Merknader - endelig rapport Storebrand Fondene AS
Brev
Publisert: 3. september 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Leif Roar Johansen og
Gunnhild Engelsen
VÅR REFERANSE:
12/2953
DATO:
28.8.2012
Merknader - endelig rapport
1 INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Storebrand Fondene AS 16. april 2012 i forvaltningsselskapets lokaler på Lysaker. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Jorunn Ygre Storjohann og leder compliance Robert J. Wood. I tillegg var Konsernkontroller operasjonell risiko Erik Sjøblom til stede. Det ble ført separat samtale med forvaltningsselskapets revisor KPMG ved Are Jansrud. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen, spesialrådgiver Marte Voie Opland, seniorrådgiver Hege Bunkholt Elstrand og seniorrådgiver Gunnhild Engelsen.
Storebrand Fondene AS (heretter omtalt som Forvaltningsselskapet) er et forvaltningsselskap for verdipapirfond, som forvalter 46 verdipapirfond med en forvaltningskapital på ca. 74 milliarder kroner. Forvaltningsselskapet hadde 8 ansatte på tilsynstidspunktet og er et heleid datterselskap av Storebrand ASA. Forvaltningsselskapet har i tillegg et datterselskap i Luxembourg med et registrert verdipapirfond; rentefondet Storebrand Agfix, som har en forvaltningskapital på ca. 1 milliard kroner. Forvaltningen av verdipapirfondene er utkontraktert til Storebrand Kapitalforvaltning AS (heretter omtalt som SBK). Det ble gjennomført stedlig tilsyn i SBK samme dag. Forhold som Finanstilsynet tar opp i denne rapporten vil dermed kunne være knyttet til forhold som tas opp i egen rapport etter stedlig tilsyn i SBK.
Forvaltningsselskapet mottok foreløpig rapport fra stedlig tilsyn 8. juni 2012 og styret har avgitt sine kommentarer i brev av 3. juli 2012.
2 ETTERLEVELSE AV INVESTERINGSBEGRENSNINGENE
2.1 Rettslig utgangspunkt
Forvaltningsselskaper for verdipapirfond plikter i forbindelse med kvartalsoppgaven også å gi særskilte fondsopplysninger i henhold til eget vedlegg. Det følger av vedleggets post 5 at forvaltningsselskapet skal gi opplysninger om eventuelle overskridelser av vedtektsfestede og/eller lovpålagte plasseringsbegrensninger.
Oppgaven blir innhentet med hjemmel i lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet med finansinstitusjoner mv. (finanstilsynsloven) § 4 nr. 3.
2.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Forvaltningsselskapet har rapportert brudd på investeringsbegrensningene som følger av verdipapirfondloven og verdipapirfondenes vedtekter i samtlige kvartaler i 2010 og 2011. Rapportene har hovedsakelig inneholdt et mindre antall brudd, men i fjerde kvartal 2011 ble det rapportert 10 brudd.
Forvaltningsselskapet opplyser i Årsrapport Compliance 2011 at det var i alt 30 brudd i 2011, hvorav 18 er rapportert til Finanstilsynet. De øvrige er brudd på interne begrensninger.
Forvaltningsselskapet opplyser i samme rapport, og utdypet dette under det stedlige tilsynet, at SBK har besluttet å kjøpe et nytt front office-system for implementering i 2012, hvor man kan kjøre pre-trade kontroll på relevante områder. Forvaltningsselskapet forventer at det nye systemet vil kunne bidra til betraktelig færre brudd på investeringsbegrensningene.
2.3 Styrets kommentarer
Styret opplyser at det er svært opptatt av å få redusert antall brudd på investeringsbegrensinger i forhold til vedtekter og interne retningslinjer, og at det er styrets oppfatning at det som konsekvens av de mange bruddene høsten 2011 ble iverksatt en rekke adekvate tiltak av administrasjonen.
Etter styrets vurdering er pre-trade compliance det viktigste utestående tiltaket for å få sikret en varig nedgang i antall brudd. SBK er i ferd med å implementere nytt front office-system som inneholder en omfattende pre-trade compliance modul. Styret forventer at antall brudd på investeringsbegrensningene vil reduseres betydelig etter innføringen av dette på alle handler som foretas på vegne av verdipapirfondene, men opplyser at styret vil påse at administrasjonen samtidig opprettholder høyt fokus på å følge opp dette i den løpende oppfølgingen av forvaltningen.
2.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Forvaltningsselskapets redegjørelse for dets tiltak til etterretning og forventer, som styret nevner, at antall brudd vil bli redusert som følge av tiltakene.
3 GOD FORRETNINGSSKIKK
3.1 Rettslig utgangspunkt
Det følger av verdipapirfondloven (vpfl.) § 2-15 at forvaltningsselskap for verdipapirfond skal utøve sin virksomhet i samsvar med god forretningsskikk. Forvaltningsselskapet skal sørge for at andelseiernes og fondenes interesser går foran forvaltningsselskapets, samt at enkelte fond eller andelseiere ikke usaklig tilgodeses på bekostning av andre fond eller andelseiere, jf. vpfl. § 2-15 annet ledd nr. 4. Utfyllende bestemmelser følger av verdipapirfondsforskriften (vpff.) § 2-20. Videre følger det av vpff. § 2-25 første ledd nr. 1 at forvaltningsselskapet plikter å behandle andelseiere korrekt, herunder sørge for likebehandling av andelseier. Bestemmelser om beste resultat følger av vpff. §§ 2-28 og 2-29.
3.2 Finanstilsynets vurdering i foreløpig rapport
Forvaltningsselskapet må gjennomføre nødvendige kontroller av verdipapirfondsforvaltningen for å sikre lik og rettferdig behandling av andelseierne. Finanstilsynet forventer at forvaltningsselskap gjennomfører og dokumenterer kontroller av rettferdig/likebehandling, herunder forkanthandel (front-running), transaksjonsallokering (fair allocation) og internhandler, samt beste resultat (herunder bruk av motparter), omløpshastighet med videre.
Finanstilsynets foreløpige vurdering, etter gjennomgang av dokumentasjonen på dette området, var at det utover kontroller av interne handler, forelå begrenset dokumentasjon av kontroller av rettferdig/likebehandling av kunder (særlig "fair allocation") og beste resultat, jf. vpff. §§ 2-20, 2-25, 2-28 og 2-29.
Videre fremkom det ikke av Forvaltningsselskapets årsplan for Compliance- og risikostyringsfunksjonen hvilke stikkprøver som skal gjennomføres av funksjonen. Det materialet som var fremlagt for Finanstilsynet viste i stor grad til at store deler av virksomheten er utkontraktert til SBK og at kontroller på detaljnivå gjennomføres i SBK. Det vises for øvrig til at denne problemstillingen også er tatt opp i det stedlige tilsynet i SBK.
Finanstilsynet ba Forvaltningsselskapet vurdere å øke kontrollnivået på dette området.
2.3 Styrets kommentarer
Styret opplyser at det er opptatt av at det til enhver tid er tilstrekkelig ressurser og kompetanse i Forvaltningsselskapet for å sikre at nødvendige rutiner og prosesser er på plass for å kunne fange opp eventuelle svakheter eller mangler i den utkontrakterte virksomheten, herunder å sikre likebehandling av kunder og beste resultat. Styret har hatt stor oppmerksomhet knyttet til at det foreligger gode retningslinjer og prosesser for internhandel, da det etter styrets vurdering er på dette området risikoen for interessekonflikter og brudd på god forretningsskikk er størst.
Styret opplyser at complianceansvarlig mottar en daglig rapport over avkastning per verdipapirfond i forhold til indeks, samt en månedlig rapport over faktisk avkastning for ulike perioder. Basert på disse rapportene foretas en rimelighetsvurdering av hvorvidt avkastningen til verdipapirfond med lignende mandater står logisk i forhold til hverandre.
Styret opplyser at Forvaltningsselskapet er involvert i SBKs arbeid med å utarbeide og løpende vedlikeholde en godkjent motpartsliste, og at Forvaltningsselskapet har hatt særlig fokus på motparter knyttet til OTC instrumenter.
Styret opplyser at Forvaltningsselskapet primært har hatt fokus på etablering og kvalitetssikring av rutiner og prosesser, hvor å sikre en uavhengig kontroll av relevante risikoer er sentralt, og erkjenner å ikke ha kommet så langt som ønsket med hensyn til stikkprøvekontroller og dokumentasjon av utførte kontroller på alle områder. Forvaltningsselskapet har imidlertid dette som prioritert tiltak i 2012, og har definert hvilke stikkprøvekontroller som skal gjennomføres og til hvilken frekvens. Samtlige gjennomførte kontroller blir løpende dokumentert i Forvaltningsselskapets compliancelogg, og utførte og utestående stikkprøvekontroller blir rapportert på hvert styremøte.
Når det gjelder en mer detaljert stikkprøvekontroll av ordregivning, beste resultat mv. anser Forvaltningsselskapet at det er mest hensiktsmessig at SBK, som forvalter av verdipapirfondene på vegne av Forvaltningsselskapet, foretar den løpende kontrollen på detaljert nivå. Forvaltningsselskapet bekrefter at det vil løpende følge opp SBKs etterlevelse av gjeldende retningslinjer og at kontroller gjennomføres som forutsatt. Styrets anser etter dette at det kontrollnivået som Forvaltningsselskapet har innrettet seg etter er hensiktsmessig og forsvarlig.
2.4 Finanstilsynets endelige merknader
Finanstilsynet tar Forvaltningsselskapets vurdering og tiltak til etterretning.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonsleder Marte Voie Opland
spesialrådgiver