Merknader - endelig rapport Formuesforvaltning Aktiv Forvaltning AS
Brev
Publisert: 4. mai 2011
Sist endret: 21. april 2017
Postboks 1777 Vika
0122 OSLO
Saksbehandlere: Leif Roar Johansen
Dir. tlf.: 22 93 98 10
Vår referanse: 10/9084
Arkivkode: 454.1
Dato:14.04.2011
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Formuesforvaltning Aktiv Forvaltning AS 30. september og 27. oktober 2010 i Foretakets lokaler i Henrik Ibsens gate 53 i Oslo. Under det stedlige tilsynet ble det ført samtaler med styrets leder Øystein Bø, daglig leder Kjetil Ødegård og complianceansvarlige Andriy Yartys og Caroline Barca Sollie. Det ble ført separat samtale med Foretakets internrevisorer Kjetil Kristensen og Margrethe Haug Stavem fra Ernst & Young. For Finanstilsynet deltok førstekonsulent Ingvild Rygh, førstekonsulent Anders Hauglund, tilsynsrådgiver Jøran Nygaard og tilsynsrådgiver Leif Roar Johansen.
Formuesforvaltning Aktiv Forvaltning AS (heretter omtalt som Foretaket) har tillatelse til å yte følgende investeringstjenester i henhold til verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1):
1. mottak og formidling av ordre på vegne av kunde i forbindelse med ett eller flere finansielle instrumenter,
2. utførelse av ordre på vegne av kunde,
4. aktiv forvaltning av investorers portefølje av finansielle instrumenter på individuell basis og etter investors fullmakt,
5. investeringsrådgivning,
6. plassering av offentlige tilbud, samt garantistillelse for fulltegning av emisjoner eller tilbud om kjøp av finansielle instrumenter.
Foretaket har også tillatelse til å yte tilknyttede tjenester i henhold til vphl. § 2-1 (2) nr 1, 3, 4, 5 og 6.
Investeringsrådgivning og mottak og formidling av ordre ytes også via den tilknyttede agenten Formuesforvaltning Vest AS, og tidligere via den tilknyttede agenten Formuesforvaltning Norge AS (heretter FFN). FFN og Foretaket fusjonerte 12. desember 2010. Formuesforvaltning AS eier 100 % av Foretaket, Formuesforvaltning Private Equity AS og Formuesforvaltning Forretningsførsel AS. Formuesforvaltning AS eier også 78,2 % av det svenske verdipapirforetaket Burenstam & Partners AB. Det stedlige tilsynet omfattet de investeringstjenester som Formuesforvaltning-gruppen (heretter omtalt som Formuesforvaltning) yter i Norge gjennom Foretaket og dets tilknyttede agenter.
Foretaket tilbyr, slik det selv beskriver det, strategisk og taktisk aktivaallokering, samt investerings- og forvalterutvelgelse. Selskapet retter seg mot velstående privatpersoner, samt institusjonelle investorer. Forretningsideen er å tilby kundene en helhetlig investeringsrådgivning der det gis råd om plasseringer i åtte aktivaklasser. Foretaket forestår videre aktiv forvaltning av verdipapirfond administrert av Holberg Fondene AS. Foretaket tilrettelegger og tilbyr også ulike investeringer gjennom indre selskapsstrukturer.
Finanstilsynet sendte foreløpig rapport til Foretaket 13. desember 2010. Foretaket har avgitt sine kommentarer til den foreløpige rapporten i brev av 21. januar 2011.
1 Organisering og ledelse
Vphl. § 9-11 stiller krav om en betryggende organisering av foretakets virksomhet. Som ledd i dette fremgår det av verdipapirforskriften (vpf.) § 9-7 (1) bokstav a at verdipapirforetak til enhver tid skal påse at det har dokumenterte beslutningsprosedyrer og en organisering som klargjør funksjoner og ansvarsområder. Videre følger det av internkontrollforskriften § 3 at foretakets styre skal påse at foretaket har hensiktsmessige systemer for risikostyring og internkontroll, herunder blant annet sørge for at det er en klar ansvarsdeling mellom styret og daglig ledelse fastsatt i instrukser for styret og daglig leder, og påse at foretaket har en klar organisasjonsstruktur.
I den dokumentasjon som er forelagt Finanstilsynet i forbindelse med stedlig tilsyn, og ellers på Foretakets nettsider og øvrig presentasjonsmateriale, er det ikke presentert noe tydelig skille mellom henholdsvis Foretaket og de øvrige konsernselskapene. Da Formuesforvaltning driver forretningsførsel og andre tjenester som ikke er investeringstjenester, har dette også en side mot virksomhetsbegrensningen i vphl. § 10-2.
Formuesforvaltnings ledelse og styre synes å være tett integrert på tvers av konsernselskapene. Dette gjenspeiler seg også i organisasjonskartet for Formuesforvaltning. Det fremsto for Finanstilsynet under det stedlige tilsynet som om Formuesforvaltningskonsernet ble drevet som ett selskap, uten klare skiller mellom Foretakets konsesjonspliktige virksomhet og de øvrige deler av konsernets ulike selskaper.
Foretaket har i sitt tilsvar redegjort for hvordan konsernets virksomhet drives i forskjellige datterselskaper, med klart definerte oppgaver, selvstendige styrer og selvstendig ledelse. Styret har iverksatt en prosess med å gjennomføre endringer i beskrivelsen på hjemmesidene slik at det ikke skal fremstå som om det er morselskapet som har konsesjon til å yte investeringstjenester. Styret mener at det ikke foreligger særlige utfordringer knyttet til virksomhetsbegrensningene i vphl.
Finanstilsynet påpekte overfor Foretaket at det i tråd med Finanstilsynets praksis bør tas inn et eksternt medlem i Foretakets styre, hvilket Foretaket opplyser at de nå er i ferd med å gjennomføre.
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til etterretning. Finanstilsynet anser det som sentralt at ansvaret for den konsesjonspliktige virksomheten ligger hos Foretaket. Dette fordrer tydelige skiller mellom den konsesjonsbelagte virksomheten og øvrig virksomhet i konsernet. Ledelsen av og ansvaret for den konsesjonspliktige virksomheten må både formelt og reelt ligge i Foretaket. Finanstilsynet forutsetter at Foretaket melder nytt styre til Finanstilsynet på ordinær måte.
2 Konsolidering
I henhold til vphl. § 9-21 andre ledd nr. 2 skal verdipapirforetak anvende krav til ansvarlig kapital som følger av vphl. § 9-14 på konsolidert grunnlag, dersom foretaket er underlagt felles ledelse med et annet foretak som nevnt i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2 bokstav i. Sistnevnte bestemmelse definerer felles ledelse bl.a. som der de samme personene utgjør flertallet i foretakenes styrende eller kontrollerende organer. Med bakgrunn i den leder- og styresammensetning foretakene i Formuesforvaltningskonsernet hadde på tidspunktet for det stedlige tilsynet, la Finanstilsynet i foreløpig rapport fra stedlig tilsyn til grunn at Foretaket, og derved konsernet, var omfattet av vphl. § 9-21 andre ledd nr. 2.
Av Foretakets tilsvar fremgår det at Formuesforvaltning etter det stedlige tilsynet har gjennomført og vil gjennomføre flere organisatoriske endringer, herunder endringer i styresammensetning. Med bakgrunn i de organisatoriske endringene, er det Foretakets egen vurdering at det ikke vil omfattes av vphl. § 9-21 andre ledd nr. 2.
Finanstilsynet er enig i at endringene fordrer en ny vurdering av om Foretaket, og derved konsernet, er omfattet av vphl. § 9-21 andre ledd nr. 2. Forholdet vil bli fulgt opp i særskilt brev til Foretaket.
3 Beregning av kapitalkrav for operasjonell risiko
I foreløpig rapport fra stedlig tilsyn konkluderte Finanstilsynet med at inntekter som opparbeides av Foretakets agenter skal tas med i beregningen av kapitalkrav for operasjonell risiko, jf. kapitalkravsforskriften § 42-1. Foretaket innrettet seg etter dette fra og med kapitaldekningsrapporteringen for desember 2010.
Finanstilsynet vil i 2011 publisere et rundskriv der regelverket rundt beregning av kapitalkrav for operasjonell risiko for verdipapirforetak presiseres.
4 Foretakets rutiner og retningslinjer
I henhold til vphl. § 9-11 (1) nr. 1 skal verdipapirforetak innrette sin virksomhet slik at foretaket har tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre foretakets etterlevelse etter lov og forskrifter.
Finanstilsynet har gjennomgått Foretakets rutineverk og påpekte manglende forankring i relevante lovbestemmelser. Foretaket forklarer i sitt tilsvar dette med at fokus har vært rettet på praktiske beskrivelser og mindre fokus på referanser til regelverket. Foretaket opplyser i tilsvaret at dette nå er utbedret. Finanstilsynet tar dette til etterretning, og ber om å få tilsendt revidert rutineverk.
5 Investeringsløsninger i indre selskapsstruktur
Det følger av vphl. § 9-11 (1) nr. 2 at verdipapirforetak skal innrette sin virksomhet slik at foretaket er oppbygd og organisert på en slik måte at risikoen for interessekonflikter mellom foretaket og dets kunder, eller foretakets kunder seg imellom, begrenses til et minimum. Videre skal foretaket etter vphl. § 10-10 (1) treffe alle rimelige forholdsregler med hensyn til å identifisere slike interessekonflikter mellom foretaket og kundene og kundene imellom. Dersom tiltakene ikke er tilstrekkelig skal foretaket opplyse kundene om mulige interessekonflikter etter vphl. § 10-10 (2).
Det følger av vphl. § 10-11 (1) at verdipapirforetaket skal utøve sin virksomhet i samsvar med god forretningsskikk. Foretaket skal herunder påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på best mulig måte. Bestemmelsene om god forretningsskikk gjelder for hele Foretakets virksomhet.
Foretaket tilrettelegger investeringsløsninger for sine kunder i indre selskapsstrukturer. Slik tilrettelegging er ikke en investeringstjeneste i henhold til vphl. § 2-1 (1) nr. 6, ettersom andeler i indre selskaper (IS) ikke er et finansielt instrument, jf. vphl. § 2-2. Tilretteleggingen av de indre selskapsstrukturene omfattes imidlertid av bestemmelsen om annen næringsvirksomhet i vphl. § 10-2. Kravet til god forretningsskikk etter vphl. § 10-11 (1) gjelder også for denne delen av virksomheten, jf ovenfor.
Hovedmann i de indre selskapene er Formuesforvaltning Private Equity AS. Foretakets kunder er stille deltakere. De enkelte indre selskapenes formål er å investere i private equitiy, finansielle instrumenter som igjen kan ha investert i hegdefond og eiendomsselskaper/partnerskap. De indre selskapene skal oppløses når investeringene er fullstendig likvidert eller har opphørt å eksistere. Hovedmannen har både på egne og det enkelte indre selskaps vegne inngått en forretningsføreravtale med Formuesforvaltning Forretningsførsel AS. Videre er det inngått avtale om aktiv forvaltning mellom Formuesforvaltning Private Equity AS, på vegne av det enkelte indre selskapet, og Foretaket. Hovedmannen har videre investeringer som deltaker i de enkelte indre selskapene. Foretaket forestår også annenhåndsomsetning i andeler i de indre selskapene gjennom Formuestorget.
Det er Finanstilsynets vurdering at Formuesforvaltnings mange roller i de indre selskapene kan medføre betydelige interessekonflikter. Indre selskapsstrukturer er et mer lukket system enn f.eks. verdipapirfond og det vil være en risiko for at Foretakets interesser ikke er samsvarende med kundenes interesser. Finanstilsynet påpeker at argumenter knyttet til selskapsstrukturens kostnadsbesparende funksjon for kunden ikke har relevans i forhold til Foretakets lovpålagte plikter til å håndtere interessekonflikter.
Det er Formuesforvaltning som fører de indre selskapenes andelseierregister, og de stille deltakernes andeler i de indre selskapene er ikke registrert i foretaksregisteret eller verdipapirregisteret. De indre selskapene er regnskapspliktige og dermed underlagt revisjon. Andelene blir også rapportert til skattemyndighetene. Det er imidlertid Finanstilsynets vurdering at det er en risiko for interessekonflikter når Formuesforvaltning selv har kontroll med andelseierregisteret og samtidig er forretningsfører, forvalter og forestår annenhåndsomsetning av andeler i de indre selskapene. Siden andeler i indre selskaper ikke er underlagt samme kontroll som for eksempel et verdipapirfond, i form av krav til registrering i verdipapirregister og gjennom depotmottaker, stilte Finanstilsynet spørsmål ved om det er tilstrekkelig sikkerhet for kundenes midler, jf. bestemmelsen om god forretningsskikk i vphl. § 10-11 (1).
Foretaket fremhever i sitt tilsvar viktigheten av et strukturert og korrekt andelseierregister og at denne oppgaven er veldig lik forvalterregistrering av verdipapirfondsandeler (som Foretaket også har tillatelse til å utføre). Foretaket redegjør i tilsvaret for dets informasjonsskiller og kontroll for å forhindre interessekonflikter. Foretaket opplyser at det vil engasjere ekstern revisor til å gjennomføre årlig kontroll av andelseierregisteret i indre selskaper for å kontrollere og bekrefte at det foreligger tilstrekkelig kontroll med virksomheten og at det er tilstrekkelig sikkerhet for kundenes midler.
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til orientering, og ber om å få oversendt oppdragsbekreftelse fra revisor.
6 Salg av komplekse produkter til ikke-profesjonelle
Verdipapirforetak skal ved ytelse av investeringstjenester opptre i samsvar med kravene til god forretningsskikk. Verdipapirforetak skal, som et overordnet prinsipp, påse at kundenes interesser og markedets integritet ivaretas på beste måte, jf. vphl. § 10-11 (1). Vpf. kapittel 10 gir nærmere bestemmelser om klassifisering av kunder og virkninger av skillet mellom kvalifiserte motparter, profesjonelle og ikke-profesjonelle kunder, jf. vpf. §§ 10-1 til 10-7.
Det fremgår av faktaark for produktet AKO Long/Short NOK Note II, som Foretaket har forelagt for Finanstilsynet, at produktet er et verdipapir utstedt av Prime Capital Asset Management (PCAM) og notert på EuroClear. PCAM investerer i et underliggende hedgefond.
Foretaket gir i tilsvaret en nærmere begrunnelse for bakgrunnen for at hedgestrategier inngår som et element i kundenes portefølje. Foretaket klassifiserer produktet AKO Long/Short Note II som “annet omsettelig papir med kontant oppgjør”, jf vphl. § 2-2 (2) nr. 3, og ikke som spesialfond. Foretaket opplyser at det blir foretatt en konkret egnethetsvurdering for at produktet eventuelt kan inngå i kundenes portefølje. Foretaket skriver at det “anser det ikke som problematisk å forestå formidling av komplekse produkter til ikke-profesjonelle kunder basert på det kundearbeid som vi gjennomfører i forkant av første kundeinvestering”.
Finanstilsynet legger til grunn at det omtale produkt er et sertifikat som igjen er et finansielt instrument, jf. vphl. § 2-2 (1) nr. 1. Foretaket har selv definert produktet som komplekst, og Finanstilsynet slutter seg til Foretakets vurdering av at produktet ikke kan anses som et ikke-komplekst produkt, jf. vpf. § 10-19.
Finanstilsynet registrerer at sertifikatet og tilsvarende produkter med underliggende hedgeelementer inngår i samtlige av Foretakets modellporteføljer og i alle forslag til formuesplan. Finanstilsynets utgangspunkt er at strukturen på det aktuelle sertifikat ligger så nær opp til et hedgefond og som det ikke kan forventes at enkelt blir forstått av en gjennomsnittlig ikke-profesjonell kunde, at dette gir føringer for når, hvordan og for hvilke kunder Foretaket kan anbefale dette produktet som egnet for kundene, jf. vphl. §§ 10-11 (2) og (4).
Foretaket opplyser i tilsvaret at det er igangsatt en prosess med å utarbeide et konsept for investeringsrådgivning til kunder med porteføljer under 3 millioner kroner, der porteføljen vil være begrenset til ikke-komplekse produkter, blant annet av likviditetshensyn. Finanstilsynet tar dette til etterretning.
7 Omkostninger og gebyrer
Som nevnt skal verdipapirforetak opptre i samsvar med kravene til god forretningsskikk, jf. vphl. § 10-11. Det følger av vphl. § 10-11 (2) nr. 4 at verdipapirforetaket skal gi kunder og potensielle kunder relevante opplysninger om omkostninger og gebyrer i en forståelig form, herunder de samlede kostnader kunden skal betale for det enkelte finansielle instrument eller investeringstjeneste. Godtgjørelsen til foretaket skal angis særskilt. Dersom kostnadene ikke kan angis presist, skal grunnlaget for beregningen opplyses slik at kunden kan kontrollere beregningen, jf. vpf. § 10-15 (1).
Finanstilsynet viste i foreløpig rapport til at det fremkommer av tegningsmaterialet og i kundepresentasjon at både AKO og Foretaket belaster løpende faste og avkastningsbaserte honorarer i produktet AKO Long/Short NOK Note II, men det er ikke noen sammenstilling av totale kostnader i produktet. Det var heller ikke beskrevet hvordan de avkastningsbaserte honorarene blir beregnet.
Foretaket skriver i sitt tilsvar at alle kostnader både i produktet som formidles og i de underliggende investeringene, er spesifisert. Foretaket innser imidlertid at det er behov for å gi kunder en sammenstilling av totale kostnader i hvert produkt slik at det formidles en mer forståelig og fullstendig kostnadsstruktur. Foretaket har igangsatt et prosjekt for å oppdatere faktaarket for alle dets produkter. Faktaarket vil legge seg på nivå med de krav som stilles i ESMAs retningslinjer for Key Investor Information Document.
Finanstilsynet tar foretakets redegjørelse til etterretning, og forutsetter at det ikke finner sted noe salg av produkter uten at faktaark er revidert og den informasjon som gis er i samsvar med vphl. § 10-11 (2) nr. 4 med tilhørende forskrifter.
8 Salgsbasert avlønning av investeringsrådgivere
Det følger av vphl. § 10-10 (1) at verdipapirforetak plikter å treffe alle rimelige forholdsregler med hensyn til å identifisere interessekonflikter. Verdipapirforetaket skal være oppbygd og organisert på en slik måte at risikoen for interessekonflikter begrenses til et minimum, jf. vphl. § 9-11 (1) nr. 2. Finanstilsynet uttalte i rundskriv 17/2010 at verdipapirforetakenes avlønningsordninger må vurderes opp mot kravene til håndtering av interessekonflikter. Videre fastsatte Finansdepartementet forskrift om godtgjørelsesordninger i finansinstitusjoner, verdipapirforetak og forvaltningsselskap for verdipapirfond 1. desember 2010.
Foretaket har iverksatt et prosjekt for å videreutvikle honorar- og avlønningsmodellen. Hensikten er å gjennomføre endringer i honorarmodellen for å underbygge rollen som uavhengig investeringsrådgivningsselskap. Foretaket skriver videre om avlønning av formuesforvaltere at “fokuset skal være på helhetlig tenkning basert på en diversifisert portefølje og et langsiktig, ikke transaksjonsdrevet perspektiv”. Foretaket opplyser at ny honorarmodell og ny avlønningsmodell er planlagt implementert innen utgangen av tredje kvartal 2011.
Finanstilsynet forutsetter at Foretaket umiddelbart innretter seg etter gjeldende regler, og ber om å få oversendt ny honorar- og avlønningsmodell.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
direktør for markedstilsyn
Geir Holen
seksjonssjef