Merknader - endelig rapport Alpha Securities
Brev
Publisert: 16. august 2012
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Roy V. Halvorsen
VÅR REFERANSE:
11/11231
DATO:
19.4.2012
Merknader - endelig rapport
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn i Alpha Securities AS (Foretaket) den 8. desember 2011. Under tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Rageb Petterson, compliance officer Arne Aarhus og styreleder Robert Romansky. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Roy V. Halvorsen, seniorrådgiver Elise Ødegård og rådgiver Birte Berg.
Foretaket fikk 16. november 2010 (under navnet Courtier Securities AS) tillatelse til å yte investerings-tjenestene 1 og 5 som nevnt i verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1), samt den tilknyttede tjenesten nr. 5 som nevnt i vphl. § 2-1 (2). Foretakets hovedvirksomhet er opplyst å være investeringsrådgivning og mottak/formidling av ordre via Nordnet Bank NUF knyttet til norske børsnoterte aksjer og ETF (børsnoterte fondsandeler). På tidspunktet for det stedlige tilsynet var det 10 ansatte i Foretaket.
Foretaket mottok foreløpig rapport (Rapporten) etter tilsynet ved brev av 16. februar 2012, og har avgitt sine kommentarer til rapporten (Tilsvaret) ved brev av 19. mars 2012.
2. Organisering, styring og kontroll; compliancefunksjonen
Det følger av vphl. § 9-11 (1), jf. verdipapirforskriften (vpf.) § 9-8 at verdipapirforetak skal ha en effektiv og uavhengig kontrollfunksjon som skal sikre at foretaket oppfyller sine forpliktelser etter verdipapirhandel-loven med forskrifter.
Et verdipapirforetaks compliancearbeid skal både ha en forebyggende og en kontrollerende funksjon, jf. vpf. § 9-8 (1). Finanstilsynet har i flere tidligere merknader gitt uttrykk for at verdipapirforetak bør strukturere sitt compliancearbeid etter en periodisk complianceplan, som et nødvendig arbeidsverktøy, (i tillegg til kontroller og påminnelser som måtte bli foretatt i tilknytning til en oppstått situasjon) for å sikre at hele foretakets virksomhet er gjenstand for hensiktsmessig kontroll. Finanstilsynet påpekte under det stedlige tilsynet at Foretakets complianceplan kun omhandlet generelle administrative oppgaver, og ingen beskrivelser av konkrete kontrollhandlinger, stikkprøver eller forebyggende aktiviteter.
Foretaket har i etterkant av det stedlige tilsynet utarbeidet en justert complianceplan som var vedlagt Tilsvaret. Finanstilsynet tar denne til etterretning.
3. Organisering, styring og kontroll; manglende dokumentasjon av ordre
Det følger av vphl. § 10-17, jf. vpf. § 10-31 at "[v]erdipapirforetak skal foreta lydopptak av alle telefonsamtaler i tilknytning til ytelse av investeringstjenester som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 1 til 6", og at "[v]erdipapirforetak skal etablere betryggende rutiner for dokumentasjon av kommunikasjon gjennom andre kommunikasjonskanaler når disse benyttes i tilknytning til ytelse av investeringstjenester som nevnt […]".
Foretaket opplyste under det stedlige tilsynet at det hadde hatt problemer med lydopptakssystemet i mai/juni 2011, men at det ikke hadde vært problemer etter dette. Finanstilsynet mottok i etterkant av det stedlige tilsynet en rekke lydopptak fra blant annet august 2011 og januar 2012. Finanstilsynet påpekte i Rapporten at det i dette materialet var flere lydfiler uten innhold, og at det dermed så ut til at det fremdeles var problemer med lydopptakssystemet.
Foretaket skrev i Tilsvaret at eksempler på mangelfulle lydfiler var oversendt leverandøren av lydopptaks-systemet, men at det foreløpig ikke hadde mottatt noen tilfredsstillende forklaring. Foretaket opplyste at det hadde besluttet å bytte leverandør av lydopptakssystem.
Finanstilsynet konstaterer at Foretaket over en lang periode ikke har tilfredsstilt lovens krav knyttet til lydopptaksplikt, jf. vphl. § 10-17 og vpf. § 10-31. Finanstilsynet finner det kritikkverdig at Foretaket ikke selv har avdekket problemer med lydopptakssystemet etter juni 2011. Foretaket hadde, slik Finanstilsynet ser det, et særskilt incitament til å kontrollere lydopptakssystemet etter de tidligere systemproblemene. Finanstilsynet ber om en redegjørelse for status på lydopptakssystemet og for hvilke alternative tiltak knyttet til ordrebehandling som er iverksatt inntil et stabilt lydopptakssystem er etablert.
4. God forretningsskikk
4.1 Innledning
Ved ytelse av investeringstjenester skal verdipapirforetak opptre i samsvar med kravene til god forretnings-skikk, jf. vphl. § 10-11. Etter vphl. § 10-11 (1) skal verdipapirforetak som et overordnet prinsipp påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte. Bestemmelsene i vphl. § 10-11 gir videre anvisning på enkelte konkrete forpliktelser foretaket har i denne forbindelse for å sikre investor-beskyttelse og en minimumsstandard for kundebehandling.
4.2 Markedsføring og opplysninger til kunder og potensielle kunder
Kravet til god forretningsskikk innebærer blant annet at kunder og potensielle kunder skal gis ”[…] relevante opplysninger i en forståelig form […] slik at kunden i rimelig grad er i stand til å forstå arten av og risikoen knyttet til investeringstjenesten og de finansielle instrumentene som tilbys, og således [vil] være i stand til å fatte en informert investeringsbeslutning”, jf. vphl. § 10-11 (2), og at all informasjon gitt til kunder og potensielle kunder ”er korrekt, klar og ikke villedende”, jf. vphl. § 10-11 (3). Bestemmelsene er ytterligere presisert i verdipapirforskriften §§ 10-9 til 10-15.
Det følger blant annet av vpf. § 10-9 (1) at “[a]lle former for informasjon, herunder markedsførings-informasjon, rettet mot foretakets eksisterende eller potensielle kunder skal: […] b) ikke fremheve potensielle fordeler med en investeringstjeneste eller et finansielt instrument uten også å gi balansert informasjon om relevant risiko, […] og d) utformes slik at viktige erklæringer, advarsler mv. fremgår på en klar og tydelig måte”. Det følger videre av vpf. § 10-13 (1), jf. vpf. § 10-11 (1), at verdipapirforetak før ytelse av investeringstjenester eller tilknyttede tjenester blant annet skal gi “[…] informasjon om de finansielle instrumentene og foreslåtte investeringsstrategier, herunder hensiktsmessig veiledning og advarsel om risiko forbundet med investeringer i de aktuelle instrumenter eller de foreslåtte strategier”. Videre heter det at “[b]eskrivelsen skal, når det er relevant i forhold til den aktuelle instrumenttype og kundens profesjonalitet og kunnskapsnivå, omfatte følgende: (a) “risikoen ved de aktuelle instrumenttyper, herunder en forklaring av virkningen av lånefinansiering, enten direkte eller ved bruk av finansielle instrumenter […]”. Det følger også av vpf. § 10-15 (1) at foretaket før ytelse av investeringstjenester og tilknyttede tjenester skal gi opplysninger om omkostninger og gebyrer.
Finanstilsynet skrev i Rapporten at enkelte av Foretakets kunder til tider inngir relativt hyppige ordre om kjøp og salg på eget initiativ, og at enkelte kunder sporadisk oppfordres av Foretaket til å gjennomføre kortsiktige handler. Finanstilsynet kommenterte at Foretaket ikke ser ut til å gi informasjon om risiko eller omkostninger knyttet til hyppig trading, og viste til at kostnadene forbundet med hyppige transaksjoner - i form av kurtasje og spread (intervall mellom kjøps- og salgskurs) - vil kunne ha en betydelig effekt på kundens tradingresultat.
Finanstilsynet kommenterte også i Rapporten at det i Foretakets prospekteringssamtaler (samtaler hvor Foretakets medarbeidere ringer opp potensielle kunder med utgangspunkt i diverse aksjonærregistre) er to medarbeidere som ved flere tilfeller gir relativt unyanserte opplysninger om avkastning og risiko.
Foretaket skrev i Tilsvaret at det i forretningsvilkårene og kundeavtalene vil innta en risikobeskrivelse knyttet til kortsiktig trading. Hva gjelder Foretakets prospekteringssamtaler, skrev Foretaket at det ser "behov for en innskjerping i forhold til hvilken type informasjon og hvilket innhold denne type samtaler skal ha".
Finanstilsynet konstaterer at informasjonen Foretaket har gitt til potensielle kunder i prospekterings-samtaler ved flere tilfeller ikke har vært korrekt, klar eller balansert, jf. vphl. § 10-11 (3) og vpf. § 10-9. Finanstilsynet finner det kritikkverdig at Foretaket ikke selv har avdekket dette gjennom egne kontroller. Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til etterretning, og imøteser Foretakets justerte forretningsvilkår og kundeavtale når disse foreligger.
4.3 Investeringsrådgivning
Det overordnede prinsippet for god forretningsskikk er foretakets plikt til å påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte, jf. vphl. § 10-11 (1). Ved ytelse av investeringsrådgivning skal foretaket foreta en konkret vurdering av om de enkelte transaksjoner som omfattes av investerings-rådgivningen er egnet for kunden, jf. vphl. § 10-11 (4) og vpf. § 10-16 (1).
Finanstilsynet skrev i Rapporten at det i gjennomgåtte lydopptak av kundesamtaler har merket seg enkelte tilfeller hvor Foretakets meglere gir investeringsråd i børsnoterte aksjer/ETF på relativt kort horisont (fra noen timer til noen dager), men at det likevel var Finanstilsynets inntrykk at Foretakets kortsiktige investeringsrådgivning gis sporadisk, og ikke som en fast strategi over tid. Finanstilsynet bemerket at det fremgår av Foretakets "Retningslinjer for avdekking og håndtering av interessekonflikter" at: "Kunder skal gjøres særlig oppmerksom på risiko og kostnader ved day trading. Day trading vil kunne være aktuelt etter en konkret vurdering av kundens behov gjennom egnethets- og hensiktsmessighetstester…".
Foretaket skrev i Tilsvaret at det "sier seg enig i at det ved kortsiktig trading/daytrading som handels-strategi vil være vanskelig å oppfylle kundens investeringsmål over tid […] Foretakets kundeportefølje består imidlertid av kunder med ulike forutsetninger og preferanser. Kunder som ønsker å bli fulgt opp tett med ønske om aktiv handel, som forstår risikoen ved denne type handlemønster, som har erfaring fra denne type investeringsvirksomhet og samtidig har økonomisk evne til å tåle tap, vil også i fremtiden bli gitt råd på daglig basis, ofte med en kort investeringshorisont. Rådgivningen vil være basert på innhentet informasjon om den enkelte kunde, aktuelle markedsforhold, teknisk analyse og kjennskap til kundens preferanser gjennom kontakt på daglig basis over tid".
Finanstilsynet finner grunn til å minne om sitt syn på kortsiktig investeringsrådgivning, som offentliggjort i en rekke merknader etter stedlige tilsyn i andre verdipapirforetak. Kortsiktig trading er en svært risikofylt handelsstrategi. Tas det hensyn til faktorer som spread (intervall mellom kjøps- og salgskurs), kurtasje og finansieringskostnader, vil investeringsrådgivning knyttet til en slik strategi ikke være lønnsom over tid for kunden. En mulig forutsetning, men ingen garanti, for lønnsomhet må i tilfelle være at hver enkelt tradingidé er basert på velfundert analyse/vurdering. Av dette følger at det vil være i strid med kravet til god forretningsskikk å gi investeringsråd om kortsiktig trading med mindre det kan godtgjøres at det enkelte råd var velfundert, både isolert sett og sett i sammenheng med en rekke av transaksjoner. Det vises her også til Fortalen til MiFID-direktivet (Kommisjonsdirektiv 2006/73/EC) artikkel 57, hvor det fremkommer at "a series of transactions that are each suitable when viewed in isolation may be unsuitable if the recommendation or the decisions to trade are made with a frequency that is not in the best interests of the client". Finanstilsynet presiserer for ordens skyld at dette ikke er til hinder for at verdipapirforetak kan utføre investeringstjenestene nr. 1 (mottak og formidling av ordre) og nr. 2. (utførelse av ordre), jf. vphl. § 2-1 (1), for en kunde som selv tar initiativ til dette.
Finanstilsynet forutsetter at Foretakets investeringsrådgivning ytes i tråd med Finanstilsynets vurdering, og at Foretaket kontrollerer dette løpende. Finanstilsynet viser i denne forbindelse til Finansdepartementets ”Vedtak i klagesak vedrørende tilbakekall av tillatelse til å yte investeringstjenester - Agilis Group AS”, hvor departementet bemerker at ”krav til effektiv compliancefunksjon, jf. verdipapirforskriften § 9-8, og kravet til at foretaket ved gjennomføringen av de enkelte transaksjoner som omfattes av investeringsrådgivningen skal vurdere om den anses egnet for kunden, jf. verdipapirforskriften § 10-16, medfører at foretaket må ha måleverktøy som setter det i stand til å overvåke at kundene ikke får anbefalt hyppige transaksjoner i strid med god forretningsskikk. Dette inkluderer blant annet informasjon om den enkelte kundes handlemønster og kostnader, samt informasjon som gjør at foretaket i rimelig utstrekning kan vurdere hvordan investeringsrådgivningen påvirker kundens forventede avkastning”.
Kopi av dette brevet bes sendt ansvarlig revisor.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsdirektør
Geir Holen
seksjonsleder