig leder. For å imøtekomme Finanstilsynets vurderinger i foreløpig rapport har Forvaltningsselskapet i tilsvaret gitt en mer detaljert redegjørelse for hvordan styrket kontroll på disse områdene er tenkt gjort fremover. I dette ligger det også en klarere ansvarsfordeling. Complianceansvarlig gjennomfører ikke lenger NAV-beregninger.
Når det gjelder andelseierregisteret opplyser Forvaltningsselskapet at avstemming mellom faktiske transaksjoner på fondenes bankkonti og transaksjoner i porteføljesystemet er en del av den daglige NAV-beregningen. Føring av andelseierregisteret utføres av daglig leder i etterkant av at NAV er kontrollert av compliance.
4.4 Finanstilsynets endelige merknader
Forvaltningsselskaper med få ansatte er sårbare i forhold til å sikre at compliance kan utøve sin kontrollfunksjon på en uavhengig måte. Finanstilsynet legger til grunn at Forvaltningsselskapet, med de endringstiltak som er gjennomført, har godtgjort at de nå har en tilfredsstillende kontrollfunksjon som står i rimelig forhold til virksomhetens art, omfang og kompleksitet. Finanstilsynet forutsetter imidlertid at Forvaltningsforetaket fortløpende vurderer og evaluerer kontrollfunksjonen opp mot dets til enhver tid faktiske virksomhet, omfang og kompleksitet.
5. ORGANISERING OG TILTAK FOR Å FORHINDRE INTERESSEKONFLIKTER
5.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av vpfl. § 2-11 (3) at forvaltningsselskapet skal være organisert på en slik måte at risikoen for interessekonflikter begrenses til et minimum. Bestemmelser om identifisering, retningslinjer og håndtering av interessekonflikter følger av vpff. kapittel VI.
5.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Forvaltningsselskapet har lokaler i form av eget låst rom i morselskapet Atlas Securities AS' lokaler. Forvaltningsselskapet har dermed tilgang til lokalene til Atlas Securities AS, som er et verdipapirforetak. Atlas Securities AS har ikke tilgang til Forvaltningsselskapets lokaler. Det ble opplyst at foretakene benytter enkelte av de samme datasystemene, men at informasjonen er adskilt for de to foretakene.
Forvaltningsselskapets daglige leder deltar systematisk (i motsetning til sporadisk) på de daglige felles morgenmøtene til Atlas Securities AS. Her er bl.a. investeringsbeslutninger og –strategier tema. I forbindelse med det stedlige tilsynet i Atlas Securities AS har Finanstilsynet gjennomgått en del opptak av telefonsamtaler på meglerbordet. Samtalene understøtter den nære kontakten mellom verdipapirforetaket og Forvaltningsselskapet. I en rekke tilfeller refererer meglerne til forvalterne og eksempelvis sier til kundene at de skal ta en prat med en navngitt forvalter, som har kunnskap om den spesifikke aksjen.
Finanstilsynet stilte spørsmål om Forvaltningsselskapet er tilstrekkelig fysisk og organisatorisk adskilt fra verdipapirforetaket til å kunne ivareta bestemmelsene om interessekonflikter etter vpfl. § 2-11 (3).
5.3 Forvaltningsselskapets kommentarer
Forvaltningsselskapet understreker at informasjonsflyten mellom foretakene er svært regulert og datasystemene gjør det ikke mulig for de to foretakene å se hverandres posisjoner eller annen informasjon. Som kunde får Forvaltningsselskapet tilgang til en del av Atlas Securities AS' analyser og informasjon om markedet. Det er ikke tilsvarende informasjonsflyt fra Forvaltningsselskapet til Atlas Securities AS. Basert på bekymring reist av Finanstilsynet for at Forvaltningsselskapet har adgang til Atlas Securities' lokaler, ser Forvaltningsselskapet nå etter nye lokaler.
Det bekreftes at daglig leder i Forvaltningsselskapet i første kvartal 2012 deltok på morgenmøtene til Atlas Securities AS som gjest. Formålet med dette var primært å bli oppdatert på nyheter som generelt påvirker aksjemarkedet og det opplyses at han i etterkant ikke var med på å påvirke verken investeringsbeslutninger eller morgenrapporter. Etter stedlig tilsyn har daglig leder kun sporadisk deltatt på morgenmøtene og etter mottak av foreløpig rapport fra stedlig tilsyn har daglig leder valgt å slutte med slik deltakelse.
5.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynets konklusjon er at Forvaltningsselskapet ikke var tilfredsstillende organisert for å unngå interessekonflikter, jf. vpfl. § 2-11 (3). Finanstilsynet tar Forvaltningsselskapets planer om forbedret fysisk og organisatorisk adskillelse til etterretning.
6. INTERESSEKONFLIKTER/GOD FORRETNINGSSKIKK
6.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av vpfl. § 2-15 at forvaltningsselskapet skal utøve sin virksomhet i samsvar med god forretningsskikk og påse at verdipapirfondenes og andelseiernes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte, jf. vphl. § 10-11. Forvaltningsselskapet skal bestrebe seg på å unngå interessekonflikter ved blant annet å sørge for at andelseiernes og fondenes interesser går foran forvaltningsselskapets, samt at enkelte fond eller andelseiere ikke usaklig tilgodesees på bekostning av andre fond eller andelseiere, jf. vpfl. § 2-15 (2) nr. 4.
Forvaltningsselskapet skal opptre i beste interesse til de verdipapirfond det forvalter når det utfører beslutninger om å handle på verdipapirfondenes vegne, jf. vpff. § 2-28 første ledd. Forvaltningsselskapet skal gjennomføre alle rimelige tiltak for å oppnå beste resultat for andelseierne/kundene med hensyn til bl.a. kostnader, jf. vpff. § 2-28 annet ledd.
Forvaltningsselskapet skal ved utøvelse av aktiv forvaltning opptre i samsvar med god forretningsskikk og til beste for kundene, jf. vphl. § 10-11, jf. vpff. §1-3.
6.2 Finanstilsynets foreløpige vurdering
Forvaltningsselskapet gjennomførte i hovedsak verdipapirhandler gjennom et eksternt verdipapirforetak via morselskapet Atlas Securities AS. Forvaltningsselskapet legger inn handler direkte uten å ta kontakt med Atlas Securities AS. Det vesentligste av kurtasjen som var belastet kundene tilfalt Atlas Securities AS. Kurtasjen som belastes kundene er lavere enn kurtasjen hos de øvrige verdipapirforetakene som Forvaltningsselskapet mer unntaksvis benytter. Det er ikke uvanlig at forvaltningsselskaper i en viss utstrekning benytter verdipapirforetak i samme konsern eller konsernlignende konstellasjon ved utførelse av ordre. Det faktum at store deler av kurtasjen fra Forvaltningsselskapet tilfaller morselskapet Atlas Securities AS, utgjør imidlertid en åpenbar interessekonflikt.
Finanstilsynet stilte spørsmål om Forvaltningsselskapet har identifisert og håndtert denne interessekonflikten på en tilfredsstillende måte for å sikre at kundenes interesser ivaretas på best mulig måte, jf. vpfl. § 2-15 (2) nr. 4.
Forvaltningsselskapet har i sine kundeprofilskjemaer, som benyttes ved etablering av kundeforhold, under kundens investeringsmålsetning definert kundene innenfor tre ulike kundekategorier. Kundekategori A er beskrevet som "Aktiv handel i aksjer/ETF, inkl. intradag (gearing element). Mulighet for verdipapirfinansiering (gearing element). Mulighet for handel i derivater og evt. andre komplekse finansielle instrumenter som tilbys av Atlas (gearing element). Markedsrisiko, gearingeffekt risiko, generelt høy risiko." Av Forvaltningsselskapets fem aktiv forvaltningsavtaler er tre definert innenfor denne kategorien. Finanstilsynet presenterte i foreløpig rapport beregninger av disse tre kundenes avkastning og kurtasje, samt årlige omløpshastighet.
Finanstilsynets gjennomgang viste kundene blir belastet med høye kurtasjekostnader som følge av relativt høy transaksjonshyppighet. Kurtasjekostnadene og de årlige forvaltningshonorarene medfører samlede høye årlige kostnader for kundene.
Finanstilsynet har gjennom flere offentlige merknader gitt uttrykk for at kortsiktig trading er en svært risikofylt handelsstrategi. Finanstilsynets vurdering er at dette også har relevans ved ytelse av investeringstjenesten aktiv forvaltning, særlig siden forvalter har diskresjonær fullmakt som kan benyttes til å øke transaksjonshyppigheten. Siden en stor del av kurtasjeinntektene tilfaller Forvaltningsselskapets morselskap stilte Finanstilsynet spørsmål ved om Foretaket har satt sine egne interesser foran kundenes interesser og unnlat å foreta kontrete vurderinger av om de enkelte transaksjoner som omfattes av tjenesten er egnet for kunden., jf. vphl. § 10-11 (1) og vpf. § 10-16 (1).
Finanstilsynet ba også Forvaltningsselskapet kommentere om handelsstrategien hensyntatt kostnader er i beste interesse til de verdipapirfond Forvaltningsselskapet forvalter, og om Forvaltningsselskapet hadde gjennomført alle rimelige tiltak for å oppnå best mulig resultat for verdipapirfondene med hensyn til bl.a. kostnader, jf. vpff. § 2-28 (1) og (2).
6.3 Forvaltningsselskapets kommentarer
Forvaltningsselskapet har i sitt tilsvar begrunnet bruken av Atlas Securities AS og det valgte eksterne verdipapirforetaket som primær motpart ut fra både kostnads- og effektivitetshensyn. Ledelsen har vurdert dette forholdet både i form av handelsmønster og pris på tjenesten. Ledelsen og styret er klar over at det foreligger en mulig interessekonflikt, men slik Forvaltningsselskapet har vurdert det, har bruken av det eksterne verdipapirforetaket og Atlas Securities vært sammenfallende med kravet om beste resultat for kundene. Kurtasjen er vesentlig lavere enn hos konkurrentene, plattformen bidrar til beste tilgang til markedet og Forvaltningsselskapet får oppfølging fra Atlas Securities AS.
Når det gjelder hyppig omløpshastighet generelt opplyser Forvaltningsselskapet at dette erfaringsvis etterspørres av kundene. Forvaltningsselskapet foretar fortløpende en selvstendig vurdering av hvorvidt dette vil være i kundens interesse. Det vises til flere eksempler på at Forvaltningsselskapet ikke har tilrådt en slik investering. Forvaltningsselskapet fremhever videre at absoluttavkastning som strategi vil få en større omløpshastighet enn et rent aksjefond normalt har.
Forvaltningsselskapet opplyser at aktiv forvaltningsmandatene utgjør en begrenset del av Forvaltningsselskapets virksomhet og har i sitt tilsvar gitt en gjennomgang av de ulike mandatene. Styrets vurdering er at både handelsmønster og risikoprofil er tilpasset de individuelle investorene. Forvaltningsselskapet har også begrunnet omløpshastigheten og kostnadene i forvaltningen av de to verdipapirfondene.
Forvaltningsselskapet legger vekt på at det ikke bevisst handler utover det som det til enhver tid mener er lønnsomt for kunden. Forvaltningsselskapet tar Finanstilsynets syn på hyppige handler i forhold til langsiktig avkastning til etterretning i forvaltningen fremover. For å hensynta Finanstilsynets foreløpige merknader har Forvaltningsselskapet fått redusert kurtasjen fra Atlas Securities AS ned til det eksterne verdipapirforetakets minstesats, slik at kurtasjen som nå tilfaller Forvaltningsselskapets morselskap er betydelig redusert og meget lav.
6.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Forvaltningsselskapets redegjørelse for bruk av motparter til etterretning.
Høy omløpshastighet i forvaltningsmandater der konsernet tjener på transaksjonene direkte, krever et høyt kontrollnivå for å påse at transaksjonsbeslutningen er truffet på et forsvarlig grunnlag og for at det skal være mulig å dokumentere at det er i kundens interesse. Finanstilsynet finner at Forvaltningsselskapets bevissthet rundt dette har vært for svak. Finanstilsynet tar til etterretning at Forvaltningsselskapets avtale med morselskapet knyttet til kurtasjesats nå er endret, og slik at kurtasjenivået nå er så lavt at Forvaltningsselskapets insentiver til å allokere handler til morselskapet for derav å øke konsernets inntekter er tilnærmet eliminert.
Finanstilsynet tar til etterretning Foretakets redegjørelse knyttet til kontrolltiltak. Finanstilsynet forutsetter at Forvaltningsselskapet fortsetter å ha fokus på måleverktøy og kontroller som setter det i stand til å overvåke at kunder ikke blir påført en handelsstrategi med så høye kostnader at det vil kunne være i strid med god forretningsskikk. Finanstilsynet fremhever også viktigheten av grundig egnethetsvurdering ved inngåelse av aktiv forvaltningsavtaler med denne type mandater.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonsleder
Leif Roar Johansen
tilsynsrådgiver