Forslag fra Den norske Revisorforening (DnR) om adgang for revisorer til å drive regnskapsføring for andre uten autorisasjon som regnskapsfører
Brev
Publisert: 30. mars 2012
Sist endret: 22. mars 2019
Saksbehandler: Tore Johan Berg
Direkte tlf: 22 93 98 48
Vår referanse: 11/10836
Arkivkode: 620.1
Dato: 30.03.2012
1. Innledning
Den norske Revisorforening (DnR) foreslår i notat 4. januar 2012 til Finansdepartementet og Finanstilsynet, at ansvarlige revisorer og godkjente revisjonsselskaper bør kunne drive regnskapsføring i medhold av sin revisorgodkjenning, uten egen autorisasjon som regnskapsfører. Notatet inneholder forslag til endringer i revisorloven og regnskapsførerloven med tilhørende forskrifter. DnR har bedt Finansdepartementet om å sende forslaget på høring sammen det forslag Finanstilsynet sendte Finansdepartementet 4. november 2011 om utvidelse av revisorlovens virkeområde.
Kopi av DnRs notat følger vedlagt.
Finanstilsynet støtter DnRs utgangspunkt, som er at ansvarlige revisorer skal kunne drive ekstern regnskapsføring. Dette kan imidlertid oppnås gjennom en endring av Finanstilsynets forvaltningspraksis. I praksis vil dette innebære at ansvarlige revisorer "automatisk" føres inn i Regnskapsførerregisteret ved å gi Finanstilsynet beskjed om at de ønsker å tilby ekstern regnskapsføring.
Finanstilsynet vil ikke tilrå at DnRs forslag nå gjennomføres.
2. Nærmere om forslaget fra DnR
DnR begrunner sitt forslag med at begrensningene i revisjonsplikten for små aksjeselskap og andre utviklingstrekk i regnskaps- og revisjonsbransjene, har gjort det mer aktuelt for revisorer å drive med regnskapsføring, både fordi kundene etterspør denne tjenesten fra revisor, og fordi revisorene har kompetanse og kapasitet til å kunne levere tjenesten. Forslaget innebærer at ansvarlige revisorer, jf. revisorloven § 3-7, uten videre skal gis rett til også å drive ekstern regnskapsføring (for andre enn revisjonsklientene).
DnRs forslag innebærer at regnskapsførervirksomheten skal kunne være en del av revisors oppgaver, og at retten til å drive slik virksomhet skal være regulert av revisorlovens bestemmelser. Selve oppdragsutførelsen skal være regulert av regnskapsførerlovgivningen.
For å kunne gjennomføre DnRs forslag er det nødvendig med flere tilpasninger i både regnskapsførerloven og revisorloven med tilhørende forskrifter. Blant annet gjelder dette hvilke bestemmelser i regnskapsførerloven som skal gjelde. Videre er det foreslått endringer i etterutdanningskravet for revisorer slik at dette også dekker etterutdanningskravet for regnskapsførere. I DnRs forslag er det lagt til grunn at revisorlovens sanksjonssystem skal benyttes, også når revisor driver ekstern regnskapsføring. Sistnevnte innebærer at godkjenningen som revisor kan kalles tilbake i tilfeller der grunnlaget er svikt i regnskapsføreroppdraget.
3. Finanstilsynets merknader til forslaget
DnRs forslag innebærer at retten til å drive regnskapsføring blir regulert i to forskjellige lover. Etter Finanstilsynets syn, vil dette kunne føre til uklarheter i forvaltningen av regelverket, særlig knyttet til sanksjonering av brudd på regnskapsførerregelverket. Videre synes eventuelle spørsmål knyttet til registreringsrettigheter i Brønnøysundregistrene og i Altinn for revisorer som tilbyr ekstern regnskapsføring ikke utredet. Rettighetene autoriserte regnskapsførere har til å registrere i disse systemene, på vegne av sine oppdragsgivere, er knyttet opp mot de som er oppført i Regnskapsførerregisteret. Etter DnRs forslag vil Finanstilsynets tilsynsmessige behov være avgjørende for eventuell meldeplikt til Finanstilsynet og registrering i Regnskapsførerregisteret. Finanstilsynet anser slik registrering nødvendig. Registrering har også betydning for næringsdrivende og andre som ønsker å kontrollere at den eksterne regnskapsføreren de benytter har anledning til å tilby tjenesten og at virksomheten er underlagt tilsyn. Etter DnRs forslag må det skje et oppslag i Revisorregisteret for å kontrollere at vedkommende er registrert der og at vedkommende har et revisorregisternummer.
Finanstilsynet har i brev til Finansdepartementet foreslått at det med bakgrunn i nytt revisjonsdirektiv nedsettes et lovutvalg med mandat til å vurdere gjennomføring av revisjonsdirektivet. Finanstilsynet foreslo at utvalget også bør vurdere regnskapsførerlovgivningen, og om denne bør samordnes med revisorlovgivningen. Inntil en slik samlet vurdering eventuelt er gjennomført, anser Finanstilsynet det som uheldig å gjøre endringer i systemet med at virksomhetsområdene er regulert i hver sin lov. Hvert virksomhetsområde har standarder som utøverne plikter å følge i yrkesutøvelsen. Regnskapsførerbransjen selv, med bransjeorganisasjonene i spissen, har lagt ned et betydelig arbeid for å utvikle og heve kvaliteten både på produktene som leveres og på regnskapsførerne som yrkesutøvere. Særlig har utviklingen av standardene for "God Regnskapsføringsskikk" bidratt til dette. Finanstilsynets vurdering er derfor at de som ønsker å utøve virksomhet både som revisor og som regnskapsfører bør ha "dobbelt konsesjon" slik som systemet også er på andre tilsynsområder.
Det er ikke nødvendig å endre etterutdanningskravet for revisorer for at dette også skal oppfylle etterutdanningskravet for regnskapsførere. Regnskapsførerforskriften har krav til at etterutdanningen skal omfatte 14 timer fra regnskapsføreregleverket og god regnskapsføringsskikk. Revisorer kan velge å legge timer i regnskapsførerregleverket og god regnskapsføringsskikk inn i de 28 timer i "annet" som nevnt i revisorforskriften § 2-1 siste ledd. Det er således ikke nødvendig for revisorer å ta etterutdanning utover revisorforskriftens krav på 105 timer over tre kalenderår for å oppfylle kravet til etterutdanning for regnskapsførere.
4. Endret forvaltningspraksis
Finanstilsynet vil endre praksis slik at autorisasjon som regnskapsfører tildeles ansvarlige revisorer etter en forenklet søknadsprosedyre og en forenklet saksbehandling. Forenklingen i søknadsprosedyren innebærer at ansvarlige revisorer kan søke autorisasjon som regnskapsfører, uten å benytte standard søknadsskjema og uten å vedlegge dokumentasjon som normalt kreves.
I behandlingen av søknaden vil Finanstilsynet kun gjøre søk i interne systemer for å kontrollere at den aktuelle revisoren ikke tidligere har hatt autorisasjon som regnskapsfører som er tilbakekalt av Finanstilsynet, eller at det er andre forhold som skulle tilsi at vandelskravet ikke er oppfylt.
Finanstilsynet vil vurdere behovet for å endre regnskapsførerforskriften slik at det fremkommer av denne at ansvarlig revisor er ett av grunnlagene for å bli autorisert som regnskapsfører.
Selv om ikke praksisendringen imøtekommer DnRs ønske om å være regulert bare av revisorloven, innebærer endringen at ansvarlige revisorer som ønsker å tilby ekstern regnskapsføring kan oppføres i Regnskapsførerregisteret. På denne måten beholdes dagens lovsystem, og det vil være lettere å sikre en enhetlig forvaltning av virksomhetskravene til de som driver ekstern regnskapsføringsvirksomhet. I tillegg vil en opprettholdelse av autorisasjonssystemet og innføring i Regnskapsførerregisteret gi en bedre oversikt over hvem som kan tilby eksterne regnskapsførertjenester.
Med hilsen
Finanstilsynet
Morten Baltzersen
finanstilsynsdirektør
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Vedlegg
Kopi til Den norske Revisorforening.