Tillatelse til å yte investeringstjenester for finansielle instrumenter Bergen Energi Markets AS
Brev
Publisert: 1. april 2011
Sist endret: 21. april 2017
SAKSBEHANDLER:
Kjersti Haugstad Sanstøl
DATO:
29. mars 2011
VÅR REFERANSE:
10/7310
Tillatelse til å yte investeringstjenester for finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 (5) nr. 1, 2 og 5
Generelt
I medhold av lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel § 9-1 (1) og delegasjonsvedtak
3. oktober 2007 gir Finanstilsynet, på bakgrunn av de opplysninger som er gitt i søknaden, Bergen Energi Markets AS (org.nr. 995 489 678) tillatelse til å yte følgende investeringstjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (1) nr.:
4. aktiv forvaltning av investorers portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt,
5. investeringsrådgivning som definert i § 2-4 (1).
Som vilkår for tillatelsen settes:
- Investeringstjenestene kan bare ytes for finansielle instrumenter som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-2 (5) nr. 1, 2 og 5.
- Kunder skal gjøres oppmerksom på hvilke investeringstjenester og for hvilke finansielle instrumenter foretaket har tillatelse til å yte.
- Kravet til god forretningsskikk skal gjelde for hele foretakets virksomhet, jf. verdipapirhandelloven § 10-11.
- Foretaket må etablere rutiner for mottak og behandling av informasjon fra andre deler av konsernet som kan være egnet til å påvirke foretakets virksomhet, dersom slik informasjon mottas før informasjonen er allment tilgjengelig.
- Personer i ledende posisjoner og personer som utøver kjernevirksomhet må være ansatt i foretaket.
- Bergen Energi Markets AS skal i avtale med sine kunder opplyse om at det forvalter midler fra andre selskaper i Bergen Energi AS’ konsernet.
- Bergen Energi Markets AS skal i avtale med sine kunder opplyse om at ansatte i foretaket og/eller ansatte i andre konsernselskap kan ha eierandeler i selskap/fond som foretaket har inngått avtale om aktiv forvaltning eller investeringsrådgivning med.
- Foretaket skal så snart som mulig opprette og oversende til Finanstilsynet rutine vedrørende foretakets godtgjørelsesordning, jf. rundskriv 11/2011.
For ordens skyld presiseres at tillatelsen ikke begrenser Finanstilsynets adgang til å gi pålegg
knyttet til virksomheten, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2, jf. § 15-7 (1) og (3).
Oppbevaring av kunders midler på foretakets handelskonto vil være i strid med verdipapirhandelloven § 9-11 (4) og verdipapirforskriften § 9-16, og Finanstilsynet understreker betydningen av at foretaket innretter sin virksomhet i samsvar med disse bestemmelsene. Finanstilsynet vil også understreke at det er viktig at foretaket har etablert gode rutiner for likebehandling av kunder for å redusere interessekonflikter, jf. verdipapirhandelloven § 9-11 (1) nr. 2 og § 10-10. Dette gjelder spesielt fordi mange handler gjøres aggregert på slutten av handelsdagen, og det er derfor viktig at enkelte kunder ikke tilgodeses på andres bekostning.
Finanstilsynet legger til grunn at foretaket er medlem i Verdipapirforetakenes sikringsfond fra tidspunktet for tillatelsen, og at fondets forpliktelser som følge av medlemskapet inntrer fra samme tidspunkt.
Tilknyttede tjenester
I medhold av verdipapirhandelloven § 9-1 (1) og de opplysninger som er gitt i søknaden, gir Finanstilsynet dessuten Bergen Energi Markets AS tillatelse til å yte følgende tilknyttede tjenester, jf. verdipapirhandelloven § 2-1 (2) nr.:
5. utarbeidelse og formidling av investeringsanbefalinger, finansielle analyser og andre former for generelle anbefalinger vedrørende transaksjoner i finansielle instrumenter.
Startkapital og kapitaldekning
Foretaket skal ha en startkapital på et beløp i norske kroner som minst svarer til 730.000 euro, jf. verdipapirhandelloven § 9-13.
Foretaket skal påse at det til enhver tid oppfyller kravene til kapital som følger av
verdipapirhandelloven §§ 9-15 og 9-16, samt forskrifter og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene. Dersom det inntreffer forhold som medfører risiko for at foretaket ikke vil kunne oppfylle kapitalkravet eller det oppstår andre forhold som kan innebære stor risiko knyttet til driften av foretaket, skal foretaket straks gi melding til Finanstilsynet. Dersom det anses sannsynlig at kapitalkravet ikke vil bli oppfylt, skal foretaket iverksette tiltak for å rette på kapitalforholdene.
Foretakets ledelse og styre
Foretakets styre har følgende sammensetning:
Erik Bøckmann (styreleder)
Marita Haugen (styremedlem)
Monica Seilen Nilsen (styremedlem)
Finanstilsynet legger til grunn at Dag Børre Seter er foretakets daglige leder og faktisk leder for investeringstjeneste nr. 5. Halvor Aas er foretakets faktiske leder for investeringstjeneste nr. 4.
I henhold til verdipapirhandelloven § 9-9 (3) skal foretaket opplyse Finanstilsynet om skifte
av daglig leder, faktisk(-e) leder(-e) og om endringer i styret, herunder gi opplysninger som er relevante for å vurdere om personen fyller vilkårene i § 9-9 (1).
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket
Aksjeeiere med betydelig eierandel i foretaket er Bergen Energi AS, og indirekte aksjeeiere med betydelig eierandel er Erik Bøckmann (10,06 % av aksjene i Bergen Energi AS), Bill Schjelderup (26,63 % av aksjene i Bergen Energi AS) og Heidi Hjellestad (21,10 % av aksjene i Bergen Energi AS). Betydelig eierandel er definert i verdipapirhandelloven § 2-4 (5).
Melding om endring av aksjeeierstruktur skal sendes til Finanstilsynet, jf. verdipapirhandelloven § 9-10 (2), (3) og (7), jf. verdipapirforskriften § 9-4 flg.
Rutiner og instrukser
Foretaket ved styret er ansvarlig for at foretaket til enhver tid er organisert og har oppdaterte rutiner, retningslinjer og instrukser i henhold til verdipapirhandelloven kapittel 9 og 10, forskrift 29. juni 2007 nr. 876 til verdipapirhandelloven og annet relevant regelverk. Finanstilsynet tar til etterretning innsendte vedtekter, driftsplan, interne rutiner, retningslinjer og instrukser. Hvorvidt disse er tilstrekkelige, hensiktsmessige og holdbare for den virksomhet foretaket skal drive har Finanstilsynet ved behandlingen av tillatelsen ikke tatt stilling til, men dokumentene kan bli vurdert mot foretakets virksomhet ved tilsyn.
Avsluttende bemerkninger
Finanstilsynet gjør oppmerksom på at brudd på bestemmelser i eller gitt i medhold av verdipapirhandelloven, herunder vilkår for tillatelse, kan medføre tilbakekall av tillatelsen. Det samme gjelder dersom tillatelse er gitt på grunnlag av uriktige opplysninger eller andre
uregelmessigheter. Det vises til verdipapirhandelloven § 9-4.
Dette vedtak kan påklages til Finansdepartementet, jf. forvaltningsloven §§ 28 flg. Klagen sendes til Finanstilsynet. Frist for å klage er tre uker fra vedtaket er mottatt. Klagen skal nevne det vedtak det klages over og hvilket resultat klager mener er det riktige. Klagen bør også nevne de grunner klager støtter seg til.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
direktør for markedstilsyn Britt Hjellegjerde
seksjonssjef
Kopi: Verdipapirforetakenes sikringsfond