Forslag til prinsipper for avsetninger i solvens- og kunderegnskapet i lys av oppdaterte anslag for forventet levealder
Brev
Publisert: 12. januar 2012
Sist endret: 23. september 2016
Postboks 2473 Solli
0202 Oslo
SAKSBEHANDLER: Brun-Gulbrandsen
VÅR REFERANSE: 10/9619
DERES REFERANSE: 11-778 ¬– LPA/RM
DIR. TLF: 22 93 98 45
ARKIVKODE: 543.12
DATO: 16. desember 2011
Forslag til prinsipper for avsetninger i solvens- og kunderegnskapet i lys av oppdaterte anslag for forventet levealder
Det vises til Finansnæringens Fellesorganisasjons (FNO) brev av 25. november 2011 og tidligere korrespondanse om nye dødelighetsforutsetninger i kollektiv pensjonsforsikring.
FNO foreslår i brevet av 25. november 2011 at livsforsikringsselskapene i femårsperioden 2011-2015 prioriterer oppbygging av bufferkapital som en tilpasning til Solvens II fremfor forsterkning av de forsikringsmessige avsetninger med bakgrunn i levealdersforbedringer og at oppreservering av opptjente rettigheter før 1. januar 2013 vurderes ved utgangen av femårsperioden. Videre foreslås at premie for ny pensjonsopptjening endres fra 1. januar 2013 i forhold til forventet fremtidig levealdersforbedring.
Finanstilsynet legger til grunn at det må innføres nye premie- og avsetningsgrunnlag for kollektive pensjonsordninger, og at et naturlig implementeringstidspunkt vil være 1. januar 2013 for så vidt gjelder ny pensjonsopptjening.
Forsikringsvirksomhetsloven har som en hovedbestemmelse at det skal være tilstrekkelige forsikringsmessige avsetninger til enhver tid for å sikre foreliggende forsikringsforpliktelser og at det skal tas hensyn til manglende avsetninger ("underreservering") når dette er konstatert. Jf. lovens § 9-16 første ledd, jf. § 9-3 femte ledd, og livsforsikringsforskriften av 30. juni 2006 § 2-1 annet ledd (der det slås fast at selskapene så vidt mulig skal bygge på senest oppdaterte risikostatistikk). Kravet om oppdatert risikostatistikk gjelder også i forhold til avsetningene. Av hensyn til forsvarlig sikring av foreliggende forsikringsforpliktelser, og for å sikre pensjonsinnretningenes soliditet på sikt, er det nå behov for vesentlig styrking av de forsikringsmessige avsetninger så snart som mulig.
Finanstilsynet ber med henvisning til det ovennevnte FNO så snart som mulig ferdigstille sitt arbeid med nytt netto dødelighetsgrunnlag, og oversende forslag til nytt grunnlag til Finanstilsynet. Finanstilsynet tar deretter sikte på å avklare hvilke avsetningsbehov som antas å foreligge i pensjons-innretningene (livsforsikringsselskaper og pensjonskasser) i tilknytning til pensjonsrettigheter opparbeidet pr. utgangen av 2012, med utgangspunkt i et nytt og forsterket dødelighetsgrunnlag basert på oppdatert risikostatistikk. Finanstilsynet vil først på dette stadiet kunne vurdere grunnlaget for oppreservering av opptjente pensjonsrettigheter. En vil da også ha et bedre grunnlag for å vurdere pensjonsinnretningenes finansielle stilling på sikt, herunder eventuelt behov for overgangsløsninger i forbindelse med innføringen av Solvens II. Finanstilsynet tar deretter sikte på nærmere dialog med forsikringsnæringen for om mulig å sikre en omforent prosess for å ivareta lovgivningens krav til sikring av forsikringsforpliktelsene.
Finanstilsynet vil imidlertid understreke viktigheten av at pensjonsinnretningene så snart som mulig påbegynner oppreserveringen i kollektiv pensjonsforsikring, ikke minst ut fra at tilstrekkelig premie-reserve anses som det viktigste elementet i soliditetssikringssystemet som gjelder innen livs- og pensjonsforsikring. Pensjonsinnretningene har prinsipielt ansvaret for at det har tilstrekkelige forsikringsmessige avsetninger til enhver tid, og det kan reises spørsmål ved om ikke pensjons-innretningene har en selvstendig plikt til omgående å sørge for nødvendig styrking av avsetningene. For det tilfelle at økningen i avsetningskravene ikke umiddelbart kan skaffes til veie, vil det i første omgang oppstå en situasjon med "underdekning" i forhold til de nye avsetningskravene, dvs. forsikringsforpliktelsene vil ikke være tilstrekkelig fondssikret slik forsikringsvirksomhetsloven §§ 9-15 flg. krever. I så fall er lovens ordning at reglene om "opptrappingsplaner" i § 9-25 (Endringer i avsetningsgrunnlaget) kommer til anvendelse. Dette innebærer at pensjonsinnretningen kan søke Finanstilsynet om å få godkjent en opptrappingsplan med den virkning at underdekningen i forhold til et nytt og høyere avsetningskrav godtas for en overgangsperiode.
I lovens § 9-11 (Styrking av premiereserve) første ledd åpnes det for at livsforsikringsselskap med Finanstilsynets samtykke kan beslutte at hele eller deler av årets overskudd skal benyttes til styrking av premiereserven. Finanstilsynet vil imidlertid presisere at § 9-11 er en unntaksbestemmelse i forhold til forsikringstakernes rett til årets overskudd, og at tilsynet følgelig må vurdere den enkelte søknad særskilt, herunder om det som betingelse for samtykke skal kreves bidrag fra selskapets overskuddsmidler, egenkapital mv. Det vises i denne sammenheng til at Finansdepartementet i likelydende brev av 21. desember 2007 til Næringslivets Hovedorganisasjon, Finansnæringens Hovedorganisasjon m.fl. ga utrykk for at det må utvises tilbakeholdenhet når gjelder å godta finansieringsopplegg hvor finansieringen av oppreservering ensidig eller i hovedsak er basert på bruk av overskudd som ellers skulle tilføres forsikringstakerne. Finanstilsynet vil i denne sammenheng minne om at når hensynet til selskapets soliditet tilsier det, kan tilsynet gi selskapet pålegg om å benytte hele eller en del av overskuddet til styrking av premiereserven (§ 9-11 annet ledd).
Finanstilsynet vil for ordens skyld understreke at eventuelle avsetninger som foretas i forkant av gjennomføringen av nytt forsikringsteknisk dødelighetsgrunnlag må fremgå av kontoutskriften, og at avsetningene følger med ved eventuell flytting av forsikringskontrakt.
Dersom det innvilges opptrappingsplaner for årene 2011, 2012 og 2013 vil livsforsikringsselskapene forutsetningsvis ikke være på opptrappingsplaner når Solvens II trer i kraft. Solvens II krever som kjent at selskapene uansett må ha avsetninger i forhold til "beste estimat" til enhver tid, men der selskapene kan ta hensyn til at det har anledning til å ta en del av fremtidig kundeoverskudd for å finansiere dette. Dagens forsikringsregelverk regulerer ikke et regime der kunderegnskap og solvens-regnskap er atskilt, og dersom det skal innvilges opptrappingsplaner som går inn i Solvens II (inklusive samtykke til bruk av overskudd til dekning av solvenskapitalkravet), vil dette måtte avklares med Finansdepartementet.
Finanstilsynet vil på denne bakgrunn sammenfatningsvis understreke at soliditetshensyn gjør at det ikke er forsvarlig å prioritere at overskudd anvendes til bufferkapital i form av tilleggsavsetninger, eller til oppskriving av ytelsene, i en situasjon hvor de underliggende premiereserver ikke er tilstrekkelige.
Dersom FNO har bemerkninger til det ovennevnte ber vi om en tilbakemelding, fortrinnsvis innen utgangen av januar 2012.
For Finanstilsynet
Runa K. Sæther
seksjonssjef
Trond Brun-Gulbrandsen
spesialrådgiver
Kopi: Finansdepartementet