Merknader etter stedlig tilsyn PricewaterhouseCoopers AS
Brev
Publisert: 3. juni 2011
Sist endret: 21. april 2017
Saksbehandler: Lars Erik Larsen
Direkte tlf.: 22 93 97 05
Vår referanse: 10/6818
Arkivkode: 624.1
Dato: 30.05.2011
1. Innledning
Det vises til Finanstilsynets stedlige tilsyn avholdt 24. - 25. august 2010. Det vises videre til våre foreløpige merknader av 20. desember 2010, samt PwCs tilsvar av 21. januar 2011.
Bakgrunnen for tilsynet var varslede feil i regnskapet til en av PwCs revisjonsklienter, et forsikringsselskap notert på Oslo Børs. Feilene ble varslet markedet ved børsmelding i juni 2010, og var av en slik art at de etter Finanstilsynets oppfatning kunne indikere svakheter i revisjonen i perioden 2002 til 2009. Forsikringsselskapets ledelse har opplyst at feilene skyldtes uriktig programmering av datasystemet som selskapet benytter i sjøforsikringsvirksomheten. Feilprogrammeringen medførte at krav mot reassurandørene ble beregnet for høyt i perioden 2002 til 2009. Beregnede krav ble lagt til grunn for regnskapssystemets bokføring av fordringer mot reassurandørene, og medførte over tid akkumulasjon av vesentlige feil i selskapets årsregnskap. Forholdet har i følge selskapets ledelse, resultert i at det ved utgangen av 2009 var regnskapsført fordringer mot reassurandørene i selskapets balanse med ca. kr 70 mill. som ikke eksisterte.
I følge de opplysninger Finanstilsynet har mottatt, ble oppgjørene med reassurandørene likevel riktige. Dette var fordi avregningene skjedde etter et manuelt system. Det var imidlertid ikke etablert hensiktsmessige avstemmingsrutiner mellom manuelt beregnede faktiske fordringer mot reassurandørene og fordringene som var regnskapsført. Svakheten i selskapets internkontroll medførte at feilen i regnskapet kunne akkumuleres over tid, uten at dette ble avdekket.
PwC overtok revisjonen av forsikringsselskapet fra og med regnskapsåret 2009. Revisorskiftet ble formelt vedtatt på generalforsamling 20. april 2009.
I mai 2009 orienterte ledelsen styret om avdekkede avvik mellom rapporter lagt til grunn for den løpende regnskapsføringen og rapporter benyttet for avregning mot reassurandører. Styremøtereferat som reflekterer dette, var kjent for revisor. Estimerte avvik overgikk den totalvesentligheten som var lagt til grunn for gjennomføring av revisjonen, ved planleggingen av denne. Revisor har i nummerert brev til selskapet i november 2009 påtalt avvikene. Revisor varslet i brevet også oppfølging av avvikene ved årsoppgjørsrevisjonen, uten at dette medførte revisjonshandlinger egnet til å innhente tilstrekkelige og hensiktsmessige revisjonsbevis for fordringene.
2. Finanstilsynets merknader
Revisors akseptvurdering og planlegging
Akseptvurdering med innledende vurdering av klient- og oppdragsrisiko, er fullført i mars 2009. Herunder har revisor vurdert og konkludert med at revisjonsteamet innehar tilstrekkelig kompetanse og uavhengighet til å utføre revisjon av forsikringsselskapet. Klienten er ikke vurdert som høy-risikoklient.
Det ble avklart med tidligere revisor at det ikke forelå forhold som tilsa at revisor ikke burde ha påtatt seg oppdraget, jf. revisorloven § 7-2 første ledd. Det ble blant annet avholdt møter med tidligere revisor der revisjonsdokumentasjonen ble gjennomgått, herunder dokumentasjon av utgående balanse 2008. Finanstilsynet har ikke merknader til akseptvurderingen.
Revisor har vurdert klientens overordnede kontrollmiljø, og fant å kunne bygge på dette i sin revisjon. Revisor har imidlertid anmerket at kontrolltiltakene er lite formaliserte og overflatisk dokumentert. Forholdet er tatt opp i revisors nummererte brev av 25. november 2009.
Ved gjennomgangen av foretakets internkontroll fant revisor at selskapet ikke har gjennomført tilfredsstillende avstemming av krav mot sine reassurandører. Spesielt ble det avdekket at det var manglende avstemming av de systemberegnede, bokførte krav mot grunnlagene benyttet for avregning av reassurandørene. Også dette ble påtalt i nummerert brev av 25. november 2009, og revisor varslet oppfølging av avvikene i årsoppgjørsrevisjonen.
Til tross for at revisor fant indikasjoner på særskilt risiko for feil vedrørende bokførte krav mot reassurandører, har revisor ikke dokumentert en plan for gjennomføring av utvidede og tilpassede revisjonshandlinger for å sikre seg tilstrekkelige og hensiktsmessige revisjonsbevis for regnskapsposten i henhold til revisorloven § 5-2 annet ledd jf. RS 330 pkt. 7 og 51.
Substans- og kontrolltester
Revisor har innhentet informasjon om klientens reassuranseprogrammer, herunder strategi for gjenforsikring i sjøforsikringsvirksomheten og avholdt møter med selskapets administrasjon og ledelse.
Revisor vurderte det som mest hensiktsmessig å innhente revisjonsbevis for regnskapspåstander vedrørende forsikringsselskapets fordringer mot reassurandører ved substansrevisjon. For innhenting av revisjonsbevis har revisor blant annet gjennomgått underlagsdokumentasjon for enkeltposter i balansen. I det vesentlige har revisor ved sin gjennomgang fokusert på bokførte endringer i balanseførte fordringer. For endringsposteringene er det kontrollert for overensstemmelse mellom beregninger i datasystemet for sjøforsikringsvirksomheten og bokføringer i hovedbok. Eventuelle avvik ble fulgt opp.
På bakgrunn av revisors kunnskap om at forsikringsselskapet overfor reassurandørene utførte manuelle avregninger som avvek fra de systemgenererte, og at det forelå avstemmingsavvik mellom de reelle og de bokførte fordringene mot reassurandørene, mener Finanstilsynet at revisor skulle utført ytterligere kontrollhandlinger for å redusere revisjonsrisikoen til akseptabelt nivå. Dersom dette ikke var mulig, burde revisor dokumentert sin vurdering av hvilken betydning forholdet skulle få for revisjonsberetningen. Etter Finanstilsynets syn er det ikke er innhentet tilstrekkelig og hensiktsmessig revisjonsbevis for selskapets balanseførte krav mot reassurandørene i henhold til revisorloven § 5-2 annet ledd jf. RS 330 pkt. 70.
På bakgrunn av uttalelser fra forsikringsselskapets ledelse, vurderte revisor det slik at hverken selskapets administrasjon eller styre var bekymret for at identifiserte avstemmingsavvik ville kunne medføre vesentlige feil i regnskapet. Finanstilsynet anser at revisor i for stor grad har lagt vekt på uttalelsene fra ledelsen ved sin egen vurdering av risikoen for feil, og at revisor følgelig har unnlatt å innhente underbyggende revisjonsbevis. Etter Finanstilsynets syn har revisor ikke hatt den nødvendige profesjonelt skeptiske holdning, som følger av krav til god revisjonsskikk.
I ettertid er det kjent at det vesentligste av feilene i årsregnskapet for 2009 var knyttet til feil i inngående balanse. Revisor har i møte med forrige revisor gjennomgått revisjonsdokumentasjon for foregående regnskapsår. Finanstilsynet har ikke merknader til de innledende handlinger for kontroll av inngående balanse. Sett i sammenheng med at det under revisjonen fremkom indikasjoner på særskilt risiko for feil, anser Finanstilsynet at revisor ikke hadde grunnlag for å konkludere med at det ikke forelå feilinformasjon i inngående balanse. Revisor skulle ha utført ytterligere handlinger for å innhente tilstrekkelig og hensiktsmessig revisjonsbevis for at inngående balanse ikke inneholdt feilinformasjon som i vesentlig grad kunne påvirke årsregnskapet 2009. Det vises til revisorloven § 5-2 annet ledd, jf RS 510 pkt. 2, 6 og 8.
Avslutningen av revisjonen
Revisor har vurdert og konkludert med at omtalte indikasjoner på feil ikke ga grunnlag for presisering eller forbehold i revisjonsberetningen. Det ble derfor avgitt normalberetning for årsregnskapet 2009, datert 4. mars 2010. Det er Finanstilsynets oppfatning at den gjennomførte revisjonen ikke ga grunnlag for å kunne avgi normalberetning, både ved at innhentede revisjonsbevis ikke var tilstrekkelige og hensiktsmessige og at det forelå indikasjoner på vesentlige feil i regnskapet jf. revisorloven §§ 5-6 og 5-2 annet ledd.
Revisor har vurdert at identifiserte svakheter i intern kontroll vedrørende avstemming og bokføring ikke ga grunnlag for modifisert konklusjon vedrørende oppfyllelse av ledelsens plikt til å sørge for ordentlig og oversiktlig registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger. Finanstilsynet anser at konklusjonen ikke i tilstrekkelig grad var underbygget, jf. revisorloven §§ 5-6 og 5-2 annet ledd.
3. Finanstilsynets konklusjon
Finanstilsynet har avdekket vesentlige svakheter ved gjennomføringen av revisjonen av årsregnskapet til forsikringsselskapet for 2009, ved at det ikke er innhentet tilstrekkelige og hensiktsmessige revisjonsbevis for selskapets fordringer mot reassurandører. Revisor skulle, på bakgrunn av sin kjennskap til klare indikasjoner på risiko for feil, gjennomført ytterligere revisjonshandlinger for å redusere revisjonsrisikoen til et akseptabelt nivå.
Dersom ytterligere revisjonshandlinger ikke var mulig å gjennomføre, er det Finanstilsynets syn at revisor på grunn av begrensning i revisjonsutførelsen skulle tatt forbehold til den aktuelle regnskapsposten i revisjonsberetningen for 2009 eller eventuelt konkludert med at han ikke kunne uttale seg om regnskapet.
Finanstilsynet ser alvorlig på de funn som er gjort ved tilsynet og legger til grunn at PwC og oppdragsansvarlig revisor tar hensyn til merknadene i det videre revisjonsarbeidet. Finanstilsynet vil videre be PwC gjøre rede for hvilke tiltak selskapet vil iverksette som følge av avdekkede feil ved gjennomføringen av revisjonen av årsregnskapet til forsikringsselskapet. Redegjørelsen må omfatte hvordan PwC vil sikre at selskapets oppdragsansvarlige revisorer etterlever PwCs retningslinjer og rutiner. Finanstilsynet ber om at redegjørelsen foreligger innen 1. juli 2011.
For Finanstilsynet
Anne Merethe Bellamy
direktør for regnskaps- og revisortilsyn
Kjersti Elvestad
seksjonssjef