Merknader - endelig rapport Netfonds Bank AS
Brev
Publisert: 2. februar 2011
Sist endret: 21. april 2017
Pb. 8933 Yongstorget
0028 OSLO
Saksbehandlere: Halvorsen, Ødegård og Voie Opland
Dir. tlf.: 22 93 97 37 (Marte Voie Opland)
Vår referanse: 10/10041
Arkivkode: 454.1
Dato: 14.01.2011
1. Innledning
Finanstilsynet gjennomførte stedlig tilsyn hos Netfonds Bank AS (heretter omtalt som Foretaket) den 9. november 2010. Under tilsynet ble det ført samtaler med daglig leder Rolf Dammann. Fra Finanstilsynet deltok tilsynsrådgiver Roy Halvorsen, seniorrådgiver Elise Ødegård og spesialrådgiver Marte Voie Opland.
Foretaket har tillatelse til å tilby investeringstjeneste som omtalt i verdipapirhandelloven (vphl.) § 2-1 (1) nr. 1 - 6, samt tilknyttede tjenester som omtalt i vphl. § 2-1 (2) nr. 1, 3, 4, 5 og 6. Foretaket har meldt grenseoverskridende virksomhet til Tyskland, Sverige, Danmark, Island, Finland, Estland, Latvia og Litauen.
Netfonds Bank AS har konsesjon også etter forretningsbankloven § 8. Nærværende stedlig tilsyn var begrenset til Netfonds Bank AS’ virksomhet etter verdipapirhandelloven, og slik at når Finanstilsynet i rapporten omtaler Foretaket, så omtales denne delen av Foretakets virksomhet, dersom annet ikke er presisert.
Foretaket mottok foreløpig rapport etter tilsynet ved brev av 8. desember 2010.
Foretaket har avgitt sine kommentarer til rapporten ved brev av 10. januar 2011 (heretter omtalt som Tilsvaret).
2. Organisering, styring og kontroll; compliancefunksjonen
Foretaket plikter å ha en effektiv og uavhengig kontrollfunksjon med nødvendig autoritet, ekspertise og ressurser til å - gjennom løpende kontroll, regelmessige vurderinger og iverksetting av eventuelle tiltak - sikre at foretaket oppfyller sine forpliktelser etter verdipapirhandelloven og forskrifter, jf. vphl § 9-11, jf. verdipapirforskriften (vpf) § 9-8.
Rolf Dammann er daglig leder i Foretaket, og er faktisk leder for samtlige investeringstjenester som Foretaket har tillatelse til å yte. Rolf Dammann er indirekte hovedeier i Foretaket gjennom sitt eierskap på 80 % i Netfonds Holding AS, som igjen eier 100 % av Foretaket. Foretaket har videre opplyst at Rolf Dammann er ansvarlig for markedsføring, kundeservice, risikostyring og compliance.
Foretaket driver et elektronisk system for selvbetjent handel i verdipapirer. Foretaket har 14 ansatte, hvorav 4 har kundekontakt knyttet til kundeservice. Foretakets tjenestespekter er per i dag i praksis begrenset og er fokusert omkring mottak og formidling og utførelse av ordre, jf. vphl. § 2-1 (1) nr. 1 og 2.
Finanstilsynet stilte i foreløpig rapport spørsmål om forhold som er omtalt nedenfor under punkt 4 kunne være en indikasjon på at compliancefunksjonen ikke hadde tilstrekkelig kompetanse eller fokus knyttet til regelverket. Finanstilsynet stilte spørsmål om ikke Foretaket burde vurdere å knytte seg nærmere opp til juridisk kompetanse ved f.eks. periodevis gjennomgang av virksomheten i forhold til gjeldende regelverk, med tilhørende kontroll og oppdatering av rutiner, retningslinjer og instrukser.
Foretaket har i Tilsvaret påpekt at virksomheten hittil har vært basert på passivt mottak av ordre via internett, som deretter automatisk videresendes gjennom maskinelle filtre til markedsplass uten at ansatte ser på/behandler ordren. Foretaket fremhever og redegjør for hvordan denne virksomheten er organisert på en, slik Foretaket ser det, oversiktlig måte som forenkler kontrollarbeidet.
Foretaket mener at det har etablert en tilfredsstillende compliancefunksjon tilpasset virksomhetens art, omfang og kompleksitet. For å sikre at rutinesamlingen er oppdatert i forhold til mulige endringer i forskriftsverk og lover, vil Foretaket heretter “med jevne mellomrom innhente særskilt bekreftelse fra ekstern advokat.” Foretaket har videre nå gjennomgått rutineverket i samarbeid med ekstern advokat og foretatt nødvendige endringer, jf. punkt 4 nedenfor.
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til etterretning. Foretakets spesielle driftsform med sin nettbaserte, og vesentlig automatiserte virksomhet, avviker vesentlig fra driften i mer ordinære verdipapirforetak. Foretakets spesielle driftsform og begrensede faktiske tjenestetilbud i oppstartsfasen har vært utslagsgivende for at Finanstilsynet har akseptert nåværende complianceorganisering. Finanstilsynet forutsetter at Foretaket forløpende vurderer behovet for eventuelle endringer i organiseringen av compliancefunksjonen sett i forhold til endringer av virksomhetens art eller omfang. Dette gjelder særlig i forhold til fremtidig omfang og organisering av investeringstjenestene som omtalt i punkt 3 nedenfor. Finanstilsynet legger til grunn at compliancefunksjonen styrkes ved oppstart av de der nevnte tjenester. Finanstilsynets utgangspunkt er at ved bl.a. corporatetjenester vil normalt compliancefunksjonen i Foretaket ikke kunne være involvert i utførelsen av tjenesten, jf. verdipapirforskriften § 9-8 tredje ledd bokstav c, jf. § 9-11 annet ledd.
3. Organisering, styring og kontroll; tidligere varsel om tilbakekall av deler av tillatelsen
Finanstilsynet kan tilbakekalle tillatelse til å yte investeringstjenester dersom verdipapirforetaket ikke gjør bruk av tillatelsen innen tolv måneder etter at tillatelsen er gitt eller har opphørt å yte investeringstjenester i mer enn seks måneder, jf. vphl. § 9-4 første ledd. Finanstilsynet har i sin praksis lagt til grunn at bestemmelsen gjelder tilsvarende for hver enkelt investeringstjeneste, slik at tillatelsen til å yte enkelttjenester kan kalles tilbake dersom et verdipapirforetak ikke gjør bruk av tillatelsen til å yte den aktuelle tjenesten eller dersom verdipapirforetaket opphører å yte tjenesten som nevnt ovenfor.
Finanstilsynet fikk under stedlig tilsyn det inntrykk at Foretaket ikke hadde gjort bruk av investeringstjenestene nr. 3, 4 og 6 siden de fikk konsesjon, at det heller ikke yter disse tjenesten per i dag, og at Foretaket ikke hadde noen umiddelbare eller konkrete planer om å tilby tjenestene i fremtiden. Finanstilsynet varslet derfor i Foreløpig rapport om at det ville tilbakekalle Foretakets tillatelse til å yte investeringstjenestene nr. 3,4 og 6, jf. vphl. § 9-4 første ledd (1) nr. 1, jf.§ 9-1 (1).
Foretaket har i Tilsvaret gitt en vesentlig annen og konkret redegjørelse for sine fremtidige planer for investeringstjeneste nr. 3 og 4. For begge investeringstjenester oppgis en konkret dato for når disse iverksettes. Når det gjelder investeringstjeneste nr. 6 har Foretaket per i dag inngått en mandatavtale.
Det er etter dette ikke grunnlag for å tilbakekalle Foretakets tillatelse til å yte ovennevnte investeringstjenester.
4. Organisering, styring og kontroll; retningslinjer og rutiner
Det følger av vphl. § 9-11 (1) at verdipapirforetaket skal innrette sin virksomhet slik at det har tilstrekkelige og betryggende retningslinjer og rutiner som skal sikre etterlevelse av verdipapirforetakets forpliktelser etter lov og forskrifter.
Finanstilsynet mottok i forkant av det stedlige tilsynet Foretakets instruks- og rutinesamling, som under det stedlige tilsynet ble komplettert med “Rutinebeskrivelser back-office” (heretter i fellesskap omtalt som Samlingen).
Finanstilsynet ga i Foreløpig rapport uttrykk for at Foretakets nettbaserte, og til dels automatiserte, virksomhet gjorde at behovet for enkelte av rutinene og retningslinjene kunne synes redusert. Finanstilsynet påpekte imidlertid plikten til å ha et komplett rutineverk på plass, dog slik at Foretakets beskrivelse av arbeidsprosesser med videre i større grad kunne bli en henvisning til datasystemer.
Det var Finanstilsynets foreløpige og generelle inntrykk at Samlingen fremsto som dels fragmentert og dels preget av ukritisk gjengivelse av lovtekst uten tilhørende tilpasning til virksomheten. Finanstilsynet pekte konkret på ti instrukser og rutiner som var mangelfulle eller manglet i Samlingen. På denne bakgrunn stilte Finanstilsynets spørsmål om Foretakets instruks- og rutineverk oppfylte lovens krav, jf. vphl § 9-11 (1) nr. 1.
Foretaket har etter stedlig tilsyn foretatt en fullstendig gjennomgang av Samlingen. Foretaket opplyser nå at “alle de rutiner som var mangelfullt dokumentert er nå inkludert og foreligger i en oppdatert og ajourført samling av skriftlige rutiner. Rutinesamlingen er dessuten omarbeidet i tråd med det oppsettet som Finanstilsynet anbefaler i forbindelse med konsesjonssøknader.”
Finanstilsynet tar Foretakets redegjørelse til orientering. Finanstilsynet fremhever imidlertid Foretakets plikt til å til enhver tid ha en oppdatert Samling i samsvar med Foretakets virksomhet, både i forhold til art og omfang, slik den til enhver tid fremstår.
For Finanstilsynet
Eirik Bunæs
avdelingsleder
Geir Holen
seksjonsleder