Merknader - endelig rapport Skagen AS
Brev
Publisert: 27. juni 2011
Sist endret: 21. april 2017
Postboks 160
4001 STAVANGER
Saksbehandlere: Leif Roar Johansen
Dir. tlf.: 22 93 98 10
Vår referanse: 11/867
Arkivkode: 464.1
Dato:15.06.2011
1. INNLEDNING
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Skagen AS 1. mars 2011 i forvaltningsselskapets lokaler i Stavanger. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Harald Espedal og leder forretningsstøtte og kontroll Sølvi M. Tonning. Det ble ført separate samtaler med styrets leder Martin Gjelsvik og forvaltningsselskapets internrevisorer Trym Gudmundsen og Erik Vatn fra Ernst & Young. For Finanstilsynet deltok spesialrådgiver Marte Voie Opland, seniorrådgiver Gunnhild Engelsen, seniorrådgiver Anette Moe-Christensen og tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen.
Skagen AS er et forvaltningsselskap for verdipapirfond, som i tillegg har tillatelse til å yte aktiv forvaltning av investorers portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt i henhold til verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 4, jf verdipapirfondloven (vpfl.) § 2-1 første og annet ledd. Skagen AS har etter vpfl. § 2-1 fjerde ledd meldt om at det også ytes investeringsrådgivning.
Forvaltningsselskapet hadde 150 ansatte på tilsynstidspunktet og eies av gründerne og nøkkelpersoner. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Forvaltningsselskapet har i tillegg fem avdelingskontorer i Norge, kontorer i Stockholm, Göteborg, København og London. Skagen AS har markedsføringstillatelse for sine UCITS III fond i Norge, Sverige, Danmark, Luxembourg, Finland, Island, Storbritannia, Nederland og Sveits.
Skagen AS forvalter aksjefondene Skagen Vekst, Skagen Global og Skagen Kon-Tiki og rentefondene Skagen Avkastning, Skagen Høyrente, Skagen Høyrente Institusjon og Skagen Tellus. I tillegg forvalter Skagen AS tre speilingsfond og pengemarkedsfondet Skagen Krona som kun markedsføres i Sverige. Forvaltningskapitalen var 110,3 milliarder kroner ved utgangen av 2010, hvorav 102,7 milliarder i aksjefond og 7,6 milliarder i rentefond. Forvaltningsselskapets markedsandel i det norske verdipapirfondsmarkedet var på 22,1 % ved utgangen av 2010. Omkring halvparten av forvaltningskapitalen kommer fra norske kunder og resten fra kunder i utlandet.
Det stedlige tilsynet har vært knyttet til forvaltningsselskapets styring og kontroll, etablering av kundeforhold/informasjonsplikt og forvaltningsvirksomheten, og har således dekket hele forvaltningsselskapets virksomhet. Finanstilsynet har basert det stedlige tilsynet på den dokumentasjon som forvaltningsselskapet fremla på Finanstilsynets forespørsel i forkant av det stedlige tilsynet, opplysninger og dokumentasjon som fremkom under det stedlige tilsynet, samt dokumentasjon og svar på spørsmål på e-post i etterkant av det stedlige tilsynet.
Finanstilsynet sendte foreløpig rapport til forvaltningsselskapet 15. april 2011. Forvaltningsselskapets styre har avgitt sine kommentarer til den foreløpige rapporten i brev av 5. mai 2011.
2. INTERNKONTROLL
Det følger av vpfl. § 4-1 at forvaltningsselskapet blant annet skal ha gode administrasjons- og regnskapsrutiner, kontroll- og sikkerhetsordninger og tilfredsstillende interne kontrollmetoder. Det følger videre av vpfl. § 4-2 annet ledd at forvaltningsselskapet skal påse at fondenes og andelseiernes interesser og markedets integritet ivaretas på best mulig måte, herunder ved å bestrebe seg å unngå interessekonflikter.
Det fremsto for Finanstilsynet som at en rekke operasjonelle kontroller ble gjennomført av investeringsfunksjonen og Finanstilsynet stilte dermed spørsmål ved om de operasjonelle kontrollene var tilstrekkelig uavhengige av de funksjonene de skal kontrollere. Dette gjaldt forhold rundt prising og kursfastsettelse, godkjenning av motparter, håndtering av innsideinformasjon og øvrige kontroller. Styrets oppfatning er at selskapet har på plass uavhengige kontrollmekanismer for investeringsfunksjonen og har redegjort for de enkelte punktene.
Forvaltningsselskapet har tidligere hatt en løsning hvor porteføljeforvalterne selv har utført kursfastsettelse (NAV-beregning) og herunder også foretatt den daglige prisfastsettelsen av de enkelte verdipapirene i porteføljene. Finanstilsynet stilte spørsmålstegn ved en slik praksis da det er en åpenbar interessekonflikt i at porteføljeforvalterne selv står for verdsettelsen av de verdipapirfondene de selv forvalter, jf. vpfl. §§ 4-1 og 4-2. Forvaltningsselskapet har redegjort for at også tidligere praksis var underlagt betryggende uavhengig kontroll. Finanstilsynet ønsker imidlertid å presisere at prising og kursfastsettelse bør foretas av andre enn porteføljeforvalterne. Forvaltningsselskapet opplyste under det stedlige tilsynet at prising og kursberegning for verdipapirfondene uavhengig av og forut for stedlig tilsyn nå er overført til økonomifunksjonen. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Det fremgår av forvaltningsselskapets rutiner for godkjennelse av nye motparter at det er investeringsdirektør som godkjenner nye motparter. Finanstilsynet stilte spørsmål ved uavhengigheten i godkjenningsprosedyren da investeringsdirektør forvalter et av forvaltningsselskapets verdipapirfond i tillegg til å lede den avdelingen som tar investeringsbeslutninger og effektuerer ordre på vegne av alle verdipapirfondene. Dette gjelder særlig i de unntakstilfeller der investeringsdirektør kan godkjenne motpart uten at avtale foreligger og kontrollfunksjonen derav ikke er involvert i forkant. Forvaltningsselskapet har redegjort for at bruk av motparter blir fulgt opp av økonomiavdelingen og porteføljeavdelingen. For å innskjerpe kontrollen vil selskapet heretter foreta gjennomgang av bruk av motparter en gang per kvartal i compliance-møtet, der Forretningsstøtte og kontroll deltar. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
I henhold til forvaltningsselskapet beskrivelse av porteføljeprosessen blir det faktum at det foreligger innsideinformasjon delt med hele porteføljeforvaltningen, med sikte på handelsstop i det aktuelle tidsrommet, men ikke formidlet til kontrollfunksjonen. Kontrollfunksjonen har dermed ingen mulighet til å kontrollere om innsideinformasjonen blir behandlet forsvarlig. Forvaltningsselskapet opplyser i sitt tilsvar at det vil bli innført en ny rutine der Leder Forretningsstøtte og kontroll og resten av compliance-teamet informeres om innsidesituasjoner, slik at kontroller kan foretas. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
Forvaltningsselskapet opplyser at det er analytiker i MidOffice som har ansvar for blant annet avvikskontroll mellom hovedfond og speilingsfond, samt omløpshastighet. MidOffice deltar ikke i porteføljeforvaltningen men er en del av porteføljefunksjonen i forvaltningsselskapet og rapporterer til investeringsdirektøren. Beste resultat (“best execution”) kontrolleres heller ikke av funksjoner utenfor porteføljeforvaltningen. Finanstilsynets utgangspunkt er, som tidligere nevnt, at operasjonelle kontroller som blir utført av porteføljefunksjonen, svært ofte vil kunne være i strid med vpfl. §§ 4-1 og 4-2, idet kontrollfunksjonen ikke fremstår som tilstrekkelig uavhengig i forhold til de funksjonene de skal kontrollere. Forvaltningsselskapet opplyser at eksisterende rutiner vedrørende beste resultat vil gjennomgås slik at de tilpasses endringer i verdipapirfondloven når disse trer i kraft. Det opplyses videre at forvaltningsselskapet vil vurdere behovet for ytterligere uavhengige kontrolltiltak som følge av ny verdipapirfondlov. Finanstilsynet tar forvaltningsselskapets redegjørelse til etterretning, og ber om at reviderte rutiner vedrørende beste resultat oversendes så snart disse foreligger.
3. FORRETNINGSVILKÅR
Etter en gjennomgang av forvaltningsselskapets alminnelige forretningsvilkår stilte Finanstilsynet spørsmål ved hvordan ansvarsfraskrivelsene for så vidt gjelder elektroniske tjenester og bruk av medhjelpere henger sammen med forvaltningsselskapets ansvar etter verdipapirfondloven og utkontrakteringsforskriften. Forvaltningsselskapet opplyser i sitt tilsvar at forvaltningsselskapet vil foreta en ny juridisk vurdering av disse vilkårene. Finanstilsynet tar dette til etterretning. Finanstilsynet ber om å bli orientert om konklusjonen i den juridiske vurderingen og at eventuell ny versjon av forretningsvilkår oversendes så snart disse foreligger.
Finanstilsynet påpekte også at enkelte av vilkårene syntes lite tilpasset norske forbrukere. Forvaltningsselskapet har i sitt tilsvar forklart at enkelte av vilkårene ikke vil gjøres gjeldende overfor forbrukere, Finanstilsynet tilrår at forvaltningsselskapet lar det fremgå tydeligere av dokumentet at dette ikke vil gjøres gjeldende overfor forbrukere.
Kopi av dette brevet bes sendt ansvarlig revisor.
For Finanstilsynet
Geir Holen
seksjonssjef
Leif Roar Johansen
tilsynsrådgiver