Forsikringsformidlere: Kontroll med innsending av forsikringsbevis i 2011
Brev
Publisert: 8. juni 2012
Sist endret: 12. mars 2019
Forsikringsmeglingsforetak skal ha forsikringer så lenge meglingsvirksomheten utøves. Tilsvarende gjelder for forsikringsagentforetak, med mindre forsikringsselskapet har påtatt seg å dekke erstatningansvaret. Foretakene skal ha ansvarsforsikring for yrkesmessig uaktsomhet. Foretak som behandler klientmidler, skal i tillegg ha forsikring som dekker underslag av klientmidler begått av ansatte eller andre som utfører arbeid, oppdrag eller tillitsverv for foretaket. Lov om forsikringsformidling kapittel 4 og § 7-5, forskrift om forsikringsformidling kapittel 2 og rundskriv 16/2011 har regler om pliktige forsikringer. Formidlingsforetak, som er registrert i Finanstilsynets register har en lovbestemt plikt til å sende gyldige forsikringsbevis til tilsynet hvert år.
Drøyt 40 % av forsikringsmeglings- og forsikringsagentforetakene hadde sendt inn forsikringsbevis innen 31.12.2011. De resterende fikk brev i begynnelsen av januar med pålegg om å sende inn forsikringsbevis. I slutten av januar hadde fem foretak fortsatt ikke sendt inn forsikringsbevis og fikk forhåndsvarsel om dagmulkt ved fortsatt manglende innsendelse. Det ble ikke nødvendig å fatte vedtak om dagmulkt.
Ingen aksessoriske agentforetak hadde sendt inn forsikringsbevis per 31.12.2011, så alle fikk i januar brev med pålegg. I slutten av januar fikk sju foretak forhåndsvarsel om dagmulkt. Det ble ikke nødvendig å fatte vedtak om dagmulkt. I løpet av prosessen tilbakekalte Finanstilsynet tillatelsen til 17 aksessoriske agentforetak fordi foretaket skulle være, eller allerede var registrert av forsikringsselskapet foretaket hadde avtale med.