Vedrørende henvendelser om lydopptak
Brev
Publisert: 31. mars 2011
Sist endret: 26. september 2016
Postboks 8008 Dep
0030 OSLO
SAKSBEHANDLER: Lars Ove Hagset/ Marte Voie Opland
VÅR REFERANSE: 10/2939
DERES REFERANSE: 08/4703 IG
DIR.TLF: 22 93 97 35/22 93 97 37
ARKIVKODE: 401
09.04.2010
1. Innledning
Det vises til brev fra Finansdepartementet av hhv. 12. og 17. mars 2010 vedrørende henvendelser fra Norges Fondsmeglerforbund (NFMF) og Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) knyttet til endringer i verdipapirforskriften om lydopptak og oppbevaring av dokumentasjon mv.
Finanstilsynet har i det følgende disponert svaret med bakgrunn i brevet fra NFMF. FNO har i tillegg til spørsmål som også er reist av NFMF bedt Finansdepartementet å revurdere anvendelsesområdet for de nye reglene om lydopptak, herunder særlig opphevelsen av unntaket for kredittinstitusjoner og øvrige verdipapirforetak med begrenset tjenestespekter. Finanstilsynet kan ikke se at det i FNOs brev fremkommer momenter som ikke er fremsatt i høringsrunden og som på det nåværende tidspunkt er grunnlag for en fornyet vurdering av regelverket. Det vises her også til de vurderinger som fremgår av Finanstilsynets høringsnotat datert 26. august 2008.
I følge FNO bør en avvente en forskrift om lydopptak til EU-kommisjonen har vurdert spørsmålet og til endelig PRIPS (Packaged Retail Investment Products)-direktiv foreligger. Regler om lydopptak er per i dag ikke harmonisert på europeisk nivå. Etter kommisjonsdirektiv 2006/73 artikkel 51.4 er MiFID ikke til hinder for at det enkelte medlemsland fastsetter nasjonale regler vedrørende krav om lydopptak. Finanstilsynet er kjent med at det vurderes om det skal fastsettes felleseuropeiske regler om lydopptak. Spørsmålet behandles for tiden i CESR som ledd i MiFID-review, og endelig vedtak om nye regler vil måtte fastsettes av EU. CESR har ennå ikke oversendt et endelig forslag til kommisjonen, men det foreløpige forslaget som sendes ut på høring innebærer at det innføres felleseuropeiske minimumsregler med et mer begrenset anvendelsesområde enn det som følger av det endrede norske regelverket. Den enkelte EØS stat skal ha full anledning til å fastsette strengere regler. Regelverket vedrørende lydopptak varierer mellom de ulike EØS-statene. Enkelte stater vurderer for tiden endringer av gjeldende regelverk på området uavhengig av de prosesser som foregår på europeisk nivå. Dette gjelder blant annet Storbritannia, hvor FSA i mars sendte forslag om innføring av krav om lydopptak av mobiltelefonsamtaler ut på høring.
Det er per i dag uklart når MiFID-review på dette området vil være avsluttet, og hva utfallet av gjennomgangen vil bli. Tilsvarende gjelder for PRIPS-direktivet. Finanstilsynet er derfor av den oppfatning at en ikke bør utsette ikrafttredelsen av forskriften i påvente av EUs behandling. En slik utsettelse vil være uheldig.
2. Ikrafttredelse av forskriften
2.1 Tekniske løsninger
2.1.1 Oversikt
Den forskriftsbestemte lydopptaksforpliktelsen omfatter opptak av telefonsamtaler som sådan, enten de skjer til/fra fast telefon eller mobiltelefon. I dag foretas det allerede opptak av samtaler til og fra fasttelefon, primært knyttet til ordrer og indikasjoner på ordrer. Opptak fra fasttelefon anses ikke som en teknisk utfordring. Det er opptak av samtaler til/fra mobiltelefon som krever nye tekniske løsninger, og som derav er gjenstand for omtale fra så vel næringen som nå Finanstilsynet i tilknytning til ikrafttredelse av forskriftsendringen.
Både FNO og NFMF bruker mangel på/mangelfulle/kostbare tekniske løsninger knyttet opp mot opptak av mobilsamtaler som et argument for bl.a. utsatt ikrafttredelse av forskriftsendringen. Det vises til side 3 i FNOs brev til departementet av 10. mars og til punkt 3 i NFMFs brev til departementet av 8. mars 2010.
Finanstilsynet har som følge av argumentasjonen fra næringen igjen søkt å kartlegge hva markedet i dag kan tilby av tekniske løsninger, og kontaktet leverandørene Ricochet AS, Smartphone AS, IPnett AS, Ventelo AS, Netcom AS og Trigcom AS. Finanstilsynet har mottatt svar fra alle unntatt de to sistnevnte.
Finanstilsynet har forholdt seg til de tilbydere av tekniske løsninger som aktørene i det norske verdipapirmarkedet selv har nevnt for Finanstilsynet. Det kan ikke utelukkes at det er andre aktører, nasjonalt og/eller internasjonalt, som også kan tilby tekniske løsninger for opptak av mobilsamtaler.
I Finanstilsynets dialog med tilbyderne av tekniske løsninger har det særlig vært fokus på tre forhold: i) hvilke tekniske løsninger tilbys eller vil bli tilbudt; ii) kostnader for foretakene ved installasjon og drift; og iii) om man kan levere til foretakene innen 1. juli 2010, eller eventuelt til hvilken senere dato?
2.1.2 Oversikt over tilbudet av tekniske løsninger
Dette punkt er unntatt offentlighet, jf. offl. § 13, første ledd, jf. fvl. § 13 første ledd nr. 2. Punktet gjenfinnes som vedlegg 1, unntatt offentlighet, til dette brev.
2.1.3 Oppsummering med hensyn til tilbudet av tekniske løsninger
Det er Finanstilsynets vurdering at man per i dag har flere konkurrerende leverandører av tekniske løsninger for opptak av mobilsamtaler. Finanstilsynet deler derfor ikke NFMFs frykt for at forslag til forskrift bygger opp under eller medvirker til en monopolsituasjon.
Det er opp til foretakene selv å velge/utvikle en teknisk løsning som gjør foretakene i stand til å oppfylle kravene til å foreta lydopptak i lov og forskrift. Finanstilsynet er imidlertid av den oppfatning at de tekniske løsninger som er presentert langt på vei synes å ivareta behovene for opptak etter verdipapirforskriften § 10-31 første ledd.
Finanstilsynet finner det riktig å påpeke at NFMFs angivelse av tilgjengelige tekniske løsninger er uriktig. Ingen av de leverandørene Finanstilsynet har vært i kontakt med vil tilby løsning for opptak direkte på den enkelte mobiltelefon, idet løsningen er for usikker i forhold til manipulasjon og oppbevaring av data. Det er videre ingen av leverandørene som tilbyr en løsning bygget på at opptak fordrer et aktivt valg/tastetrykk fra bruker, slik NFMF skisserer i første og annet avsnitt under punkt 3 i sitt brev av 8. mars 2010.
Finanstilsynet har fått inntrykk av at leverandørene allerede er aktive i markedet, og at flere i disse dager kjører piloter hos enkelte aktører i bransjen.
2.2 Øvrige store IT/IKT-prosjekter for foretakene
Det er riktig, slik NFMF påpeker under punkt 1 i sitt brev av 8. mars 2010, at verdipapirforetakene per i dag har pågående større IT/IKT-prosjekter knyttet til bl.a. Oslo Børs’ nye handelssystemer og etablering av sentral motpart i handelen på Oslo Børs. Dette er prosjekter som berører enkelte større verdipapirforetak som er børsmedlemmer på Oslo Børs. Oslo Børs er i ferd med å etablere nye handelssystemer. Systemet for derivathandel ble tatt i bruk 7. desember 2009 og systemet for egenkapitalinstrumenter og obligasjoner tas i bruk fra 12. april 2010. I tillegg etableres system med sentral motpart for handelen i egenkapitalinstrumenter. Dette systemet tas i bruk for enkelte aksjer fra 12. mai 2010 og tvungen clearing av handelen med samtlige egenkapitalinstrumenter vil skje med virkning fra 10. juni 2010.
2.3 Finanstilsynet anbefaler kortere utsettelse av ikrafttredelsesdato
NFMF og FNO har begge anmodet Finansdepartementet om å vurdere utsettelse av forskriftens ikrafttredelse 1. juli 2010 på minimum ett år. Anmodningen er fra NFMFs side begrunnet med at ”verdipapirforetakene kan få tilstrekkelig tid til å prøve ut de nye løsningene for lydopptak av mobilsamtaler samt at forhåpentligvis også nye leverandører vil kunne tilby gode opptakssystemer.”
Det fremkommer av punkt 2.1 ovenfor at flere leverandører har tekniske løsninger klare for installering. Det er heller ingen av tilbyderne som overfor Finanstilsynet har tilkjennegitt større utfordringer med hensyn til installasjon av løsninger. Dette taler, etter Finanstilsynets vurdering, isolert sett mot å imøtekomme NFMF og FNOs anmodning.
Finanstilsynet ser at det er oppstått et sammenfall av tidspunktene for forberedelsene av installasjon av tekniske løsninger for lydopptak med øvrige store IT/IKT-prosjekter for verdipapirforetakene. Dette taler for en kortere utsettelse av ikrafttredelsestidspunktet. Etter Finanstilsynets vurdering vil en tre måneders utsettelse gi verdipapirforetakene tilstrekkelig god tid til å foreta de nødvendige tilpasninger. Finanstilsynet anbefaler at det gis en utsettelse av ikrafttredelsen til 1. oktober 2010.
3 Forskriftens rekkevidde
3.1 Innledning
NFMF har reist enkelte spørsmål knyttet til rekkevidden av de nye bestemmelsene om lydopptak, og ber om avklaring av forskriftens anvendelsesområde på noen punkter.
Forskriftsendringen innebærer en utvidelse av anvendelsesområdet for lydopptaksreglene. Det er hovedsaklig to hovedhensyn som ligger til grunn for den utvidede opptaksplikten. For det første er lydopptak et sentralt virkemiddel i forbindelse med undersøkelser knyttet til mistanke om markedsmisbruk. For det annet er lydopptak av telefonsamtaler i tilknytning til investeringstjenester et element av investorbeskyttelse og et virkemiddel ved undersøkelser av mistanker om overtredelser av kravene til god forretningsskikk. Som påpekt i Finanstilsynets høringsnotat vil det faktum at det foretas lydopptak av telefonsamtaler knyttet til investeringstjenestevirksomheten kunne virke preventivt i forhold til verdipapirforetakenes behandling av kunder. Det antas at ansatte i foretakene vil være mer aktsom i forhold til regelverket når det tas lydopptak. Lydopptak vil også ha egenverdi for foretakene ved at man lettere kan dokumentere overfor kunden hva som er avtalt og kommunisert mellom partene.
Bestemmelsen i verdipapirforskriften § 10-31 regulerer både lydopptaksplikten og plikten til å dokumentere kommunikasjonen via andre kommunikasjonskanaler. Anvendelsesområdet for begge forpliktelsene angis på samme måte. Avgrensninger av lydopptaksforpliktelsen får dermed også betydning for avgrensningen av forpliktelsen til å dokumentere kommunikasjon via øvrige kommunikasjonskanaler. Dette må tas hensyn til ved vurderingen av bestemmelsens rekkevidde.
Ordlyden i verdipapirforskriften § 10-31 er forholdsvis klar: Samtlige telefonsamtaler i tilknytning til ytelse av investeringstjenester skal tas opp. Forpliktelsen er vidt angitt, men er avgrenset i enkelte henseender. Etter ordlyden er det bare samtaler i tilknytning til nærmere fastsatte investeringstjenester som skal tas opp. Dette innebærer at samtaler som utelukkende dreier seg om tilknyttede tjenester faller utenfor. Dersom samtalen dreier seg om både investeringstjenester og tilknyttede tjenester, vil samtalen nødvendigvis omfattes av opptaksforpliktelsen. Det er videre sagt uttrykkelig i høringsnotatet at samtaler i tilknytning til annen næringsvirksomhet som ytes i henhold til verdipapirhandelloven § 10-2, herunder forsikringsformidlingsvirksomhet, ikke er omfattet av opptaksforpliktelsen. Finanstilsynet presiserer imidlertid at det i forslag til regulering av tjenesteytelser knyttet til andeler i ansvarlige selskaper er foreslått at opptaksforpliktelsen skal gjelde for denne virksomheten. Verdipapirforetak er ikke forpliktet til å ta opp ansattes private samtaler.
Forskriftsendringen medfører at verdipapirforetakene må endre sine retningslinjer, rutiner og systemer for å sikre at lydopptaksforpliktelsen oppfylles. Det er opp til foretakene å vurdere hvordan dette skal gjøres. I praksis vil mange ansatte ha arbeidsoppgaver som både faller innenfor og utenfor opptaksplikten. Det vil være utfordrende å sette opp systemer hvor det bare gjøres opptak av samtaler som faller innenfor opptaksplikten. Det kan, etter Finanstilsynets oppfatning, også være grunn til å sette spørsmålstegn ved den praktiske betydningen av en grensedragning mellom hva som skal være gjenstand for opptak eller ikke. For medarbeidere som yter investeringstjenester pr telefon må det etableres en opptaksløsning. Dette vil også gjelde for medarbeidere som bare tidvis yter investeringstjenester som omfattes av lydopptaksplikten, for eksempel ansatte som normalt arbeider med analyse, men som av og til også yter investeringstjenester. Den enkelte medarbeider vil normalt ikke kjenne innholdet av en samtale før den har startet, og vil derfor vanskelig kunne benytte en linje som det ikke gjøres opptak fra. Mange foretak vil derfor sannsynligvis ta opp flere samtaler enn det som er påkrevet, og det vil nødvendigvis tas opp overskuddsinformasjon. De personvernmessige utfordringer knyttet til denne informasjonen vil et stykke på vei kunne avhjelpes ved å innrette søkemulighetene slik at overskuddsinformasjonen blir mindre tilgjengelig. Det er heller ikke lagringsplikt knyttet til slik overskuddsinformasjon.
Foretakene kan ved enkelte organisatoriske tilpasninger avgrense behovet for og rekkevidden av endringer av systemene. Det er blant annet mulig å fastsette i foretakets retningslinjer at investeringstjenester ikke skal ytes per telefon. Foretakets virksomhet slik denne innrettes vil på denne måten falle utenfor området for lydopptaksforskriften. En annen mulighet er å fastsette i foretakets retningslinjer at investeringstjenester kun skal ytes fra et begrenset antall bestemte telefoner, og da fortrinnsvis fasttelefoner. På samme måte kan det enkelte foretak fastsette at investeringstjenester ikke skal ytes per mobiltelefon. En slik løsning kan sees i sammenheng med det generelle kravet i verdipapirhandelloven om at investeringstjenestevirksomhet skal drives fra fast forretningssted.
Finanstilsynet vil tilføye at verdipapirforetak har adgang til å utkontraktere virksomhet, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 annet ledd. Verdipapirforetak kan dermed benytte andre enheter, herunder andre verdipapirforetak, til å oppfylle sine forpliktelser etter verdipapirhandelloven, herunder lydopptaksforpliktelsen. En forutsetning for dette er imidlertid at verdipapirforetaket følger de nærmere reglene for utkontraktering i verdipapirhandeloven § 9-11 annet ledd og verdipapirforskriften §§ 9-14 og 9-15.
3.2 Analysevirksomhet
Finanstilsynet er enig med NFMF i at lydopptaksreglene ikke vil medføre noen plikt til å ta opp samtaler i tilknytning til den analysevirksomhet som faller inn under tilknyttet tjeneste som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 annet ledd nr. 5. Hvorvidt den enkelte medarbeider har stillingsbetegnelsen ”analytiker” kan ikke være avgjørende for avgrensningen av opptaksplikten. Dersom en analytiker yter investeringstjenester per telefon, for eksempel investeringsrådgivning eller mottak og formidling av ordre, er samtalen omfattet av opptaksforpliktelsen etter verdipapirforskriften § 10-31.
3.3 Investeringsrådgivning
NFMF uttaler i sitt brev at foretak som har fastsatt i sine retningslinjer at foretaket ikke skal yte investeringstjenester per telefon og dermed vil unngå lydopptaksforpliktelsen, likevel kan foreta noe investeringsrådgivning på telefon i tilknytning til oppfølgningssamtaler med kunder ettersom slike samtaler ”vil kunne fremtvinge umiddelbare personlige investeringsråd fra foretaket”. Slike oppfølgningssamtaler bør etter NFMFs oppfatning ikke utløse plikt til å foreta lydopptak så lenge foretaket har fastsatt i sine rutiner at det ikke skal ytes investeringstjenester per telefon. Finanstilsynet kan vanskelig se at det er grunnlag for en slik begrensning i opptaksforpliktelsen (i forhold til omfang eller hyppighet av opptakspliktige telefonsamtaler). Det må forutsettes at de verdipapirforetak som fastsetter en slik begrensning i sin forretningsvirksomhet faktisk følger opp denne ved ytelsen av investeringstjenestene. Dette vil ikke hindre verdipapirforetakene å kunne ta kontakt med kundene per telefon, når samtalene ikke dreier om investeringstjenester, for eksempel for å avtale kundemøter.
3.4 Corporatevirksomhet
Finanstilsynet ser at det i forbindelse med investeringstjenesten som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 6, plassering og garantistillelse, kan være behov for enkelte avgrensninger. Denne investeringstjenesten vil ofte ytes sammen med den tilknyttede tjenesten som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 annet ledd nr. 3, rådgivning om foretaks kapitalstruktur. Det vil ikke alltid være lett opprette et enkelt skille mellom de deler av en slik prosess som omfattes av lydopptaksplikten og de deler som faller utenfor. I mange tilfeller vil det også være de samme ansatte som yter både investeringstjenesten og den tilknyttede tjenesten. Verdipapirforetak har ved ytelse av investeringstjenesten kundeforhold til både utstederforetaket og investor. Det oppstår dermed et trepartsforhold. Ordlyden i verdipapirforskriften § 10-31 første ledd skiller ikke mellom samtaler med utsteder og samtaler med investor. Et slikt skille drøftes heller ikke i høringsnotatet til forskriften. I følge høringsnotatet skal formuleringen ”i tilknytning til” tolkes vidt. Det skal dermed sterke reelle hensyn til for å begrunne eventuell innskrenkende tolkning av bestemmelsen.
Den tilknyttede tjenesten som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 annet ledd nr. 3 kan ytes både som en selvstendig tjenesteytelse og som del av oppdrag som også inkluderer ytelse av investeringstjenesten som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 6. Finanstilsynet er enig med NFMF i at samtaler som utelukkende omhandler den tilknyttede tjenesten som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 annet ledd nr. 3 ikke er omfattet av forpliktelsen til å foreta lydopptak. Dette må som utgangspunkt gjelde uavhengig av om denne ytes på selvstendig grunnlag eller som ledd i en prosess som også inkluderer ytelse av investeringstjenester. Dersom samtalen omhandler både investeringstjenester og tilknyttede tjenester, må samtalen nødvendigvis tas opp.
NFMF foreslår at lydopptaksforpliktelsen skal avgrenses etter hvem samtalen foretas med, og at opptaksforpliktelsen kun skal omfatte samtaler med investorer, potensielle investorer og garantister. Finanstilsynet er ikke enig i at verdipapirforskriften § 10-31 skal forstås på denne måten. Det er klart at samtaler med investorer og garantister skal tas opp. Det kan imidlertid ikke være slik at samtlige samtaler med utsteder/oppdragsgiver skal anses omfattet av den tilknyttede tjenesten og dermed falle utenfor lydopptaksforpliktelsen. I løpet av en prosess vil det regelmessig kunne oppstå innsideinformasjon, og det er viktig å ha dokumentasjon for når verdipapirforetaket mottar denne typen informasjon og på hvilket tidspunkt mandatavtaler blir inngått. Verdipapirforetak rådgir også regelmessig utsteder med hensyn til tildeling i overtegnede emisjoner. Det er her viktig å ha dokumentasjon for kommunikasjon mellom verdipapirforetaket og utsteder i denne forbindelse. Det anses dermed ikke hensiktsmessig å avgrense opptaksplikten slik NFMF foreslår.
3.5 Oppgjørsfunksjonen
NFMF antar i sitt brev at samtaler mellom kunder og verdipapirforetakenes oppgjørsfunksjon vil kunne omfattes av opptaksforpliktelsen. Finanstilsynet anser imidlertid at ren oppgjørsvirksomhet som utelukkende består i å forestå oppgjøret av kundetransaksjoner, uten at man endrer på betingelser eller avtalevilkår, i denne sammenhengen ikke anses som utført i tilknytning til yting av investeringstjenester. De hensyn som ligger til grunn for bestemmelsene om lydopptak tilsier etter Finanstilsynets vurdering at det ikke kan innfortolkes en plikt til å ta opp samtaler knyttet til foretakenes oppgjørsvirksomhet. I den utstrekning oppgjørsmedarbeidere faktisk utfører investeringstjenester må telefonsamtaler disse medarbeiderne foretar i denne sammenheng selvsagt tas opp.
3.6 Aktiv forvaltning
Det er reist spørsmål ved rekkevidden av forpliktelsen til å foreta lydopptak ved ytelse av investeringstjenesten aktiv forvaltning. Tjenesten adskiller seg fra andre investeringstjenester ved at ytelsen for det alt vesentlige ikke forutsetter løpende kundekontakt. Utøvelsen av den aktive forvaltningen (etter at det er inngått en mandatavtale) foretas nettopp gjennom kontakt med andre enn kunden. Investeringstjenesten aktiv forvaltning er likevel ikke unntatt fra opptaksforpliktelsen. Som nevnt under punkt 3.5 er det i høringsnotat til forskriften utalt at uttrykket ”i tilknytning til investeringstjenestevirksomheten” skal tolkes vidt. Dette innebærer at det skal sterke reelle hensyn til for å tolke bestemmelsen innskrenkende.
Det synes klart at alle telefonsamtaler mellom verdipapirforetaket og dets kunder vedrørende den aktive forvaltningen skal tas opp. Det er ikke grunnlag for å skille mellom foretak som har hyppig eller mindre hyppig kontakt med sine kunder. I høringsnotatets punkt 8.2.2 presiseres det at kommunikasjon med kunder om investeringstjenester, herunder aktiv forvaltning, som er ytt eller som ytes løpende skal tas opp. Forpliktelsen omfatter imidlertid også andre telefonsamtaler verdipapirforetaket gjennomfører i tilknytning til den aktive forvaltningen, herunder samtaler med andre verdipapirforetak.
Ordlyden i bestemmelsen setter ikke særlige begrensninger med hensyn til plikten til å foreta lydopptak, for eksempel at det bare skal gjelde kundesamtaler. I høringsnotatet er det i punkt 6.2, hvor behovet for lydopptak drøftes, uttalt at samtaler mellom aktiv forvalter og megler vil tas opp av megler. En avgrensning som er basert på hvorvidt samtalen tas opp av andre, er ikke fastsatt i forskriftsbestemmelsen. Finanstilsynet kan ikke se at denne uttalelsen i seg selv er tilstrekkelig grunnlag for å tolke bestemmelsen innskrenkende. Ved utførelsen av investeringstjenesten aktiv forvaltning vil verdipapirforetaket være i kontakt med en rekke ulike aktører som ikke omfattes av bestemmelsene om lydopptak. Meglere i andre jurisdiksjoner vil ikke nødvendigvis ha plikt til å foreta lydopptak. Det legges til at enkelte som yter aktiv forvaltning, særlig innenfor varederivatmarkedet, også er medlemmer på regulerte markeder. I disse tilfeller vil den som yter aktiv forvaltning ikke plassere ordre hos andre verdipapirforetak, men utføre ordren selv. Eventuelle lydopptak vil her bare kunne foretas av den aktive forvalteren.
Hensynet til å sikre en mest mulig fullstendig dokumentasjon av investeringstjenestevirksomheten tilsier at det ved aktiv forvaltning, også må foretas lydopptak av andre samtaler enn kundesamtaler.
4 Forholdet til Den Europeiske menneskerettighetskonvensjon og forholdet til Personopplysningsloven
NFMF anfører under punkt 5 i sitt brev at virkeområdet ”forsterker imidlertid de viktige prinsipielle spørsmål relatert til personvern og privatliv.” Forholdet til personvern ble vurdert av Finanstilsynet under punkt 9 i høringsnotatet. Forholdet til personopplysningsloven var også berørt av flere høringsinstanser, og det vises for så vidt til Datatilsynets høringsuttalelse av 19. desember 2008.
Finanstilsynet hadde den 11. mars 2010 et møte med Datatilsynet, hvor formålet bl.a. var å se på hvordan ivaretakelse av personvernet til ansatte og kunder skal sikres ved etterlevelsen av det nye regelverket. Datatilsynet opplyste i møtet at de i forkant av ikrafttredelsen av forskriftsendringen vil utarbeide en offentlig tilgjengelig veiledning for å bidra til å sikre ivaretakelse av personvernet.
NFMF etterspør også Finansdepartementets vurdering av forskriftens utvidede virkeområde i forhold til forpliktelsene i Den Europeiske Menneskerettighetskonvesjon (EMK) artikkel 8 nr. 1. Forholdet til menneskerettigheter var ikke kommentert av organisasjonen i deres egen høringsuttalelse av 22. desember 2008. Datatilsynet kommenterte forholdet til EMK artikkel 8 i sin høringsuttalelse av 19. desember 2008 under avsnittet ”Omfattende kontroll av ansatte”. EMK ligger utenfor Finanstilsynets sentrale kompetanseområde. Finanstilsynet legger til grunn at forholdet til personvern, herunder forholdet til EMK, har vært vurdert av Finansdepartementet i forbindelse med fastsettelsen av forskriften, og har ikke gått nærmere inn på dette temaet i denne omgang.
5. Informasjonstiltak
Finanstilsynet ser at det kan være behov for å gi verdipapirforetakene informasjon med hensyn til forståelsen og praktiseringen av lydopptaksreglene, og vil legge ut informasjon på Finanstilsynets nettstedet i samsvar med det som er skissert ovenfor under punkt 3.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
direktør for markedstilsyn
Britt Hjellegjerde
seksjonssjef
Vedlegg